Почетна » Шта су заправо ботови и по чему је Србија специфична у односу на остатак света?

Шта су заправо ботови и по чему је Србија специфична у односу на остатак света?

од Други Пишу
0 коментар

Људски или компјутерски ботови постали су стандард у бројним сегментима људског живота, свуда где се могу пласирати дезинформације, полуинфирмациње или спиновати и промовисати. Иако компаније попут Мете имају интерес за ботовима, крајем прошле године угашена је једна Фејсбук ботовска мрежа Српске напредне странке.

Ботови су присутни како у политици, тако и у продаји козметике, музичкој индустрији, медијима, спорту. Аутоматизоване или хуманизоване армије ботова могу утицати на правац онлајн дискусије, да ли ће бити деструктивна, конструктивна и где ће бити фокус.

Ма колико мало времена проводио онлајн, сваки корисник пре свега друштвених мрежа али и интернета наишао ће на ботове.

Најлакше је ботовање на Твитеру
У поређењу са другим друштвеним мрежама Твитер је мрежа на коју се најлакше инсталирају и то најчешц́е користе у политичке сврхе. За сајтове као што је Твитер тешко је да спрече употребу налога ботова из неколико разлога.

Прво, тешко је направити разлику између софистициранијих налога ботова и људи. Друго, ботови су саставни и инфраструктурни део Твитера и могу се користити за све врсте позитивних и корисних акција на платформи. Свако са малим искуством у кодирању може покренути ботове из Твитер АПИ-ја и то је случај од када је сајт покренут.

Ботови су у интересу великих компанија попут нпр. Мете. И она и сличне тврде да како нису медијске већ технолошке компаније, што им омогуц́ава да избегавају детаљније уређивање садржаја на својим сајтовима. Разлог томе је комерцијални интерес. Са већим бројем ботова, који стварају садржај, омогуц́авајуц́и компанији да рекламира увећане бројеве оглашивачима и потенцијалним купцима.

Лажни пратиоци углавном повец́авају број онлајн присталица политичара, армије ботова твитују како би директно нападали људе или теме који нису по вољи њиховој политичкој опцији. С друге стране, они и започиње дебату у правцу који желе. Честе су и борбе армије ботова око неке теме.

За појединачне кориснике, ботове може бити тешко уочити. Ипак, постоје одређени показатељи, као што су веома неуравнотежени профили. Ако изгледа да један од корисника има хиљаде пратилаца, али прати само једну особу, вероватно је то бот. Исто важи и ако се садржај тиче само једне теме.

Ботови су тако постали важно оруђе за бројне режиме. Заблуда је да их користе само ауторитарни односно недемократски. На сличан начин их користе многи политичари у демократијама како би утицали на мишљење грађана о спорним питањима или да би направили разлику на изборима.

Оно што јесте спорно је плаћање. Односно да ли се ботови који као што је случај у Србији раде за владајућу партију плаћају из буџета или из страначке касе.

Ботови су постали део онлајн екосистема. Ботови се користе у Русији, Турској, Немачкој, Пољској, Италији, Украјини, Србији, Сирији, Венецуели, Францукој, Мексику, САД….свуда.

Према досадашњем искуству, ботови су најбољи у стварњу конфузије, гушењу актуелних, а нежељених тема тема.

Питање у данашњем свету није да ли ће постојати ботови већ како ће се користити. Лоша употреба може изазвати негативне реакције, а примерена окренута бољој комуникацији и лакшем разумевању може донети позитивне ефекте било да је у питању политика или бизнис. У прилог томе говоре досадашња пракса.

Свакако најпознатија оптужба о коришћењу ботова јесте она из 2016. године када је губитничка Демократска странка оптужила Русију да деловањем својих ботова пресудно утицала да победи кандидат републиканаца. Ова тврдња никада није доказана и неки је подводе под губитничку љутњу.

Непобитна истина је да су обе стране имале своје ботове, а да је једно истраживање показало је да у корист Доналда Трампа или Хилари Клинтон, ботовало око 19 милиона налога, с тим што је већи број (5:1) имао победник Трамп.

Како је Мета угасила једну СНС ботовску мрежа
Крајем прошле године Српска напредна странка остала је без „ботовске“ мреже на друштвеним мрежама компаније Мета, која је у свом извештају за последњи квартал 2022. године навела да је угашено 5.374 налога и 12 група на Фејсбуку, као и 1.060 Инстаграм налога повезаних са СНС.

Мрежа СНС ботова, позната као „интернет тим странке“, користила је лажне налоге и координисане постове, саопштила је Мета у фебруару. Према наводима те компаније, тим СНС циљао је домац́у публику на многим интернет сервисима, укључујуц́и Фејсбук, Инстаграм, Твитер и Јутјуб, као и локалне медије, да би „створили перцепцију о широко распрострањеној и аутентичној подршци председнику Србије Александру Вучиц́у и Српској напредној странци“.

Мрежу ботова чинили су чланови СНС из такозваног „интернет тима“, али и државни службеници широм Србије.

Према подацима Мета, најмање 350 налога придружило се једној или више ових група, док је више од 26.000 налога пратило један или више спорних инстаграм налога. Компанија наводи да је СНС потрошио најмање 150.000 долара на рекламе на Фејсбуку и Инстаграму.

Компанија Мета саопштила је и да је у четвртом кварталу 2022. године на Фејсбуку укинула три „операције домац́ег утицаја“ повезане са државом, а свака операција користила је мреже лажних налога да би утицала на домац́у политику и циљала опозиционе странке.

Истраживачки тим компаније Мета открио је да су операције повезане са владајуц́им странкама и владама на Куби, Србији и Боливији укључене у низ „координисаних неаутентичних понашања“ (ЦИБ). Свака група је радила преко бројних платформи друштвених медија, укључујуц́и Мета платформе као што су Фејсбук, Инстаграм и Воцап, пренео је специјализовани портал Јурист.

Друштвена мрежа Твитер саопштила је да су њени тимови за проверавање аутентичности корисника угасили 8.558 налога који су, по њиховим речима, били ангажовани на промовисању владајуће странке у Србији и њеног лидера.

Велику пажњу домаће и светске јавности изазвала је и вест из априла 2020. године, када је друштвена мрежа Твитер угасила 8.558 налога који су, према речима њихових стручњака, били ангажовани на промовисању владајуће странке у Србији и њеног тадашњег лидера Александра Вучића.

„До краја прошле године, идентификовали смо групу налога повезаних у неаутентичној координисаној активности која је довела до уклањања 8.558 налога који су радили на промовисању српске владајуће странке и њеног лидера“, навели су из ове компаније са званичног налога Твитер сјефти (Тwиттер Сафетy).

Интернет опсерваторија престижног америчког универзитета Стенфорд урадила је анализу операције повезане са активистима Српске напредне странке, утврдивши да су налози примарно били ангажовани да пруже подршку Вучићу и његовим савезницима, али и да нападају српску опозицију. Такође, и да вештачки „бустују“ популарност твитова и садржаја који промовишу Вучића.

Оцењено је да су налози, између осталог, били фокусирани да подрже Вучићеву кандидатуру на председничким изборима 2017. године и да оборе јавну подршку протестима „1 од 5 милиона“, које је водила опозиција крајем 2018. и почетком 2019. године.

Мрежа се састојала од 8.558 налога, а њихова највећа активност била је 2018. и 2019. године, а заједно су послали више од 43 милиона твитова.

Налози су перманентно наводили кориснике Твитера на прорежимске изворе вести, а међу њиховим твитовима било је више од 8,5 милиона линкова који су водили ка званичној интернет страници СНС, али и према интернет порталима наклоњеним Александру Вучићу и напредњацима – информер.рс, ало.рс и пинк.рс.

Налози су користили неколико основних тактика за побољшање видљивости и постизање својих циљева.

Када су демонстранти популаризовали хаштагове #1од5милиона и #ПочелоЈе, налози су коришћени за напад на оригинале и покушали да оптимизују хаштагове са про-Вучиц́евим садржајем.

Твитови опозиционих политичара и јавности били су преплављени налозима са критичким или подругљивим коментарима, како би се тај садржај дискредитовао и учинио непопуларним.

Са спорних налога су ретвитовани @авуциц 1,7 милиона пута, @снс_србија више 4,5 милиона пута, а @ИнформерНовине више од 1,8 милиона пута. Многи налози бавили су се искључиво ретвитовањем са званичног налога @авуциц.

Директна веза између ове мреже и Српске напредне странке није била доказана, али с обзиром на садржај који је дељен са тих налога и временски период у којем су били активни, нема сумње да је та мрежа усклађена са Вучиц́евим напорима да учврсти своју снагу и утицај своје партије, наводи се на сајту Стенфорда.

Foto N1, Instagram/avucic, TANJUG/ JADRANKA ILIĆ

Н. К., П.В.П.  Н1

Можда ти се свиди

Оставите коментар