Банана причвршћена за бели зид сребрном лепљивом траком могла би ове недеље да буде продата за више од милион долара на аукцији у њујоршкој кући Сотби.
Реч је о уметничком делу „Комичар“ италијанског уметника Мауриција Кателана, које је деби имало 2019. на изложби Арт Базел Мајами Бич, где је постало сензација о којој се много расправљало.
Док су се неки питали да ли је реч о шали или о коментару о стању у свету уметности, други уметник је скинуо банану са зида и појео је, после чега је донета резервна банана.
Посетилаца који су желели да се сликају са делом „Комичар“ било је толико много да је оно повучено са изложбе, али су три његова издања, према галерији Перотин, продата за износе од 120.000 до 150.000 долара.
Иако је реч о банани која у супермаркету кошта мање од једног долара, вредност тог концептуалног уметничког дела сада се процењује на између милион и 1,5 милиона долара у њујоршкој кући Сотби, где ће аукција бити одржана 20. новембра.
Директор куће Сотби за савремену уметност Дејвид Галперин назива то дело дубоким и провокативним.
„Оно што Кателан заиста ради је да окрец́е огледало свету савремене уметности и поставља питања, провоцирајући размишљање о томе како приписујемо вредност уметничким делима, шта дефинишемо као уметничко дело“, рекао је Галперин.
„Размислити о контексту“
Понуђачи на аукцији нец́е куповати оно воц́е које је било изложено у Мајамију – те банане су одавно нестале, а Сотби наводи да је идеја одувек била да се воће редовно мења, заједно са траком.
„Оно што купујете када купујете Кателановог ‘Комичара’ није банана као таква, већ сертификат аутентичности који власнику даје дозволу и овлашћење да репродукује ову банану и селотејп на свом зиду као оригинално уметничко дело Мауриција Кателана“, казао је Галперин.
Наслов дела сугерише да сам Кателан вероватно није намеравао да оно буде схваћено озбиљно, али доценткиња Факултета уметности Универзитета Колумбија Клои Купер Џонс наводи да вреди размислити о контексту.
„Кателан је премијерно представио дело на сајму уметности, који су посетили добростојећи колекционари уметничких дела, што је значило да ће ‘Комичар’ сигурно добити велику пажњу на друштвеним мрежама. То би могло да значи да је уметност представљала својеврсно усуђивање колекционара да улажу у нешто апсурдно“, рекла је Купер Џонс.
Навела је да је рад Кателана „често на раскршћу неке врсте хумора и дубоко сабласног“.
„Он прилично често тражи начине да нас провоцира, не само ради провокације, већ и да тражи од нас да погледамо неке од најмрачнијих делова историје и нас самих“, казала је Купер Џонс.
Додала је да постоји и мрачна страна банане, воц́а чија је историја испреплетена са империјализмом, радном експлоатацијом и корпоративном моћи.
„Било би тешко смислити бољи, једноставнији симбол глобалне трговине и свих њених експлоатација од банане. Ако ‘Комичар’ треба да натера људе да размисле о свом моралном саучесништву у производњи предмета које узимају здраво за готово, онда је то барем корисније оруђе или је бар додатна врста места на које би се могло ићи“, навела је.
AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez