Држава покренула велику акцију да би зауставила кријумчарење и сиву економију на пловним путевима. У овај бизнис умешани и неки полицајци и цариници. Шверцери углавном страни морнари, уз подршку домаћих криминалаца
СРПСКИМ рекама плови криминал! Надлежни државни органи, како сазнају „Новости“, покренули су велику акцију како би се организованом криминалу и сивој економији на рекама стало на пут. Ангажовани су полиција, царина, порезници, тржишна инспекција, па чак и безбедносне службе. На црно се у Србију убацују дрога, цигарете, нафта… Водени путеви се користе чак и за трговину људима.
Постоје сумње, међутим, да су у овај „бизнис“ умешани и поједини припадници полиције и царине, који узимају новац и жмуре на оба ока када је реч о шверцу или су чак чланови криминалне екипе.
– Бројне заплене наркотика у морима и океанима биле су сигнал полицији да се на исти начин, највероватније, користе и реке на Старом континенту – каже извор „Новости“. – Криминалци су се тога одавно досетили, посебно када је „проваљена“ такозвана балканска рута, којом се деценијама уназад кријумчарио хероин из Авганистана, преко Турске и Србије до западне Европе.
Према најновијим сазнањима европских безбедносних служби, из морских лука се кокаин претовара у камионе, а потом се пребацује у барже, чамце, јахте и једрилице на најближим рекама. Кроз Србију су наркотици најчешће само у транзиту, али има случајева и да се мање количине задржавају за домаће тржиште.
– Кријумчарењем на Дунаву, Сави, Тиси и Великој Морави баве се страни морнари, углавном са бродова источних европских земаља, али су у овај посао укључени и домаћи криминалци – наводи наш извор. – Реч је о организованим кријумчарским групама, које имају своју стражу, доушнике и сараднике у државним структурама. „Роба“ се претовара на реци, у брзе чамце и глисере. Дешава се и да се барже промене, како би се заварао траг.
У ситуацији када део дроге остаје у Србији, ангажују се камиони, трактори, аутомобили, па чак и мотори и бицикли за мање количине. Поред дроге, у овом тренутку речни кријумчари највише зарађују на шверцу цигарета, нафте, али и вештачког ђубрива.
– Цигарете се кријумчаре бродовима по Дунаву из Србије у Румунију и Бугарску, али и у западне европске државе, где је њихова цена три пута већа – каже наш саговоник. – Највећи „промет“ је на Дунаву, јер је на Сави, Тиси и Великој Морави бродски саобраћај много мањи.
Србија има хиљаду километара пловних путева, али према неким подацима главне шверцерске луке су Београд, Нови Сад, Смедерево, Панчево… Пре извесног времена у близини Гроцке откривени су чамци пуни вештачког ђубрива, које је претоварено са једног украјинског брода.
– Вештачко ђубриво се највише кријумчари у зони Смедерева и Ковина, јер се тајно истовара са бродова на обе обале Дунава – истиче наш саговорник. – Бродовима из Молдавије, Русије, Украјине, Бугарске и Румуније кријумчари се чак и грађевинско гвожђе, али и кукуруз, соја и пшеница. Њима се снабдева црно тржиште у Новом Саду, Београду и околини, Доњем Милановцу и посебно у Смедереву.
На кријумчарској карти Србије црном бојом су обележни панчевачки и смедеревски регион, јер се нафта, ђубриво и гвожђе шверцују у селима Кулич, Шаинац, Радинац, Орешац, Југово, рибарским дунавским насељима и селу Дубавица на ушћу Велике Мораве у Дунав.
ПОСЕБНИ КУРСЕВИ ПРИПАДНИЦИ наших државних служби који се баве сузбијањем криминала и шверца на рекама завршили су посебне курсеве за контролу и претрес бродова и мањих пловних објеката. На пракси у Енглеској и Француској обучавали су се за претрес путничких, трговинских и туристичких бродова и јахти на Атлантику.
ИЗБЕГАВАЈУ ДАЖБИНЕ ПОРЕД кријумчарења дроге, посебна опасност је сива економија јер то директно удара на економију Србије и државни буџет. Кријумчарењем нафте, вештачког ђубрива, цигарета… избегавају се царинске и остале дажбине. Ови артикли завршавају на црном тржишту.