Da li će neki izborni slogan ostati upamćen i nakon završetka kampanje najviše zavisi od toga koliko je prepoznatljiv, dopadljiv i originalan, a one najefektnije pamtimo čak i godinama posle izbora. U protekle 33 godine, koliko je prošlo od obnavljanja višestranačja u Srbiji, za narodne poslanike glasalo se trinaest puta, a izborne kampanje obeležili su i manje ili više zanimljivi i uspešni stranački slogani.
U nastavku teksta podsećamo vas na 142 izborna slogana političkih partija i koalicija u kampanjama za parlamentarne izbore u Srbiji od 1990. godine.
Izbori 1990. godine:
Na prve parlamentarne izbore od obnavljanja višestranačja građani Srbije izašli su 9. decembra 1990. godine. Izbori su bili sprovedeni prema većinskom dvokružnom sistemu, Srbija je bila podeljena na 250 izbornih jedinica, a na svakoj od njih biran je po jedan narodni poslanik. Kandidate na izborima istakle su 44 političke partije, koalicije ili grupe građana.
Socijalistička partija Srbije ušla je u izbornu kampanju uz slogan ”Sa nama nema neizvesnosti”, Demokratska stranka je poručivala ”Prelomite pametno” i ”Vreme je”, dok se Srpski pokret obnove opredelio za slogane akronime, poput ”Snaga, pobeda, obnova” i ”Sutra počinje odmah”.
Izbori 1992. godine:
Za drugi saziv Skupštine Srbije glasalo se već 1992. godine, a izbori su bili održani 20. decembra. Većinski izborni sistem s prethodnih izbora zamenjen je proporcionalnim, a Srbija je bila podeljena na devet izbornih jedinica. Izborne liste su podnele ukupno 104 partije, koalicije ili grupe građana, od kojih je samo njih sedam imalo kandidate za poslanike u svim izbornim jedinicama.
Izborna kampanja trajala je nepuna dva meseca i uglavnom se svodila na javne skupove, televizijske spotove, ubacivanje letaka u poštanske sandučiće, kao i na besomučno plakatiranje svake slobodne površine na koju se plakat mogao zalepiti.
Izbori 1993. godine:
Treći po redu parlamentarni izbori od uvođenja višepartizma u Srbiji održani su 19. decembra 1993. godine, a od prethodnog izlaska na birališta prošla su samo 364 dana. Na Nikoljdanskim izborima učestvovale su 84 stranke, koalicije ili grupe građana, sa ukupno 5.163 kandidata.
Izborna kampanja trajala je dva meseca, a odvijala se u uslovima najveće ekonomske krize, rekordne hiperinflacije, masovnog siromašenja stanovništva, ratnog okruženja i međunarodne izolacije.
Izbori 1997. godine:
Glasanje za četvrti skupštinski saziv održano je 21. septembra 1997. godine, prvi put u redovnom terminu. Izbore je obeležio bojkot dela opozicionih partija, koje su se na taj korak odlučile nezadovljne odlukom vlasti da u samo predvečerje izbora promeni broj izbornih jedinica i podigne ga sa devet na 29.
Izborne liste predalo je ukupno 89 predlagača, a za 250 poslaničkih mesta nadmetalo se ukupno 2.533 kandidata. Izborna kampanja trajala je nešto manje od dva meseca, a paralelno s njom odvijala se i kampanja bojkota.
Izbori 2000. godine:
Peti parlamentarni izbori, održani 23. decembra 2000. godine, bili su prvi nakon petoktobarskih promena, a njihovom raspisivanju prethodila je izmena izbornog zakonodavstva. Odlučeno je da se narodni poslanici biraju u Republici Srbiji kao jednoj izbornoj jedinici, primenom proporcionalnog izbornog sistema, uz cenzus od pet odsto.
Na izborima je učestvovalo samo osam izbornih lista, što je najmanji broj učesnika od 1990. godine, a kampanja koja je prethodila trećem vanrednom izlasku na birališta trajala je nepuna dva meseca.
Izbori 2003. godine
Šesto po redu glasanje za poslanike u Skupštini Srbije održano je 28. decembra 2003. godine. Četvrti vanredni izbori u višestranačkoj istoriji Srbije organizovani su prema proporcionalnom sistemu sa jednom izbornom jedinicom i nepromenjenim izbornim pragom od pet odsto.
Izborne liste istaklo je 19 stranaka, koalicija ili grupa građana, a za mesta u poslaničkim klupama nadmetalo se ukupno 4.245 kandidata. Kampanja je trajala svega 45 dana, što je bio i zakonski minimum, a stranke su poruke biračima uglavnom prenosile plakatima, zakupom bilborda i reklamnog prostora u medijima, javnim skupovima i kampanjom „od vrata do vrata“.
Izbori 2007. godine:
Parlamentarni izbori 21. januara 2007. godine bili su sedmi od uvođenja višestranačja i prvi od sticanja nezavisnosti Srbije nakon što je prestala da postoji Državna zajednica Srbije i Crne Gore. Narodni poslanici su po peti put birani pre isteka četvorogodišnjeg mandata prethodnog skupštinskog saziva.
U izbornu trku ušlo je dvadeset političkih stranaka i koalicija, od kojih je šest lista predstavljalo manjine. Izborna kampanja bila je neuobičajeno duga – trajala je skoro dva i po meseca, a protekla je uglavnom u pozitivnom tonu. Stranke i kandidati pretežno su za promociju koristili medije, predizborne skupove, javne događaje, bilborde, letke i plakate.
Izbori 2008. godine:
Osmi po redu parlamentarni izbori održani su 11. maja 2008. godine, a glasalo se ponovo u vanrednom terminu. Sedmi skupštinski saziv, izabran u januaru 2007, u trenutku raspisivanja izbora tek je bio započeo drugu godinu mandata.
Kandidate su istakle ukupno 22 stranke i koalicije, a podnosioci izbornih lista bili su u obavezi da prilože i najmanje 10.000 potpisa podrške registrovanih birača. Dvomesečna izborna kampanja ocenjena je kao energična, a stranke i kandidati su koristili prostor u medijima, javne skupove, bilborde, letke i plakate, kao i neposredan kontakt sa biračima na terenu.
Izbori 2012. godine:
Deveti parlamentarni izbori od uvođenja višestranačja u Srbiji, održani 6. maja 2012. godine, bili su tek drugi u redovnom terminu, a posle dve decenije u istom danu se glasalo i za predsednika države, poslanike u pokrajinskom parlamentu i odbornike u jedinicama lokalne samouprave.
Izborne liste podnelo je 18 stranaka i koalicija, od kojih je bilo šest manjinskih, a izborna kampanja trajala je sedam nedelja. U kampanji su najviše korišćeni javni skupovi, medijske promocije, zakup oglasnog prostora, bilbordi, plakati i leci. Kao nosioci i promoteri izbornih poruka nametnuli su se partijski lideri, pa je kampanja poprimila personalizovani karakter.
Izbori 2014. godine:
Jubilarni, deseti po redu parlamentarni izbori održani su 16. marta 2014. godine i bili su čak sedmi koji su raspisani pre vremena. To je bio prvi put za skoro četvrt veka partijskog plularizma u Srbiji da se glasa u martu. Izborne liste podnelo je ukupno 19 stranaka, koalicija i grupa građana, od kojih je sedam predstavljalo nacionalne manjine.
Izborna kampanja bila je druga najkraća od 1990. godine i trajala je svega 46 dana. Stranke su pretežno vodile liderske kampanje, za šta su uglavnom koristili medije, javne skupove, bilborde, letke i plakate, a nekoliko partija vodilo je intenzivnu izbornu kampanju na popularnim društvenim mrežama.
Izbori 2016. godine:
Parlamentarni izbori održani 24. aprila 2016. godine bili su jedanaesti od uvođenja višestranačja u Srbiji, a osmi na kojima se glasalo u vanrednom terminu. Glasanje za poslanike u Skupštini Srbije po prvi put je održano u aprilu, a građani Srbije su na birališta izašli treći put za nepune četiri godine. Izborne liste podnelo je dvadeset stranaka i koalicija, od kojih osam manjinskih.
Izborna kampanja je formalno trajala pedesetak dana, a učesnici izbora komunicirali su sa biračima pretežno putem javnih skupova i medija, uz terensku kampanju “od vrata do vrata“, bilborde, letke, plakate i stranačke štandove. Deo izborne kampanje prebačen je i na društvene mreže, putem kojih su se stranke obraćale uglavnom mlađoj biračkoj populaciji.
Izbori 2020. godine:
Redovni parlamentarni izbori prvobitno su bili raspisani za raspisani za 26. april 2020. godine, ali je usled izbijanja pandemije koronavirusa i proglašenja vanrednog stanja u Srbiji, termin njihovog održavanja pomeren za 21. jun.
Izborna kampanja bila je prekinuta 12 dana nakon raspisivanja izbora, da bi bila nastavljena po ukidanju vanrednog stanja. Republička izborna komisija proglasila je 21 izbornu listu, od kojih su četiri bile manjinske, a deo opozicije nezadovoljan izbornim uslovima još ranije je doneo odluku da bojkotuje izbore.
Izbori 2022. godine:
Deveti vanredni parlamentarni izbori održani su 3. aprila 2022, a od prethodnog izlaska na birališta prošlo je manje od dve godine. Na izborima je učestvovalo ukupno 19 lista, a cenzus od tri odsto prešlo je njih sedam, uz pet manjinskih lista za koje je važio takozvani prirodni prag.
U kampanji koja je trajala mesec i po dana učesnici izbora obraćali su se biračima putem javnih skupova, medijskih promocija, kroz zakup oglasnog prostora u tradicionalnim i onlajn medijima, a kao sredstvo propagande masovno su korišćeni i bilbordi.
Foto AFP/Daniel Mihailescu
Nikola Kojić N1