SUTRA 36 GODINA OD SMRTI MARŠALA Živ je Tito, umro nije!
admin
maj 3, 2016
0 komentara
5 min čitanja
12
Od Indije do Brazila drug Tito je bio sila! Tome svedoče ulice i trgovi u čak 10 zemalja širom planete, koji i danas nose ime po Josipu Brozu Titu.
Sutra se navršava 36 godina od maršalove smrti, a da je njegov duh i te kako živ svedoče znamenja njemu u čast koja su opstala dve i po decenije nakon njegovog odlaska.
Reč je o 17 ulica, od kojih se čak sedam nalazi u Italiji, a kada na to dodamo preko 70 njih koje se prostiru u državama bivše SFRJ, dolazimo do toga da na svetu postoji skoro 90 maršalovih ulica.
Očigledno je zbog čega građani Srbije i regiona žive na adresama sa imenom našeg nekadašnjeg zajedničkog predsednika, ali zanimljiva je činjenica koliko ga danas države u Africi (Etiopija, Egipat, Tunis, Angola, Gana), Aziji (Indija) i Južnoj Americi (Brazil) poštuju.
Njegovi poštovaoci svakog 4. maja obilaze Kuću cveća, Foto: Marko Đurica
Istoričar Predrag Marković podseća za „Alo!“ da je Tito bio veliki međunarodni vođa kojeg su mnogi narodi izvan Evrope izuzetno cenili.
– Josip Broz je bio simbol borbe malih naroda za nezavisnost. Tako da su u mnogim zemljama Latinske Amerike, Afrike i Azije njega doživljavali kao vođu Pokreta nesvrstanih, koji je u makroteoriji bio pokret za nezavisnost i slobodu malih zemalja. Tada smo imali odlične odnose sa svim tim zemljama, čije ulice danas nose njegovo ime. Angoli smo, na primer, pomogli da pobedi ta njihova narodno oslobodilačka vojska.
Najviše ulica Tito ima u Italiji, Foto: Alo!
Što se Egipta i Indije tiče, Tito je bio deo čuvene trojke koju su činili Nehru Džavaharlal (prvi indijski premijer), Gamal Abdel Naser (egipatski predsednik) i on. Oni su bili najbliži saradnici kada su osnivali Pokret nesvrstanih – navodi Marković i dodaje da je u Brazilu Tito bio simbol borbe protiv imperijalizma.
Pored ulica, po drugu Titu se zove i vrh na Šar-planini u Makedoniji (Titov vrh), trg u Moskvi, ali i asteroid (1550Tito), kojeg je 1937. godine otkrio čuveni srpski astronom Milorad B. Protić.
Broza je ispratilo 209 svetskih delegacija, Foto: profimedia
Najmasovnija sahrana
Tito je umro 4. maja 1980. u 15.05 u Kliničkom bolničkom centru u Ljubljani. Sledećeg dana, “Plavim vozom” iz Ljubljane u Beograd je, u poslepodnevnim časovima, stigao kovčeg sa njegovim posmrtnim ostacima. Pokopan je 8. maja 1980. u Beogradu u Kući cveća. Na njegovoj sahrani bilo je 209 delegacija iz 127 država sveta. Titova sahrana se smatra najvećim pogrebom nekog državnika u svetskoj istoriji.
U Sloveniji zabranjen
U Sloveniji je ustavni sud 2011. doneo odluku o zabrani korišćenja Titovog imena u imenima gradskih trgova i ulica, suprotno plebiscitarnoj volji slovenačkih stanovnika.
Да бисмо обезбедили најбоље искуство, користимо технологије попут колачића за складиштење и/или приступ информацијама о уређају. Давањем сагласности за ове технологије омогућавате нам обраду података као што су понашање при претраживању или јединствени идентификатори на овом сајту. Одбијање сагласности или њено повлачење може негативно утицати на одређене функције и карактеристике.
Функционалности
Uvijek aktivan
Техничко складиштење или приступ је строго неопходно за легитимну сврху омогућавања коришћења одређене услуге коју је изричито затражио претплатник или корисник, или искључиво за потребе преноса комуникације преко електронске комуникационе мреже.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.Техничко складиштење или приступ који се користи искључиво у анонимне статистичке сврхе. Без судског позива, добровољне сагласности вашег интернет провајдера или додатних записа треће стране, информације сачуване или преузете искључиво у ту сврху обично се не могу користити за вашу идентификацију.
Маркетинг
Техничко складиштење или приступ је неопходно за креирање корисничких профила ради слања огласа или праћења корисника на веб-сајту или преко више веб-сајтова у сличне маркетиншке сврхе.