Почетна » Шта су бумери, где је у томе генерација X и шта хоће зумери

Шта су бумери, где је у томе генерација X и шта хоће зумери

од Други Пишу
0 коментар

Шта разликује генерацију X од Y, коме сметају бумери, а чему може да се нада Алфа генерација. Колико су различити, а колико слични?

Сукоб генерација је редовна појава попут смене годишњих доба. Тренутно планетом ходају генерације бумера, затим оне означене као X, Y, З и А, док је број оних из „тихе“ генерације рођених у првој половини прошлог века најмањи.

Ако припадате онима којима ознаке генерација ништа не значе или само збуњују у наставку је подела, али пре тога објашњење како је почело са обележавањем словима.

Почело је са генерацијом Икс (X), односно људима рођеним између 1965-1980. године. Претходна генерација су били бејби бумери настали у узлету после Другог светског рата. X генерација није имала очигледан културни идентификатор попут бумера. X као непознаница у математици је тако требало да дочара неутврђене карактеристике ове генерације по којим би требало да су познати.

Од тада се кренуло по абецедном реду. Генерација Y илити миленијалци, па генерација З које је наследила генерација А, односно са последњег слова абецеде прешло се на прво. Израз „миленијалац“ је приписан Нилу Хоуу који је заједно са Вилијамом Штраусом смислио овај термин 1989. године када је миленијум почео да се снажно појављује у културној свести.

Генерација З се односи на бебе рођене од касних 90-их до данас. Појавио се и низ потенцијалних етикета, укључујуц́и Ген Тецх, пост-Миллениалс, иГенератион, Ген И-Фи и Зоомерс.

Тиха (силент) или опрезна генерација

Рођени између 1925. и 1945. године. Одрасли су у времену огромних изазова, попут еконсомске кризе и Другог светског рата.

Економска и политичка несигурност коју су искусили научила их је да буду вредни, радни, финансијски конзервативни и опрезни. Лојалност према организацији у којој раде се не доводи у питање и веома им је битно поштовање према старијима. Не воле да се мењају, не воле да ризикују, имају поштовања према ауторитету и раду. Ова генерација поставља и поштује правила и углавном су одрастали у великим породицама, повезани у заједницама, братствима и сл.

Бејби бумери

Бејби бумери су рођени између 1946. и 1964. године. Тренутно имају између 59 и 77 година.

Рођени су у периоду бејби бума после Другог светског рата. Било је то време свеопштег узлета после ратних година које су девастирале цео свет.

Бумери су највећи конзументи традиционалних медиј попут радија, телевизије, магазине. Ипак, ова генерација је почела да усваја више технологије како би остала у контакту са члановима породице и поново се повезала са старим пријатељима.

Захваљујући већем степену благостања бумери су успели да купе некретнине, улагали су у банке и акције, односно користили предности уређенијих друштва. Тада је на западу настала и тзв. држава благостања као антитежа социјалистичким уређењима.

Бумери су данас генерација са највише материјалних богатстава. Иако се до скоро мислило да ће све пренети на наследнике, то неће бити случај.

Економска криза, изгубљене бенефиције у здравству, смањене пензије примораће многе од њих да продају своје некретнине како би преживели последње године свог живота.

Бумери су генерација које пре оде до банке уместо онлајн услуге или воли да користи готов новац, а мање картице. Осим оптимизма после Другог светског рата, обликовали су их још Хладни рат, хипи покрет, хуманизам.

Код нас је слично, с тим што су бумери морали да преживе ’90-те, односно рат, санкције, безакоње, хиперинфлацију што је водило осиромашењу. С друге стране, већи део бумера је уживао у благодетима социјалистичке Југославије, где је посао био сигурнији, здравство бесплатно и доступно, лекови такође, као и школство.

Бумери су она генерација која је за мале износе новца почетком ’90-их година прошлог века откупљивала станове.

Генерација X (ИКС) – диносауруси

Овој генерацији припадају људи рођени између 1965. и 1980. године и тренутно су стари између 43 и 58 године. Ова генерација је попут диносауруса. Рођени у аналогно време, али морали су да се прилагоде дигиталном у коме раде и одгајају децу.

Генерација X и даље чита новине, гледа телевизију, али су и на друштвеним мрежама, раде онлајн, програмирају…

Пошто су дигитално образовани, користе нпр. дигитално банкарство, али и даље радије обављају трансакције лично.

Били су сведоци и музичких револуција, рађање репw, електронске музике, а и каснијем мешању свих могућих старих и нових жанрова.

Рођени су у свет хладоноратовске поделе, а затим гледали пропаст социјализма, покушај стварања света на истим основа и пропаст исте идеје, али и поново уздизање неких како се веровали заборављених „вредности“ попут фашизма и екстремног национализма. Сведоци су нових сукоба суперсила. Генерација су раста и развоја личних рачунара, а прати их осец́ај изгубљености између две огромне генерације.

Припадник генерације X покушава да подигне породицу, отплати кредите и брине о старијим родитељима. Ови захтеви представљају велики притисак на њихове ресурсе и због тога су најзадуженија генерација. Налазе у тзв. генерацијском сендвичу.

Код нас је део генерације био топовско место у ратовима, многи су отишли из земље, а највећи део је добар део младости проживео у условима рата, хиперинфлације и насиља. Генерација која је највише изнела промену режима из ’90-их.

Генерација Y илити „миленијалци“ – у пуној снази

Миленијалци су рођени у периоду 1981. до 1996. године и тренутно имају од 27. до 42. године.

Ова генерација је данас у пуној снази.

Иако и даље гледају телевизију, брзо су прихватили стриминг систем. Са мобилним уређајима се изузетно служе, а куповину обављају често онаљн. Активни су на друштвеним мрежама.

За разлику од ранијих генерација мање су лојални брендовима, који и сами чешће настају и нестају него што је то био случај раније. Имају и мање стрпљења од претходних генерација, поготово када је услуга лошија од очекиване. Користе дигиталне алате.

Миленијалци би требао да наследе највећи део оставштине бумера. Колико ће то износити зависи доста од економских околности у свету. Готово су рођени са интернетом, сведоци су настанка и екплозије друштвених мрежа, али и великих економских криза, политичких промена у свету. Финансијски су нестабилни и нису толико склони великим куповинама, али јесу задужени.

Код нас ова генерација је избегла формирање у ’90-им. С почетка 2000-их настало је време великог ентузијазма и оптимизма, отворене су границе и могло је слободно да се путује. Тренутно су најбројнија генерација на протестима који се одржавају у Србији.

Генерација З – „зумери“

У питању су генерације између 1997. и 2012. године. Имају између 11 и 27 година. Зову их и иГенерација, пост-миленијалци, зумери… Генерација рођена са мобилним телефонима. Одрасли су у хиперповезаном свету интернета, а паметни телефон су њихов омиљени начин комуникације на коме проводе сате.

За разлику до миленијалаца старији припаднике З генерације одликује мало конзервативнији приступ ка банкарству. Разлог томе су искуства старијих генерација. Желе да избегну дугове, али користе картице и мобилно банкарство, што према истраживањима, доводи до веће потрошње него што је планирано.

Ове генерације су све пролазиле кроз економску кризу током детињства што је обликовало њихову свест.

Генерација З код нас има више сличности са вршњацима у свету, јер су рођени вам ратова. С друге стране, економске кризе их прате од рођења. Климатске промене су још један заједнички елемент.

Генерација „алфа“ – они долазе

Почетна година рођења за генерацију А односно Алфа је 2012. година. Имају највише 11 година и све их је више.

Рођени у време широкопојасног интернета. Користе мобилни телефон готово од рођења. Бежично повезивање уређаја је за њих нормална појава. Технологија је уграђена у сваки сегмент њиховог одрастања.

Дигитално су присутни од рођења, пре свега, захваљујући родитељима који непитајући деле фотографије, видее и информације о својој деци.

Генерација су која одраста у климатским променама и последице ће их вероватно пратити током читавог живота. Од ових дигиталних урођеника очекује се да буду интергисани и персонализовани, било да се ради о банкарству, трговини или неком другом виду комуникације.

Вероватно ће бити сведоци даљег нестанка готовине, али и коришћењу апликација које нам данас делују као машта. Доживеће 22. век. Обликовала их је пандемија корона вируса, а обликоваће их све мања социјална правда у свету.

П.В.П.  Н1

Можда ти се свиди

Оставите коментар