Почетна » Тајмс открива на шта Телеком Србија користи стотине милиона евра из права на Премијер лигу

Тајмс открива на шта Телеком Србија користи стотине милиона евра из права на Премијер лигу

од Други Пишу
0 коментар

Телеком Србија користи права на приказивање утакмица енглеске Премијер лиге за политичку кампању против независних медија и да ућутка опозицију, пише лондонски дневник Тајмс позивајући се на противнике власти.

Тајмс подсећа да је Телеком Србија, у коме држава има скоро двотрећинско власништво, купио ексклузивна права да емитује утакмице Премијер лиге на подручју целог Западног Балкана за 100 милион евра по сезони, што је око 10 пута више него што је плаћено пре три године. То је за више од 100 милион евра већа сума него што је плаћено за комбинована права у Немачкој, Аустрији и Швајцарској. Српски политичари и опозициони медији наводе да то нема економског резона и да је одлука да се толико плати политички мотивисана.

Телекомов ривал Јунајтед Група који је под контролом власника Саутамптона Драгана Шолака, каже да Телеком користи своја права на Премијер лигу да би истерао Јунајтед Групу са тржишта, наводи Тајмс и подсећа да је Јунајтед Група власник јединих медија који нису под контролом државе. Тајмс истиче да Телеком крши законе Србије и Европске уније у погледу конкуренције и власништва у медијима. Активисти тврде да је то део настојања власти да елиминишу опозицију.

Поставља се питање колико савесно је Премијер лига истражила понуду која је тако очигледно била више од стварне тржишне вредности, пише Тајмс и наводи речи Драгице Пилиповић из Јунајтед Групе која је упитала: “Зар у Премијер лиги не постоје корпоративни принципи о договорима са сумњивим ликовима који имају дубоке џепове а немају морала?”.

“Једина ствар око које се Премијер лига брине је да следећег пута неће бити такмичења јер ће Телеком уништити конкуренцију. Следећи пут ће Телеком понудити много мање пара. То је једина стварна брига, а до тада је Премије лигу баш брига,” додала је она.

Тајмс подсећа да је Телеком у октобру саопштио да ће бесплатно предати права на енглески фудбал која су врло вредна приватној фирми која има блиске везе са владајућом Српском напредном странком и аутократским председником Александром Вучићем. Та фирма је онда од Јунајтед Групе захтевала огромне хонораре за емитовање њених канала. Критичари кажу да је то био покушај да се подрива Јунајтед Група користећи Премијер лигу као политичко оруђе.

“Ниједан емитер на свету није платио цену колико Телеком за тај број гледалаца на тржишту,” рекла је Пилиповић и додала: “Не постоји начин да се та инвестиција врати. Они су толико платили да то нема економског смисла, али у потпуности има смисла политички. Смисао је да нас убију”.

То је оруђе за привлачење претплатника, али се то не ради из пословних или економских разлога, изјавио је Раша Недељков из Црте, организације која се бори против свега што прети демократији и слободним медијима у Србији.

“То је чисто политички. Користи се да се удари на Јунајтед Групу и њихове медије који су једини независни,” додао је он. Тајмс наводи његове речи да Телеком већ годинама води кампању да истера Јунајтед Групу са тржишта јер само та фирма даје глас онима који говоре другачије од цензурисаних медијских порука.

“Телеком сада има око 50 одсто медијског тржишта, а начин на који Телеком користи своја права на Премијер лигу је веома важан део тог напада,” оценио је он.

Политичка профит контроле над медијима је нешто што Српски председник Вучић веома цени одавно. Као министар информисања под некадашњим председником Слободаном Милошевићем, он је одређивао које ће информације стићи до јавности у Србији током рата на Косово 90-их година прошлог века када је Милошевићев режим спроводио етничког чишћење Албанаца, пише Тајмс.

Једна медијска организација је израчунала да је Вучић од децембра 2020. до април 2021. био 50 сати присутан на телевизијама од чега је 85 посто било позитивно извештавање. Србија заузима 93. место на Индексу медијских слобода у свету, а власништво државе у Телекому и посредна контрола над другим приватним медијима је један од главних разлога за то лоше рангирање.

“По медијским законима, државе не сме да има власништво над медијима,” изјавила је Тамара Филиповић ис НУНС-а. “Напротив, држава се шири по медијима кроз Телеком. То је противзаконито. То што је Телеком бесплатно да права на Премијер лигу приватном емитеру нема смисла. Зашто бисте делили нешто што сте платили тако много са неком комерцијалном ТВ станицом? То је политички маневар да се изгурају канали Јунајтед Групе,” наводи Тајмс њене речи.

Интерни документ Телекома који је процурио у јавност у мају 2021. наводи намеру те државне компаније да униште пословање Јунајтед Групе и да себе наметне као јединог провајдера са доминантним тржишним положајем. То је противно закону о конкуренцији.

Вучића оптужују и за политичко маневрисање тако што отворено охрабрује људе да напусте Јунајтед Групу као провајдера. Јунајтед Група и Црта тврде да је то нелегално мешање.

Јунајтед Група тврди и да Телеком покушава да је саботира, између осталог постављањем штандова испред њених продајних места да би нудили правну помоћ о поништавању претплатничких уговора. Црта тврди да власти притискају грађевинске инвеститоре терајући их да дозволе само Телекому приступ њиховим стамбеним зградама. Јунајтед Група оптужује власти да спроводе лажне инспекције и да намећу казнене порезе.

“Телекомов напад на Јунајтед Групу може да има велики утицај на наде да ће Србија имати слободне медије. Сви други канали су веома блиски владајућој странци. Медијска сцена је уништена, а могла би да постане још гора,” изјавила је Филиповић.

Тајмс наводи да су Телеком и Премијер лига одбили да коментаришу наводе из текста.

Нова.рс

Можда ти се свиди

Оставите коментар

1 + 7 =