Тончевљева шема за избегавање плаћања саобраћајних прекршаја: ненаплаћено преко милион динара његовој фирми

novica toncevprekrsajne kaznesupruga
Други Пишу
јун 17, 2025

0 коментара

13 мин читања
74

Министар Новица Тончев хвали се да не вози службени већ свој аутомобил како „не би трошио државне ресурсе и тиме дао пример грађанима”. Иза тога се крије занимљива шема: он је, како открива КРИК, два аутомобила своје фирме привремено уступио држави, која их је онда њему дала назад на коришћење – овим маневром Тончевљева фирма постала је имуна на саобраћајне прекршаје и избегла да плати више од милион динара казни. Ово откриће КРИК-а настало је у оквиру истраживања имовине политичара и ажурирања профила у истоименој бази.

У ноћи 2. новембра 2022. године луксузни црни „мерцедес бенз” јурио је ауто-путем. Лимузина се кретала доста брже него што је дозвољено – просечно је ишла 178 километара на сат, готово 50 више од дозвољене брзине.

Прекшај је забележен, али на крају нико није одговарао – јер је овај „мерцедес”, иако у власништву приватне фирме, уживао привилегије службеног возила.

Био је регистрован на фирму „Тончев градња” чији је власник министар без портфеља у Влади Србије Новица Тончев, задужен за развој неразвијених општина. Он је, међутим, овај аутомобил привремено дао на коришћење државној Управи за заједничке послове – која га је затим уступила назад Тончеву.

Овај збуњући круг коришћења аутомобила који је Тончев направио имао је практичну улогу у избегавању казни за прекршаје, откривају новинари КРИК-а.

Наиме, када се на суду поставило питање ко је те ноћи возио „мерцедес”, министров адвокат је објаснио да га користи државни орган, односно Управа за заједничке послове „за потребе министра”. Када је то чула, полиција је одустала од поступка.

На тај начин Тончев је искористио државну институцију као штит од пресуде за прекршај.

Ово није био једини такав случај. Новинари КРИК-а открили су да је Тончев, осим „мерцедеса” Управи дао и „ауди а8”. Њима су у последње две године направљена најмање 33 прекршаја у Београду и Нишу, углавном због прекорачења брзине на ауто-путу. За већину ових прекршаја, Тончевљева фирма није осуђена и на тај начин је, како су новинари КРИК-а израчунали, избегла да плати најмање милион динара.

Новинари КРИК-а покушали су да питају министра Тончева о овоме. Он је заказао интервју у свом кабинету, али када су новинарке стигле, није био тамо. Наводно је морао хитно да отпутује, како нам је рекла његова сарадница.

Након овога смо му послали питања преко мејла и вајбера. Обећао је одговор, али нам он није стигао.

Адвокат Бранко Антић који је заступао министрову фирму у прекршајним поступцима тврди да није имао никакву улогу у процесу уступања возила Управи нити зна шта се крије иза те одлуке.

„Мој задатак је био да заступам окривљене пред судом и да доставим документацију, односно уговор који сам добио од управе Управе“, рекао је он.

Ово откриће КРИК-а настало је у оквиру истраживања имовине политичара и ажурирања профила у истоименој бази.

Зачарани круг

Министар Тончев се у јавности представља као имућан функционер, који се обогатио радом своје фирме, а не злоупотребом државних ресурса.

„Ја сам остварен човек уш’о у политику, немам авионе, камионе, јахте, а и имам фирму од 1988. године где радимо четири инжињера, ја, моја два сина и супруга и две снаје”, написао је новинарки КРИК-а.

Ипак, његова компанија „Тончев градња” је у претходних 16 година од државе добила више од осам милијарди динара (око 68 милиона евра).

У изјавама за медије Тончев се често хвали и тиме да не користи службене, већ се вози својим аутомобилима.

То практично јесте тачно. Али, у позадини тога крије се систем у којем се приватно претвара у службено када треба да се избегне казна.

Када су радар или наплатне рампе забележили прекршаје ових аутомобила – најчешће велико прекорачење брзине на ауто-путу – полиција је најпре затражила од „Тончев градње” податке о особи која је возила аутомобил. Како они то нису учинили, полиција је од суда тражила покретање прекршајног поступка против „Тончев градње” и њеног директора Драгана Златковића.

Сваки пут када овакви прекршаји стигну пред суд, у причу се укључује адвокат из Сурдулице Бранко Антић, иначе заступник „Тончев градње”.

Адвокату више од пола милиона динара
Новинари КРИК-а су, иначе, открили да је Тончевљев кабинет током 2022. године исплатио више од пола милиона динара овом адвокату. Државна ревизорска агенција утврдила је да је овај новац додељен мимо правила и прошле године је због тога против Тончева иницирала поступак пред прекршајним судом. Адвокат је у разговору за КРИК рекао да ради на писању одбране и да у овом моменту не може да коментарише овај случај, као ни новац који је његова адвокатска канцеларија примила од кабинета министра. „То је поверљив однос између мене и њих, то морате да питате кабинет”.
Адвокат Антић је пред судију излазио са већ спремљеним одговором – аутомобил је привремено дат на коришћење Управи за заједничке послове за потребе министра без портфеља Новице Тончева. Уз то је истицао и да не зна ко је возио аутомобил, јер возача ангажује Управа.

У 18 оваквих ситуација пред судовима у Београду и Нишу, што је више од половине, полиција је без икаквог објашњења одустајала од захтева за покретање прекршајног поступка.

Није потпуно јасно због чега. Уредба о начину коришћења службених аутомобила прописује да су од придржавања саобраћајних прописа изузети само војска, полиција и службе безбедности. Тончевљево министарство не спада у ове категорије.

Постоје, међутим, поступци у којима је „Тончев градња” ипак била ипак осуђена. Мање среће је министрова фирма имала пред судом у Нишу, граду који је битно упориште његовог пословања.

У Нишу осуђиван

Судије у Нишу придржавале су се онога што каже Уредбе о коришћењу службених возила.

У осам случајева који су тамо вођени против „Тончев градње” и њеног директора, судије су упркос достављеним уговорима о уступању возила Управи изрекле казне, које су затим наплаћене преко извршитеља.

У једном таквом случају, након што је донета пресуда, министров адвокат није негирао да је направљен прекршај. Напротив – истакао је да је тачно да је аутомобил у власништву фирме ишао пребрзо, али да се ради о возилу које превози министра, који возило своје фирме користи „како не би трошио државне ресурсе и сходно томе дао пример осталим грађанима”.

Навео је и још један детаљ: да се аутомобил налази на посебној листи Министарства унутрашњих послова, у регистру аутомобила који превозе лица са имунитетом – министре, посланике, дипломате, конзуле. Позвао је суд да казне опозове, јер је, како тврди, такво возило „изузето од прекршајне одговорности“.

Адвокат, међутим, на суду није показао доказ за ово. Он и у разговору за КРИК признаје да никада није видео тај документ, већ је ту информацију добио само усмено. Због тога је у поступцима, како каже, тражио од суда да од полиције званично прибави податке о статусу возила.

„Ја заступам окривљеног и на мени је било да се позовем на доказе и тражим од суда да се они прибаве. Да ли је суд то урадио и зашто је полиција одустајала, ја то не знам нити ико може да утиче на одлуку суда“, рекао је.

Судија у Нишу није ово уважио и осудио је „Тончев градњу” и директора фирме на 66.000 динара. Још седам поступака у овом граду се слично завршило и министрова компанија је осуђена због прекршаја.

У Београду су биле укупно три осуђујуће пресуде.

Адвокат Антић каже да је листа поступака већа од оне коју је КРИК сакупио. Према његовим речима, последњих година заступао је „Тончев градњу” у више од сто таквих предмета, од којих је већина решена у корист фирме.

„Јесте, било је неколико пресуда против нас, зато што су из фирме каснили да ми доставе документацију. Од превеликог броја предмета који су стизали, нисмо успели да реагујемо на време. Само је то разлог, ништа друго“, рекао је адвокат.

Novica Tončev (foto: Njegov instagram profil)

Тамара Тодоровић    Крик

Последње