Почетна » ПИЛОТИ У НЕВЕРИЦИ Тест лет најскупљег ловца на свету завршио потпуним фијаском

ПИЛОТИ У НЕВЕРИЦИ Тест лет најскупљег ловца на свету завршио потпуним фијаском

од admin
0 коментар

До сада је у производњу и развој ове летелице утрошено око 400 милијарди долара.

‘Најмодернији’ борбени авион на свету, амерички ловац-бомбардер Ф-35 Лигхтнинг ИИ (‘Муња’), доживео је тотални фијаско на недавним маневрима, на којима се сукобио са авионом којег би требало да замени – Ф-16 Фалцон (‘Сокол’).

Ф-35, којег производи компанија Лоцкхеед Мартин, замишљен је као свевременски вишенаменски борбени авион, намењен за нападе на копну, ваздушну одбрану и надгледање. Пентагон планира да новом летелицом замени више серија остарелих авиона, међу њима вишенаменске ловце Ф-16 Фалцон, противтенковске авионе А-10 Тхундерболт, морнаричке вишенаменске ловце Ф/А-18 Хорнет и тактичке морнаричке авионе АВ-8Б Харриер, који могу слетати вертикално.

НОВИ ПРОБЛЕМИ ЗА НЕВИДЉИВИ АВИОН
‘На Ф-35 потрошили смо 400 милијарди долара, а не може да пуца из топова!’

Планира се производња три варијанте ове летелице – Ф-35А намењен ваздухопловству, Ф-35Б намењен маринцима, који би могао слетати вертикално, и Ф-35Ц намењен морнаричкој авијацији, прилагођен за узлетање с носача авиона.

До сада се цео програм производње сукобио с многим проблемима и девет година након првог лета авиони Ф-35 још увек нису спремни за војне операције. Цена једног авиона скочила је са 51 на 134 милиона долара, а до краја 2014. године произведено их је само 115.

До сада је у производњу и развој утрошено око 400 милијарди долара, а укупна цена одржавања и коришћења процењује се на више од билион долара – преко 1.000 милијарди.

Када је започео развој Ф-35, Лоцкхеед Мартин је тврдио како ће нова летелица бити четири пута боља од претходника у ваздушној борби, осам пута ефикаснија у нападима на земљу, и три пута ефикаснија у надгледању и сузбијању непријатељске противваздушне одбране. С временом, предвиђања су се смањила до тврдње да ће бити ‘барем’ једнако маневрабилан као и Ф-16.

Сада су се та предвиђања показала потпуно нетачним у пракси.

Неименовани пилот америчког ратног ваздухопловства тестирао је Ф-35 против иначе старог Ф-16, авиона који је развијен крајем 70-их година прошлог века, и закључио како је у блиској борби Ф-16 надмоћан по скоро свим критеријумима.

– Ф-35 имао је велику слабост по питању енергије, написао је пилот у извештају на пет страница који је процурео у медије.

– Изводили смо традиционалне основне летачке маневре у офанзивним, дефанзивним и неутралним поставкама, на висинама од 10.000 до 30.000 стопа, објаснио је пилот.

ОВО ЈЕ НАЈПРОМАШЕНИЈА ИНВЕСТИЦИЈА У ИСТОРИЈИ’
Требао је бити понос америчке војске, а претвара се у велику срамоту

Ф-35 летео је ‘чист,’ без пројектила у одељењу за бомбе или монтираних на крилима, док је Ф-16 летео уз хендикеп – два велика резервоара за гориво испод сваког крила, што је знатно умањило његове способности.

Ипак, та предност у блиској борби није значила ништа. Ф-35 био је претром да би поуздано могао да победи Ф-16, чак и с тешким резервоарима.

– Недовољна брзина подизања – енергетски дефицит наспрам супарничког авиона би само растао с временом. Летачке карактеристике нису биле ни интуитивне ни повољне, написао је пилот.

Пилот модернијег авиона покушао је да „погоди“ старији са својим топом, али се мањи Ф-16 прелако измицао.

– Уместо да га ухватим неспремног наглим подизањем према горе, нос се преспоро дизао, и могао је лако темпирати своје измицање пре него што бих стигао да га нациљам, стоји у извештају.

Када је Ф-16 прогањао Ф-35, пилот најскупљег авиона на свету није могао да се измакне топовима, опет због преспорог подизања.

– Ако летите у Ф-35, нема смисла упустити се у борбу окретања с другим ловцем. Нема никаквих разлога за борбу у таквом сценарију.

Ипак ту није био крај проблемима. Пилот је открио да, због превелике кациге, не може померати ни главу унутар малог кокпита.

– Кацига је била превелика да бих могао да видим иза летелице, написао је он и додао да је Ф-16 неколико пута успео да му се пришуња с леђа.

Најгоре од свега је што се радило о Ф-35А варијанти, која би требало да буде најагилнија и има најбољу маневрабилност, за разлику од ‘Б’ модела с турбином за вертикално слетање у средини, и ‘Ц’ модела с већим крилима за лакше полетање с бродова.

У блиској борби између авиона ловаца, премоћ одређују закони физике. Авион који има већу енергију – већи зброј висине и брзине – увек ће бити у предности.

Према извештају пробног пилота, Ф-35 губио је енергију брже од Ф-16, а добијао је спорије, увек се борио с недостатком. Пилот, који је имао велико искуство и на Ф-15 авионима произведеним у 80-им годинама, одговорно тврди како је и тај авион ‘значајно супериоран’ новој узданици америчке војске.

Небо 21. века припада Кини и Русији?

Након одустајања од даљег развоја пресретача Ф-22, чији су развој обележили

бројни падови и смрти пробних пилота, Пентагон је будућност америчког ваздухопловства одлучио ставити на коцку са само једним авионом – Ф-35. На папиру, радило се о идеалном компромису који је требао смањити цену производње и задовољити финансијске одборе конгреса, али у пракси, ради се о летелици која је замишљена за испуњавање превише улога које међусобно нису компатибилне.

Како би се снизили трошкови, све три верзије авиона имају већину заједничких делова и готово идентичан труп, ипак тај облик задебљаног трупа одабран је како би се испуниле жеље маринаца за авионом с турбином за вертикално слетање. Такав дизајн чини авион тежим, мање аеродинамичним, и присиљава дизајнере на бројне друге компромисе, попут уградње само једне млазнице на задњем делу авиона, уместо две коју има већина супарничких дизајна.

 

 

 

 јутарњи.хр /Блиц

 

Можда ти се свиди

Оставите коментар