Почетна » Телефон није играчка: Зашто их не треба давати деци

Телефон није играчка: Зашто их не треба давати деци

од Други Пишу
0 коментар

Мала деца уопште не би требало да се играју мобилним телефоном, јер то веома негативно утиче на развој језика, моторике и социјалних вештина, кажу научници.

Беба је срећна због шарених сличица и гласно негодује ако јој се одмах у руке не да мобилни телефон. То је практична, али веома лоша идеја. Телефони нису дадиље. Мала деца никако не би требало да се играју с мобилним телефоном или таблетом, јер то може веома негативно да утиче на њихов развој.

У раним годинама, физички, емоционални и когнитивни развој од велике је важности. Превише времена пред екраном може да спречи развој језика, моторичких и социјалних способности, пише ДW.

То веома добро показује нова студија из Јапана, током које је у дужем временском периоду праћен развој 7.097 деце. Она је показала да, ако мала деца буље у екран један до четири сата дневно у узрасту од једне до две године, постоји до три пута већа вероватноћа да ће имати заостатке у развоју комуникације, фине моторике, решавања проблема, као и личних и социјалних вештина.

Паметни телефони нису за малу децу

Разлог за заостајање у развоју је, између осталог, то што таблети и паметни телефони деци одузимају порив за развојем језика. „Деца уче да говоре када су на то подстакнута, а ако само гледају у екран, онда често немају прилику да вежбају језик“, каже др Џон Хатон, професор опште и друштвене педијатрије у Дечијем медицинском центру у Синсинатију.

Превише времена испред екрана може да доведе то тога да мала деца мање комуницирају са својим вршњацима и одраслима. То је важно за њихов друштвени развој, „зато што су стварни људи сложенији од ликова на екрану“, каже Хатон и објашњава да, када гледамо лица људи, наш мозак се укључи како би схватио како да са њима комуницирамо.

Кад мала деца користе мобилне телефоне, то често замењује активну игру, истраживање и креативно размишљање које је кључно за когнитивни развој. Осим тога, деци тада недостаје физичка активност и не могу да тренирају своје моторичке способности. Интерактивност паметних телефона и таблета такође ствара зависност и може да одврати децу од других важних активности.

Шта препоручују стручњаци?

Иако мала деца реагују на шарено титрање екрана, она ипак не разумеју то што виде, јер њихов мозак то не може да обради. Малој деци нису потребни дигитални медији за развој.

Деца млађа од две године уопште не би требало да проводе време играјући се на паметним телефонима и таблетима, а деца од три до шест година пред екраном би смела да буду највише 30 до 60 минута дневно.

„Чак и садржај који је наводно прикладан за узраст, често заправо није и прикладан“, објашњава педијатар Хатон: „Један од проблема с неким онлајн-садржајем за децу јесте то што га родитељи сматрају едукативним, јер се као такав рекламира и садржи много информација о абецеди, бојама, бројевима или животињама које њихова деца кроз овај медиј могу да виде и чују. Али, оно што подстиче учење јесте садржај који помаже деци да примене своје знање ван оног што је научило напамет, како би им то помогло да се снађу у стварном свету, где су ствари непредвидљивије и захтевају више креативности и отпорности“, објашњава др Хатон.

Ништа не може да замени људску близину и интеракцију

Најважнија ствар за развој у раном детињству јесте да се буде у близини људи које деца могу да посматрају, да се играју и разговарају с њима. И мора им се омогућити да се крећу и испробавају ствари како би искусили свет и стекли искуства.

Али, ако то није могуће, а дете треба нечим заокупити, на пример да може само нешто да направи или једноставно да се одмори, онда су прибор за сликање, играчке или књиге сигурно бољи избор од мобилног телефона

Исто тако, мала деца могу да буду активно укључена у свакодневни живот. Јер, велика је предност за рани развој детета ако су укључена, ако им се говори шта радите, на чему радите, шта кувате или шта управо обављате.

Из досаде може настати креативност

Чак и мала деца схватају колико су мобилни телефони и таблети важни одраслима. И деца су склона да опонашају оно што виде. Родитељи би у том смислу такође требало да буду добар пример и да не проводе превише времена пред екраном у присуству мале деце.

„Стручњаци саветују да избегавате дуготрајно коришћење мобилних телефона у присуству детета и да будете свесни да родитељи такође имају тенденцију да потцене опсег своје когнитивне апсорпције. Свакако има смисла избегавати високо апсорбујуће активности на мобилном телефону у присуству детета, попут играња игрица, гледања филмова или одговарања на електронску пошту и поруке“, показује једна швајцарска студија из 2021.

Ако деци која плачу одмах дате мобилни телефон или таблет, то такође спречава један важан корак у развоју, наиме: способност суочавања с нелагодом.

„Ако им дозволите да им буде досадно на секунду, прво им је мало неугодно, али онда кажу: ’У реду, желим да се осећам’. И одатле долази креативност“, закључује педијатар, др Џон Хатон.

Foto Shutterstock

ДW/Н1

Можда ти се свиди

Оставите коментар