Београд – Статистика погинулих и повређених у саобраћајним незгодама у Србији представља националну срамоту и један од највећих проблема јавног здравља и безбедности, саопштио је Зелено–леви фронт.
Овај покрет упозорава да се недељама уназад бележе ужасавајући извештаји о трагедијама на улицама и путевима Србије, док црна хроника све чешће постаје део свакодневице.
– Са више од 500 жртава годишње, међу којима су највише деца и млади, Србија је далеко од европских стандарда и циљева „Визије нула“, стратегије која у развијеним земљама тежи потпуној елиминацији смртних случајева у саобраћају – наводи се у саопштењу.
Према ставу Зелено–левог фронта, садашња саобраћајна политика у Србији, а посебно у Београду, претерано фаворизује проточност саобраћаја за приватне аутомобиле, што доноси бројне опасности и застареле праксе. Уместо тога, неопходан је, кажу, хитан заокрет ка систему који штити најрањивије учеснике у саобраћају.
– Наш приступ се темељи на „Визији нула“ и подразумева да саобраћајни систем мора бити пројектован тако да исправља људску грешку или немар, а не да их кажњава – истичу из овог покрета.
Зелено–леви фронт представио је и низ конкретних предлога за побољшање безбедности:
-
Приоритет пешацима и јавном превозу – увођење зона „30“ у свим урбаним срединама, нарочито у близини школа и вртића, као и проширење мреже жутих трака и унапређење БГ воза у оквиру плана „30 минута од куће до посла“.
-
Улагања у ГСП – уместо приватизација, захтева се системско улагање у јавно градско превозно предузеће и обезбеђивање безбедних и исправних возила.
-
Децентрализација средстава – 30% наплаћених саобраћајних казни треба да се врати локалним самоуправама, како би се користила за инфраструктуру, сигнализацију, осветљење и едукацију.
-
Безбедна инфраструктура – изградња путева и улица које смањују утицај људске грешке, уклањање опасних тачака и физичко раздвајање пешака, бициклиста и моторних возила.
-
Строжа контрола и нулта толеранција – оштрије казне за вожњу под утицајем алкохола и дрога, прекорачење брзине, коришћење телефона у вожњи и некоришћење појаса, уз увођење система бодова за одузимање дозвола вишеструким прекршиоцима.
-
Полиција и правосуђе без корупције – „Нико не сме бити повлашћен или ослобођен казне зато што је позната личност или поткупи полицију“, наводи се у саопштењу.
– Наш циљ је јасан: не само да преполовимо број жртава до 2030. године, већ да створимо друштво у којем постоји нулта толеранција на смртне случајеве у саобраћају – поручио је Зелено–леви фронт, наглашавајући да је време да се уместо „брзине и бетона“ у центар стави човек и његов живот.