Бесплатна сауна загарантована је већини Београђана који се овог лета возе градским превозом. Возила без система за хлађење или са поквареном климатизацијом, којих и ове године има доста у саобраћају, свакодневна су мора корисника јавног превоза. Сналази се како ко уме, док грађани и Град чекају боље дане.
На неподношљивих +40 Целзијуса вожња аутобусима, трамвајима и тролејбусима свакодневна је авантура, која за већину потраје највише петнаестак минута. Дуже је немогуће издржати, па се излази да се предахне до следећег возила ка одредишту, јер је напољу ипак мало свежије.
Ту тактику, како је рекла за РСЕ, користи и Београђанка Марија Перовић.
„Па не ради клима… Ужасно је стварно. Како издржавам, како морам, као и сви. Возе нас као животиње. И сви ћуте, и уздишу, и хладе се, и ето.“
Током незапамћено топлог лета, врелина од мотора из пода аутобуса, врући ваздух који се споља пробија кроз минијатурне прозоре и гужва паклена су комбинација која путнике тестира до границе издржљивости.
„У превозу је потпуна анархија, као и у свему осталом. У аутобусу је сигурно 45-50 степени. Јер то само цури зној. Још кад аутобус стоји дуго на на семафору, све гори… Не постоји трик да се расхладиш. Само аутосугестија. Понављам у себи да ми није врућина, па тако у круг до следеће станице“, рекла је за РСЕ Ана Смиљанић док је на стајалишту у центру града чекала аутобус уз уредно спремљену месечну карту.
Од око 1.000 возила Градског саобраћајног предузећа (ГСП), колико их Београдом вози у ударним дневним терминима, половина има клима уређаје, али је проблем што ради само 300 јер их је толико исправно.
На једноставно питање – зашто не раде климе у аутобусима, Никола Никодијевић, председник Скупштине Београда, дао нам је једноставан одговор.
„Питајте директора ГСП-а зашто не ради клима у аутобусу. Вероватно је неисправна. А зашто немају сви аутобуси климу, па зато што су неки стари и по 15 година. Зато што смо сиромашна држава која нема паре да купи нове аутобусе и да финансира клима уређаје. Зато што 35 одсто грађана не плаћа превоз. Зато што из буџета дотирамо огроман новац за ГСП. Па све је врло једноставно.“
Директор ГСП-а и надлежна служба овог предузећа нису одговорили на позиве РСЕ у вези са овом темом.
Традиционално летње „кување“ у градском превозу наставиће се бар до окончања најављеног тендера за набавку возила за ГСП, у ком је назначено да заинтересоване фирме морају да понуде аутобусе који имају климу, бројаче путника, бежични интернет и видео надзор.
До тада, како нам је открио бивши градоначелник Београда Зоран Алимпић који сада користи градски превоз, није згорег да се путници индивидуално прилагоде условима.
“Ако нема климе ја онда станем поред прозора, да мало дува у мом правцу. Или ако има, ја онда станем баш испод отвора где дува клима. И приметио сам да је лакше кад стојим него кад седим када су велике врућине.”
Возачи ГСП-а који раде у врелом летњем периоду имаће додатак на плату од пет одсто. Али, међу њима, као и код колега из приватног сектора који је укључен у јавни превоз, има и оних који стварају додатне проблеме презнојеним путницима.
“Доста аутобуса вози без климе, иако је имају. Чини ми се да се ту ради о чувеној штедњи. Много се мање горива троши када клима није укључена. И на жалост, или намерно не укључују климе или дозвољавају да оне остану покварене”, каже Зоран Алимпић.
„Ко преживи, причаће“
На сву муку и вапај грађана да Секретаријат за саобраћај због овога пооштри контроле, из ГСП-а недавно је стигла вест да је из сиромашног буџета пре неколико година уложено 200 милиона динара, што је данас око 1,6 милиона евра, за поправку система за хлађење у старим аутобусима, али без много ефекта јер већина данас не ради. Уз то, планирано је да се у идућој години за одржавање клима возног парка тог предузећа издвоји 142.000 евра.
Никола Никодијевић грађане позива да се стрпе.
“Покушавамо да сваке године купимо један број нових аутобуса. Да обновимо возни парк и да смањимо просечну старост возила. Али то се не може урадити за годину или две дана. То је процес који траје с обзиром да је ГСП огромно предузеће и да ми нисмо милијардери који тек тако могу да троше паре. На жалост, али тако је.”
До бољих дана и нових климатизованих аутобуса, који ће по жељи грађана бити у црвеној боји и који ће крстарити улицама Београда, путници градског превоза ће и на +50 у возилима ГСП-а уредно бити контролисани од Комуналне полиције. Чије бројно стање ће у скорој будућности бити јаче за 1.000.
Једино што Београђанима преостаје, закључује Ана Смиљанић, је да се надају да што пре падне киша.
„Ко преживи, причаће. То што српски народ може да истрпи, то нема нигде. На жалост. И онда су срећни кад изађу из аутобуса па пирка мало ветар. Па кажу, ух што нам је лепо.“