Спорадичне изјаве функционера Српске напредне странке о добробитима које треба да донесе увођење националних уџбеника, интензивиране су последњих дана готово хорским изјавама напредњака и њихових симпатизера, у којима се даје пуна подршка премијеру Ђуру Мацуту да истраје у намери да се уведу јединствени уџбеници за неколико предмета у основној школи.
Уз неизоставно помињање председника Србије Александра Вучића, из свега што су напредњаци казали закључује се да постоје препреке да Влада глатко усвоји Предлог измена Закона о уџбеницима, а њих власт не види само у “издавачким лобијима” већ и у сопственим редовима.
Тако је председник СНС Милош Вучевић, који је на крају свог мандата на челу Владе иницирао законске измене, сада оценио да ће Мацут „имати проблеме да издржи притисак“ око увођења националног пакета уџбеника.
„То је ударац у осиње гнездо. Многи из државног система ће да буду против тога. Уплашиће се двојице амбасадора, адвоката издавачких кућа, арбитража, претњи и да не улазим у можда неке друге мотиве. Видећете колико ће бити отпора за ствар која је природна“, рекао је Вучевић за Пинк. ТВ
Подсетимо, Нацрт измена Закона о уџбеницима предвиђа да за предмете српски језик, српски језик и књижевност, свет око нас, природа и друштво, историја, географија, музичка култура и ликовна култура постоји по један уџбеник из кога би учили сви основци. Националне уџбенике би издавао државни издавач Завод за уџбенике, а они би сукцесивно били увођени почев од школске 2026/2027. године.
У истом дану када се огласио Вучевић, подршку овој идеји дао је уредник часописа Поредак Дејан Џакула, који је казао да борба за измене закона неће бити нимало лака и да ће отпор постојати не само међу страним издавачким лобијима, већ и међу појединицима унутар државног апарата, пренео је Јуроњуз.
Заслуге за најављене измене Закона приписао је Ђуру Мацуту, оценивши да ће то бити “историјска прекретница у борби за очување националног идентитета, образовног суверенитета и културне безбедности Србије”.
Закључио је Џакула да су “уџбеници годинама били под контролом страних интереса”, да су се у њима “мењале чињенице, брисала историја, релативизовала српска страдања и уносиле стране вредности које немају додирних тачака са нашом традицијом”. Рекао је и да
“Србија више не сме допустити да се школовање наше деце претвори у инструмент тихог однарођивања”, те да “ко уџбеници буду писани на српском, за српску децу, са поштовањем према српској истини и искуству – онда имамо будућност”.
Подршка Мацуту у „озбиљној и дугорочно важној борби за национално и духовно здравље наше омладине“ истог дана је стигла и од некадашњег помоћника министра просвете за високо образовање, професора на Правном факултету у Новом Саду Бојана Тубића.
Он је оценио да “поједини интересни кругови покушавају да кроз уџбеничку политику у образовни систем Србије унесу садржаје који нису у складу са вредносним оквиром нашег народа”, те да је “све више притиска да у уџбенике уђу садржаји који нису у духу наше традиције”.
Огласио се и помоћник министра за бригу о селу Горан Миленковић, који је некако успео да повеже свој ресор и уџбенике па је тако закључио да је ово први корак ка томе да сва деца у Србији, без обзира да ли живе у Београду или у најудаљенијем селу, добију подједнако квалитетне, приступачне и национално одговорне уџбенике.
“У многим местима у Србији, нарочито на селу, родитељи из године у годину морају да купују скупоцене уџбенике који често немају никакву везу са нашом културом, језиком и националним идентитетом. Нацрт закона који је представио премијер Мацут отвара простор да се та неправда исправи и да сва деца у Србији уче из књига које су написане с разумевањем за наш контекст и вредности”, пренео је Пинк Миленковићеве речи, који увођење националних уџбеника види као пут за обнову “националног самопоуздања”.
Синхронизован наступ представника власти и њихових симпатизера мотивисао је Удружење издавача уџбеника да се, у уме 13 образовних издавача, коначно јавно огласи и укаже на, како су навели, низ забрињавајућих аспеката који прате ову законодавну иницијативу.
“Сасвим је очигледно да је тренутна законодавна иницијатива донета са циљем да се насилно обустави рад образовних издавача, и то кроз механизме који не подстичу квалитет, конкуренцију и развој, а у корист потрошача и грађана Републике Србије, и наше деце, већ покушавају да створе затворен, монополистички систем који отвара простор за запошљавање појединаца који, до сада, нису успели да својим радом и знањем нађу своје место у образовно-издавачком систему Србије”, наводи се у саопштењу Удружења издавача уџбеника.
Како су додали, такав приступ шаље поруку да се знање, искуство и континуитет не вреднују и да се квалитет може заменити политикантским агендама.
Из Удружења су нагласили да сви аутори и издавачи стварају уџбенике по програму који прописује Министарство просвете, поготову у погледу садржаја од културног, националног и историјског значаја и да су сви уџбеници одобрени од комисија Министарства просвете.
“Наглашавамо да је у наведеним издавачким кућама тренутно ангажовано више од 2.000 српских аутора, рецензената и стручних сарадника, међу којима су истакнути професори универзитета, истраживачи са института, као и учитељи и наставници из школа широм земље. Свака од издавачких кућа с поносом може да стане иза имена и презимена сваког аутора чији су потписани радови део уџбеничког садржаја”, истиче се у саопштењу.
Из Удружења издавача уџбеника су оценили да ће увођење јединствених националних уџбеника довести до смањења квалитета наставе и додатног финансијског оптерећења, јер ће родитељи ће бити приморани да све чешће ангажују приватне наставнике како би надоместили недовољно разноврсне или недовољно прилагођене уџбенике.
Наставници неће имати могућност да бирају материјале који најбоље одговарају њиховом одељењу, већ ће бити сведени на механичке преносиоце централизованог садржаја, сматрају издавач.
Указали су и да укидањем тржишне логике нестаје подстицај за иновације.
“Нема националног интереса тамо где се урушава слободно тржиште, гуши конкуренција и поништава вишедеценијски труд хиљада стручњака. Уместо да укида конкуренцију, држава би требало да ојача механизме за унапређивање квалитета уџбеника, кроз јасне и строге стручне критеријуме, укључивањ просветне заједнице у све фазе рецензије, и развој дигиталних и инклузивних материјала”, кажу из Удружења.
Подсетили су да Закон о уџбеницима омогућава свакоме ко има било какву примедбу на садржај уџбеника да поднесе пријаву Министарству просвете и позвали све који сматрају да постоји разлог за тако нешто да то учине у складу са законом, а не путем медијских и политичких кампања.
Foto: V. A.
В.А Данас