Почетна » „Шапић замеће траг, ко ће плаћати пенале Кенткарту“: Шта ће Београђани добити најављеним изменама у раду ГСП-а?

„Шапић замеће траг, ко ће плаћати пенале Кенткарту“: Шта ће Београђани добити најављеним изменама у раду ГСП-а?

од Други Пишу
0 коментар

Да тренутни систем градског превоза не функционише слажу се сви – и градоначелник Београда Александар Шапић и представници опозиције. Да ће најављене измене унапредити рад ГСП-а, верује само градоначелник.

Он је данас најавио између осталог укудање карте која траје сат и по времена и кошта 90 динара, затим увођење бесплатног превоза за средњошколце и најстарије, ниже цене за поједине угрожене категорије, укидање валидатора и нови систем контроле који ће спроводити комунална милиција….

Представници опозиције истичу да су најављене мере донете без анализе и плана. Они подсећају и да Шапић док није постао градоначелник ниједног тренутка није указивао на проблем у функционисању наплате карата, и постављају питање какав ће бити епилог раскида уговора са фирмом Кенткарт.

Микетић: Шапић дивље гради, а тако и управља градом

Ђорђе Микетић, посланик, који је у странци Заједно изабран за кандидата за градоначелника на будућим београдским изборима, каже да је основни проблем у оваквим одлукама то што су урађене без претходне анализе и јасног плана.

– Шапић дивље гради па тако и управља градом. Основни проблем у овим одлукама је то што су урађене без икаквог плана, анализе и студије изводљивости. Нико не зна шта ће бити последице ових одлука јер су оне непромишљене и хировите. Београд има стручњаке и институције које су ово могле лепо припремити, али очито Шапића не занима мишљење људи од струке нити поштовање процедура. Како је прошао на насипу, тако ће проћи и са свим одлукама које доноси сам, у кабинету са другим силеџијама – каже Микетић.

Осврћући се на идеју да комунална милиција контролише наплату карата он истиче да то „можда и није лоше јер та СНС дружина у униформама од 3.500 евра, до сада ретко шта је радила у интересу града и грађана“.

фото БЕТАПХОТО/АМИР ХАМЗАГИЋ

 

Микетић истиче и да Шапић, као помоћник градоначелника а потом и председник општине Нови Београд, никада ништа није рекао о катастрофалном учинку Бус Плуса.

– Пре две године када је поново потписан уговор на суманутих 13 година, ћутао је. Просечно 150 милиона евра годишње Београђани покривају губитак ГСП-а из буџета града. Ово је пљачка – каже народни посланик.

Он подсећа на предлог који је његова организација раније изнела да систем наплате буде у оквиру ГСП-а, а не да буде дат приватном лицу, као и да је потребно дати стимулацију послодавцима да се накнада за превоз директно уплаћује у фонд саобраћајног предузећа, чиме би се наплата са садашњи 20 подигла на 60 одсто, и постигла уштеда до 100 милиона евра.

На тај начин, како додаје, студенти, школарци и пензионери би имали бесплатан превоз, а фреквентност и квалитет превоза би се умногоме подигли.

Гођевац: Изнуђена решења након што је Шапићева СНС уништила ГСП

Да је предлог који је градоначелник изнео непромишљен истиче и Ана Гођевац, потпредседница ГрО Београд Странке слободе и правде и одборница у Скупштини града Београда.

– Цео овај куршлус са јавним превозом је последица штетних и још штетнијих одлука ове власти коју ће Београђани плаћати и због чега ће Београђани трпети. СНС доноси одлуке по свом сопственом хиру и жељи, а не по савету струке. Београђани могу да имају једнако добар превоз као грађани било ког европског града, али за то је потребна промена ове власти и система јер они не знају шта раде – каже Гођевац.

„Шапић замеће траг, ко ће плаћати пенале Кенткарту“: Шта ће Београђани добити најављеним изменама у раду ГСП-а? 

Фото: ССП медија тим

Она верује да су последњи предлози само изнуђена решења јер је СНС власт уназадила систем јавног превоза.

– Зато што не зна како да раскине и изађе из штетног уговора са Кенткартом, који је његова СНС власт потписала, Шапић замеће траг где се налази опрема и софтвер који је Београд стекао по првом уговору за Бусплус и враћа систем наплате на стање које је постојало пре неколико деценија, а по свему судећи укида могућност да се прате возила градског превоза и када ће стићи превоз на станицу. Нија јасно зашто Шапић сада поскупљује дневну карту за превоз која стиже на ниво цене метроа у неким европским градовима – наводи саговорница Данаса истичући да једино што се зна јесте да град Београд сваке године одваја четврт милијарде евра за субвенционисање лошег превоза а да остало ништа није јасно.

Гођевац као посебно важно наводи да СНС градска власт треба да објасни где је опрема и софтвер у власништву Београда.

– Уговор из 2010. године је предвидео инвестицију партнера од најмање 12 милиона евра за развој тада најсавременијег система наплате и јавног превоза у Европи. Београд је тим уговором после десет година постао власник опреме, софтвера и знања како би самостално убирао профит. Тај пренос својине се десио 2020. године. Међутим, СНС је донео политичку одлуку да се потпише нови уговор 2021. години са истим лицима, под другим именом, на 13 година. Реално без разумљивог разлога, одлучили су да дају свој софтвер и опрему и Београђане осиромаше за око 480.000 евра месечно без ПДВ за период од 13 година од потписа новог уговора – каже Гођевац.

Јовановић: „Ко ће плаћати пенале Кенткарту? Сви Београђани?“

Истовремено, Никола Јовановић из Центра за локалну самоуправу, наводи да се „најављеним мерама у потпуности разваљује постојећи систем, који није био без мана, али који је требало само унапредити“. Он набраја низ проблематичних места у најновијим предлозима.

– Град Београд је након првог уговора са Кенткартом постао власник валидатора, а сада видимо да их враћамо – која је логика? Притом, валидатори су граду давали значајне податке о броју и току путника у сваком моменту. Такође, како ћемо контролисати приватне превознике и остварене поласке ако укинемо систем са валидаторима? То су значајна издвајања за град. И са постојећим системом је било пропуста и појединих злоупотреба, а укидањем мониторинга возила у реалном времену ћемо остати без било какве контроле од стране СЈП – наводи Јовановић.

Најављене измене долазе усред правног спора који се води између Града Београда и фирме Кентарту, а саговорник Данаса поставља и питање – „ко ће плаћати пенале Кентарту? Сви Београдјани?“

„Шапић замеће траг, ко ће плаћати пенале Кенткарту“: Шта ће Београђани добити најављеним изменама у раду ГСП-а?

Фото: ЦЛС

– Друго, уводи се нејасан систем преко неких апликација и мобилних телефона, који мислим да ће донети више проблема, него решења. Немају сви смарт телефоне, нити су увек са телефоном. Треће, комунални милицајци ће убудуће служити углавном као контролори. Ко ће онда контролисати комунални ред? Да ли се овом најавом обесмисљава комунална милиција и тзв. Бели? Четврто, уместо појединачних карата, сада је могуће узети само дневну. То значи да ће неко коме треба једна вожња, на пр. до Аде или аеродрома, сада уместо 90, плаћати 200 динара? – каже Јовановић, додајући да му све ово делује као да „у овом нашем авиону нема пилота“, због чега треба расписати „ванредне београдске изборе и тамо проверити да ли заиста градјани желе овако скупе и нејасне експерименте“.

Шапић: Праведнији и ефикаснији систем

Подсетимо, Александар Шапић је данас представио низ новина које би требало да заживе од маја а које ће, како је истакао, довести до правденијег, ефикаснијег, једноставнијег и сврсисходнијег функционисање ГСП.

Међу изменама које је Шапић најавио издвајају се укидање карте која важи сат и по времена и кошта 90 динара. Уместо тога путницима ће бити понуђена једнодневна карта од 200 динара.

Такође, градски превоз ће постати бесплатан за средњошколце и старије од 65 година, док ће све угрожене категорије од сада плаћати исту месечну карту од 1,000 динара. Уместо досадашње четири зоне и седам тарифа, уводе се две зоне и две тарифе, а месечне карте за њих коштаће 3,000 и 3,500 динара.

„Шапић замеће траг, ко ће плаћати пенале Кенткарту“: Шта ће Београђани добити најављеним изменама у раду ГСП-а?

фото ФоНет Милица Вучковић

Карте ће моћи да се купе путем телефона, апликације или на продајним местима.

Из аутобуса ће нестати и валидатори и контролори, а њихов посао преузеће комунална милиција, такозвани „Бели“. Шапић је објаснио да ће комунална милиција путнику кога затекне без карте уручивати налог за плаћање карте, а такав путник неће бити избачен из аутобуса.

Александар Шапић је казао и да је уговору са Кенткартом био штетан за град, те да систем који је базиран на валидатору не може да функционише. Он је истакао да само 25 одсто путника чекирало карту што је информације које су на тај начин прикупљане чинило безвредним.

– Почињу да излазе разноразне мањкавости, слабости и дефекти читавог система. Ми у последњих месец и по дана схватамо да не треба да учествујемо у том систему“, казао је Шапић и додао да ће се све то показати у наредном периоду и у судском поступку. Град ће захтевати одштету за штетан уговор и одбраниће се пред судом у случају захтева за пеналима, јер се приватни партнер није придржавао уговора.

 

М. Раденковић, Данас

 

Можда ти се свиди

Оставите коментар