Željka Avrić, pesnikinja, promoviše svoju zbirku pesama „Jesam“ u Biblioteci „Milutin Bojić“ u Beogradu, ulica Ilije Garašanina 5.
Promocija je u petak, 14.10. u 18,00 časova. Promociju vodi Karlo Astrahan.

Željka Avrić je autor pet pesničkih zbirki objavljenih od 2001. do 2016.godine – Portret, Zvezdarnica, Marginalije, Vremenik, Jesam. Piše i književne prikaze, objavljuje u književnim časopisima.
Recenzija pesničkog rukopisa VREMENIK Željke Avrić
VRATA DANA OSMOGA
Gotovo svaki pisac, a pesnik ponajpre, piše Knjigu svoga postanja, i po domostroju Promisli, re-kreira (gradeći svojevrsni replikat) i onu biblijsku. Jer, jedno bez drugoga ne ide, pošto je Knjiga (uvek i navek) jedna i jedincata. Izvor i ušće. Kao rasvit i suton, koji su jedan u drugom.
I Željka Avrić je na tome teškom, je li ispravno reći mravljem gradilištu, jer oni koji rade (i grade) Rečima, slični su onim vrednim Božjim stvorenjima koji slamkama podižu svoje vavilonske kule i neovdašnje piramide. Njen novi poetski rukopis Vremenik, sagrađen je (podignut, satvoren) za ciglih, i sasvim dostantnih, sedam Tvorčevih dana, što će reći da je od sedam ciklusa, koji obujmljuju pedeset i pet pesama.
I sve je tu, na njenom Gradilištu; svi oni večni gradbeni, tvoriteljski elementi, bez kojih nema nikakve i nikoje gradnje i stvaranja. U Proslovu njene knjige je, logično, Reč. I više ništa ovome, od toga, ne bi trebalo dodati. Reći. Sve je izrečeno, i pre nego što je zamišljeno!

Iz Proslova – teče stvaranje. Vidljivog i nevidljivog. Zemaljskog, podnebeskog, nebeskog i nadnebeskog. Dan prvi, i tako redom. Dani koji ne prolaze. Stvaranje koje ne prestaje.
Pesnikinja je vredna pomoćnica. Prinosi svoje ciglice. Skrušeno. Posvećeno. P(r)oziva i priziva, slavi, uskrsava i vaznosi. Silazi u donje svetove, roni u arhetipske, mitske i religijske slojeve ologošenog sveta: bezdana, tame, svetlosti, vode, zemlje, neba,bilja, cveća, životinja, ptica; nebeskih tela; ljudskog mravinjaka, u kome i dalje ruju (i rovare, truju) one stare sudije, proroci, fariseji i trgovci; zlopate se pravednici i šibaju robovi. Sve je u simboličkom, alegorijskom i metonimijskom suodnosu i dosluhu sa starozavetnim i novozavetnim diskursom, kojim je obuhvaćeno sve – i ovo (nekakavo!) novo doba. Novostari poredak.
Iz pesama Željke Avrić u ovoj knjizi izranja i plavi božanska lepota i isceliteljska, vaznesenjska moć cveća i bilja (ljiljan, bosiljak, lovor, bršljan, glog, pelin, maslina). Ali i stotine lica i maski čovekovih pojavljuje se: postava i tkanica starog čoveka; njegovi tamni nagoni; ozverena priroda; farisejska narav; tužiteljska ostrašćenost; sudijska lakoumnost i brzopletost; ropska podanost; trgovačka gramzivost; bratska zlobnička zavist, posesivnost i surevnjivost. Ima li nešto što bi ovog napola palog stvora spasilo? Što ga može iz zla izbaviti? Nazire li se makar trunak, slamka, krnjetak brvna, iverak barke koga bi se mogao domoći, i isploviti iz mutnog svrtnja koji ga je zahvatio i nosi? Teško da je na vidiku tako nešto!
Pa, ipak, ciklus Dan sedmi kanda raskriljuje okance nade! Pesma Boje kojom se svevremeno razdanjuje Tvorčevo stvaranje (Njegova zaštitna povelja), metonimijski zrcali, s jedne strane svu onostranu lepotu (i slabotinjsku jakost!) svekolike umetnosti, i s druge, večne mene (i nezalazne promene) čovekovog uzrastanja i svenuća, odlaska i povratka. Naslovna pesma Vremenik koja (kao izlazna vrata) nevidljivo zatvara knjigu, i istovremeno otvara završni dan Božjeg stvaranja sveta za Osmi dan koji pripada čovekovom tvoračkom pregnuću, odškrinjuje tračak nade i vere čoveku okovanom vremenom (Prometej na steni Novostaroga doba!), a zarobljenom njegovom polupalom (!) prirodom.
Pesnička zidanica Željke Avrić srezana je u dvostihu, tercinama i katrenu, naizmenično slobodnim (pretežno) i vezanim stihom. Njen poetski izraz je strogo sveden, eliptičan, podvižnički uzdržan, aforistički zgusnut (pogdegde na granici haiku obrasca), iskristalisan u slikovno-zvučne poetske lekseme sa dubokim, aluzivno-evokativnim poniranjima i prizivima. Ponajbolje pesme (a i sve ostale su izvanredne) u ovoj knjizi, sa antologijskim odblescima, su: Bosiljak, Narcis, Glog, Maslina, Ptice, Gavran, Zveri, Vuk, Hijena, Trgovac, Levijatan, Boje, Mesta i Vremenik.
Eto, pored već ekspliciranih, još jednog (dodatnog) književno opravdanog razloga svakome izdavaču (i čitaocu, dabome) da štampa i prigrli Vremenik Željke Avrić.
U Novom Sadu, Anđelko Anušić
O Markovdanu 2014.