СУТРА 36 ГОДИНА ОД СМРТИ МАРШАЛА Жив је Тито, умро није!
admin
мај 3, 2016
0 коментара
5 мин читања
12
Од Индије до Бразила друг Тито је био сила! Томе сведоче улице и тргови у чак 10 земаља широм планете, који и данас носе име по Јосипу Брозу Титу.
Сутра се навршава 36 година од маршалове смрти, а да је његов дух и те како жив сведоче знамења њему у част која су опстала две и по деценије након његовог одласка.
Реч је о 17 улица, од којих се чак седам налази у Италији, а када на то додамо преко 70 њих које се простиру у државама бивше СФРЈ, долазимо до тога да на свету постоји скоро 90 маршалових улица.
Очигледно је због чега грађани Србије и региона живе на адресама са именом нашег некадашњег заједничког председника, али занимљива је чињеница колико га данас државе у Африци (Етиопија, Египат, Тунис, Ангола, Гана), Азији (Индија) и Јужној Америци (Бразил) поштују.
Његови поштоваоци сваког 4. маја обилазе Кућу цвећа, Фото: Марко Ђурица
Историчар Предраг Марковић подсећа за „Ало!“ да је Тито био велики међународни вођа којег су многи народи изван Европе изузетно ценили.
– Јосип Броз је био симбол борбе малих народа за независност. Тако да су у многим земљама Латинске Америке, Африке и Азије њега доживљавали као вођу Покрета несврстаних, који је у макротеорији био покрет за независност и слободу малих земаља. Тада смо имали одличне односе са свим тим земљама, чије улице данас носе његово име. Анголи смо, на пример, помогли да победи та њихова народно ослободилачка војска.
Највише улица Тито има у Италији, Фото: Ало!
Што се Египта и Индије тиче, Тито је био део чувене тројке коју су чинили Нехру Џавахарлал (први индијски премијер), Гамал Абдел Насер (египатски председник) и он. Они су били најближи сарадници када су оснивали Покрет несврстаних – наводи Марковић и додаје да је у Бразилу Тито био симбол борбе против империјализма.
Поред улица, по другу Титу се зове и врх на Шар-планини у Македонији (Титов врх), трг у Москви, али и астероид (1550Тито), којег је 1937. године открио чувени српски астроном Милорад Б. Протић.
Броза је испратило 209 светских делегација, Фото: профимедиа
Најмасовнија сахрана
Тито је умро 4. маја 1980. у 15.05 у Клиничком болничком центру у Љубљани. Следећег дана, “Плавим возом” из Љубљане у Београд је, у послеподневним часовима, стигао ковчег са његовим посмртним остацима. Покопан је 8. маја 1980. у Београду у Кући цвећа. На његовој сахрани било је 209 делегација из 127 држава света. Титова сахрана се сматра највећим погребом неког државника у светској историји.
У Словенији забрањен
У Словенији је уставни суд 2011. донео одлуку о забрани коришћења Титовог имена у именима градских тргова и улица, супротно плебисцитарној вољи словеначких становника.
Да бисмо обезбедили најбоље искуство, користимо технологије попут колачића за складиштење и/или приступ информацијама о уређају. Давањем сагласности за ове технологије омогућавате нам обраду података као што су понашање при претраживању или јединствени идентификатори на овом сајту. Одбијање сагласности или њено повлачење може негативно утицати на одређене функције и карактеристике.
Функционалности
Увијек активан
Техничко складиштење или приступ је строго неопходно за легитимну сврху омогућавања коришћења одређене услуге коју је изричито затражио претплатник или корисник, или искључиво за потребе преноса комуникације преко електронске комуникационе мреже.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.Техничко складиштење или приступ који се користи искључиво у анонимне статистичке сврхе. Без судског позива, добровољне сагласности вашег интернет провајдера или додатних записа треће стране, информације сачуване или преузете искључиво у ту сврху обично се не могу користити за вашу идентификацију.
Маркетинг
Техничко складиштење или приступ је неопходно за креирање корисничких профила ради слања огласа или праћења корисника на веб-сајту или преко више веб-сајтова у сличне маркетиншке сврхе.