Почетна » Огромни комунални рачуни: Хладан туш за хладну воду

Огромни комунални рачуни: Хладан туш за хладну воду

од Други Пишу
0 коментар

Како је живети у комфорном стану, а плаћати воду као да имате две-три виле, ресторан, већу компанију или слично зна породица Димитрјевић са београдске општине Врачар која већ годинама води борбу са ЈКП Водовод и канализација због слања вишеструко већих рачуна за хладну воду. Они се крећу у распону од 10 до 50 хиљада динара, односно прерачунато у кубике од 90 до 600, док се просечна потрошња за домаћинства у Београду креће између 20 и 30 кубика воде месечно. У удружењу Ефектива наводе да је у питању системски проблем који нико не жели да реши, а да права права потрошача као и у сличним комуналним случајевима постоје само на папиру. Водовод на питања портала Н1 – не одговара.

Иако је на лице места излазила инспекција и констатовала да када се искључи вода са њиховог водомера без исте остаје и оближњи ресторан „Жута греда“ ништа се није променило. Уместо тога породица води спорове са Водоводом и извршитељима. Рачун ове породице за хладну воду у септембру износи 40.205,66 динара, а кубни метар у Београду за домаћинства кошта 59,46 динара.

„У неколико наврата смо писали приговоре, који су од стране Водовода и Инфостана одбијани као неосновани. Тужили су ме, слали извршитеље, писала сам приговоре које је суд прихватао и сада смо у парничним поступцима“, каже за портал Н1 Виолета Димитријевић.

Како кажу у породици Димитријевић, све је почело још 2013. године, када су после првих високих рачуна написали први од многих приговора који су затим редом одбијани.

“Навели смо да се водомер не води на супругу, јер је у питању заједнички који су користили сви у дворишту”, каже супруг Зоран Димитријевић.

Он каже да се водомер води на сада већ покојног Богољуба Станишића који је био власник простора који се издаје у закуп, а који је наследио његов унук. У питању је ресторан „Жута греда“.

“Ресторан је неовлашћено прикључен, а један од разлога зашто је приговор одбијен као неоснован јесте тај што ресторан плаћа воду. Међутим, испоставило се да према речима закупца на суду, плаћају вишеструко мање од очекиваног, док су нама издавали рачуне у распону од 10 до 50 хиљада. Моја супруга ради у ресторану који месечно потроши 200-300 кубика воде”, каже Димитријевић.

Како је на рочишту навео адвокат породице Димитријевић, он је на разговору у ЈКП Инфостан сазнао да остала лица која се воде на водомеру немају трошкове хладне воде, а да ресторан „Жута греда“ плаћа 3.000, што је по њему нонсенс.

Пре две године чинило се да је на путу решење проблема.

“Самостални референт Александар Спасојевић је изашао на терен и констатовао да је ресторан нелегални објекат и као такав није могао да добије воду, а да је наша реална потрошња око 20-25 кубика”, каже адвокат.

Затим је према речима Зорана Димитријевића поднет захтев за инспекцијски налаз који је извршио инспектор Зоран Падежанин, запослен у секретаријату за инспекцијске послове града Београда. Констатовано је да када се искључи вода породици Димитријевић без исте остаје и ресторан.

Немогуће је трошити толико воде

Да је практично немогуће редовно трошити толику количину воде показује и калкулатор Водовода из Суботице. Према њему трочлано домаћинство која се тушира два пута недељно, пет пута дневно пушта воду из котлића, четири пута опере веш у веш машини и пет пута укључи машину за прање суђа месечно потроши 10,84 кубика воде. Томе је потребно додати воду која се потроши за пиће, кување, личну хигијену, прање подова

Масерски салон као пола зграде

Да сличних случајева има потврђује и случај из једне зграде у Београду где се у једном од станова налази салон за масажу. Током затварања услед корона вируса 2020. Године станари су приметили да су рачуни за воду умањени око 50 одсто. Рачуни су се вратли на старо када је укинут полицијски час и наставило се са нормалнм радом.

Ти докази су изнети на суду, али се и поред свега још ништа конкретно није догодило, осим што је срећом по породицу Димитријевић суд укидао налоге извршитеља за извршењем наплате дуга. Сада се води парнични поступак у коме је обједињено неколико предмета.

“Ови поступци дуго трају и ми смо финансијски исцрпљени. Већ смо потрошили 4.000 евра. Водовод пребацује лоптицу на Инфостан јер они издају рачун, а Инфостан каже да то нема везе са њима и да Водовод формира рачун. Ми не знамо да ли су они уопше комуницирали”, каже наш саговорник.

Он каже да је проблем системски. Незванично су им рекли да ће тешко моћи да изнесу случај до краја јер постоји неколико хиљада сличних, што би могло да изазове домино ефекат.

Заштита потрошача

Дејан Гавриловић из Удружења грађана Ефектива која се бави зашитом права потрошача каже за портал Н1 да је то један од хиљаду сличних случајева које постоје у Србији.

“Приче са водоводом или топланама су суштински јако сличне. Као и код свих комуналних услуга, такве ствари су постале ненормална нормалност. Права потрошача постоје само на папиру. Не постоје ни инспекција ни институције које потрошачима у таквој ситуацији могу да правовремено помогне осим суда који по правилу често заузима страну ЈКП без обзира какви су докази понуђени. Готово све пресуде ће бити донет у корист ЈКП”, каже Гавриловић.

Он истиче да је проблем са водоводом широм Београда тај што су целе зграде прикачене на један водомер. Каже да су неретко и читава насеља прикључена на нелегалне мреже.

“Водовод наплаћује воду, а ако се неко прикачи на црно, водовод не преузима ништа да то спречи то него очитају на водомеру бројке, а плаћају они који су пријављени. Свима разрежу исто и не улазе ни у то да ли у пријављеним објектима живи једна или 15 особа”, каже Гавриловић.

У Ефективи сматрају да је налаз инспектора у случају породице Димитријевић валидан за суд, али да је питање како ће га употребити. Указују на дуго трајање процеса, али и лошу праксу да кад се коначно неко нелегалан скине са водомера, неретко се врло брзо закачи поново.

“Не желе да се реши проблем. Права потрошача као и у случају топлана, ЕПСа, Паркинг сервиса и сличних постоје само на папиру. Цео концепт је тако смишљен да потрошач реално не може да уради ништа, а ЈКП може све”.

У Савету за заштиту потрошача које постоји у оквиру Министарства трговине за портал Н1 су навели да “надзор над радом пружаоца услуга од општег економског интереса врши јединица локалне самоуправе, као оснивач, преко општинских и градских комуналних инспектора у случају да се ради о комуналним делатностима, док за пружање електричне енергије надзор над пружаоцима ове услуге врши Министарство рударства и енергетике преко надлежних инспектора”.

Питања о овом случају који датира из 2013. године послата су Одељењу за инспекцијске послове општине Врачар.

Питања су такође послата и ЈКП Водовод и канализација.

Одговора нема, а нема и потврде о пријему електронске поште са питањима за коју смо замолили.

Следеће појављивање пред судом страна у спору је заказано за средину новембра.

Теоретски је могуће и вансудско поравнање

У Савету за заштиту потрошача наводе да имајући у виду да је потрошачки однос заснован на уговорном односу између потрошача, са једне стране и трговца, са друге стране, потрошач који је изјавио рекламацију на висину рачуна, а трговац је одбио рекламацију као неоправдану, може поднети предлог да се спор реши вансудским путем. За овакав начин решавања спора надлежно је тело за вансудско решавање потрошачких спорова. Информације о начину подношења предлога и самом поступку које се може видети овде.

Предраг В. Поповић   Н1

Можда ти се свиди

Оставите коментар