Sporadične izjave funkcionera Srpske napredne stranke o dobrobitima koje treba da donese uvođenje nacionalnih udžbenika, intenzivirane su poslednjih dana gotovo horskim izjavama naprednjaka i njihovih simpatizera, u kojima se daje puna podrška premijeru Đuru Macutu da istraje u nameri da se uvedu jedinstveni udžbenici za nekoliko predmeta u osnovnoj školi.
Uz neizostavno pominjanje predsednika Srbije Aleksandra Vučića, iz svega što su naprednjaci kazali zaključuje se da postoje prepreke da Vlada glatko usvoji Predlog izmena Zakona o udžbenicima, a njih vlast ne vidi samo u “izdavačkim lobijima” već i u sopstvenim redovima.
Tako je predsednik SNS Miloš Vučević, koji je na kraju svog mandata na čelu Vlade inicirao zakonske izmene, sada ocenio da će Macut „imati probleme da izdrži pritisak“ oko uvođenja nacionalnog paketa udžbenika.
„To je udarac u osinje gnezdo. Mnogi iz državnog sistema će da budu protiv toga. Uplašiće se dvojice ambasadora, advokata izdavačkih kuća, arbitraža, pretnji i da ne ulazim u možda neke druge motive. Videćete koliko će biti otpora za stvar koja je prirodna“, rekao je Vučević za Pink. TV
Podsetimo, Nacrt izmena Zakona o udžbenicima predviđa da za predmete srpski jezik, srpski jezik i književnost, svet oko nas, priroda i društvo, istorija, geografija, muzička kultura i likovna kultura postoji po jedan udžbenik iz koga bi učili svi osnovci. Nacionalne udžbenike bi izdavao državni izdavač Zavod za udžbenike, a oni bi sukcesivno bili uvođeni počev od školske 2026/2027. godine.
U istom danu kada se oglasio Vučević, podršku ovoj ideji dao je urednik časopisa Poredak Dejan Džakula, koji je kazao da borba za izmene zakona neće biti nimalo laka i da će otpor postojati ne samo među stranim izdavačkim lobijima, već i među pojedinicima unutar državnog aparata, preneo je Juronjuz.
Zasluge za najavljene izmene Zakona pripisao je Đuru Macutu, ocenivši da će to biti “istorijska prekretnica u borbi za očuvanje nacionalnog identiteta, obrazovnog suvereniteta i kulturne bezbednosti Srbije”.
Zaključio je Džakula da su “udžbenici godinama bili pod kontrolom stranih interesa”, da su se u njima “menjale činjenice, brisala istorija, relativizovala srpska stradanja i unosile strane vrednosti koje nemaju dodirnih tačaka sa našom tradicijom”. Rekao je i da
“Srbija više ne sme dopustiti da se školovanje naše dece pretvori u instrument tihog odnarođivanja”, te da “ko udžbenici budu pisani na srpskom, za srpsku decu, sa poštovanjem prema srpskoj istini i iskustvu – onda imamo budućnost”.
Podrška Macutu u „ozbiljnoj i dugoročno važnoj borbi za nacionalno i duhovno zdravlje naše omladine“ istog dana je stigla i od nekadašnjeg pomoćnika ministra prosvete za visoko obrazovanje, profesora na Pravnom fakultetu u Novom Sadu Bojana Tubića.
On je ocenio da “pojedini interesni krugovi pokušavaju da kroz udžbeničku politiku u obrazovni sistem Srbije unesu sadržaje koji nisu u skladu sa vrednosnim okvirom našeg naroda”, te da je “sve više pritiska da u udžbenike uđu sadržaji koji nisu u duhu naše tradicije”.
Oglasio se i pomoćnik ministra za brigu o selu Goran Milenković, koji je nekako uspeo da poveže svoj resor i udžbenike pa je tako zaključio da je ovo prvi korak ka tome da sva deca u Srbiji, bez obzira da li žive u Beogradu ili u najudaljenijem selu, dobiju podjednako kvalitetne, pristupačne i nacionalno odgovorne udžbenike.
“U mnogim mestima u Srbiji, naročito na selu, roditelji iz godine u godinu moraju da kupuju skupocene udžbenike koji često nemaju nikakvu vezu sa našom kulturom, jezikom i nacionalnim identitetom. Nacrt zakona koji je predstavio premijer Macut otvara prostor da se ta nepravda ispravi i da sva deca u Srbiji uče iz knjiga koje su napisane s razumevanjem za naš kontekst i vrednosti”, preneo je Pink Milenkovićeve reči, koji uvođenje nacionalnih udžbenika vidi kao put za obnovu “nacionalnog samopouzdanja”.
Sinhronizovan nastup predstavnika vlasti i njihovih simpatizera motivisao je Udruženje izdavača udžbenika da se, u ume 13 obrazovnih izdavača, konačno javno oglasi i ukaže na, kako su naveli, niz zabrinjavajućih aspekata koji prate ovu zakonodavnu inicijativu.
“Sasvim je očigledno da je trenutna zakonodavna inicijativa doneta sa ciljem da se nasilno obustavi rad obrazovnih izdavača, i to kroz mehanizme koji ne podstiču kvalitet, konkurenciju i razvoj, a u korist potrošača i građana Republike Srbije, i naše dece, već pokušavaju da stvore zatvoren, monopolistički sistem koji otvara prostor za zapošljavanje pojedinaca koji, do sada, nisu uspeli da svojim radom i znanjem nađu svoje mesto u obrazovno-izdavačkom sistemu Srbije”, navodi se u saopštenju Udruženja izdavača udžbenika.
Kako su dodali, takav pristup šalje poruku da se znanje, iskustvo i kontinuitet ne vrednuju i da se kvalitet može zameniti politikantskim agendama.
Iz Udruženja su naglasili da svi autori i izdavači stvaraju udžbenike po programu koji propisuje Ministarstvo prosvete, pogotovu u pogledu sadržaja od kulturnog, nacionalnog i istorijskog značaja i da su svi udžbenici odobreni od komisija Ministarstva prosvete.
“Naglašavamo da je u navedenim izdavačkim kućama trenutno angažovano više od 2.000 srpskih autora, recenzenata i stručnih saradnika, među kojima su istaknuti profesori univerziteta, istraživači sa instituta, kao i učitelji i nastavnici iz škola širom zemlje. Svaka od izdavačkih kuća s ponosom može da stane iza imena i prezimena svakog autora čiji su potpisani radovi deo udžbeničkog sadržaja”, ističe se u saopštenju.
Iz Udruženja izdavača udžbenika su ocenili da će uvođenje jedinstvenih nacionalnih udžbenika dovesti do smanjenja kvaliteta nastave i dodatnog finansijskog opterećenja, jer će roditelji će biti primorani da sve češće angažuju privatne nastavnike kako bi nadomestili nedovoljno raznovrsne ili nedovoljno prilagođene udžbenike.
Nastavnici neće imati mogućnost da biraju materijale koji najbolje odgovaraju njihovom odeljenju, već će biti svedeni na mehaničke prenosioce centralizovanog sadržaja, smatraju izdavač.
Ukazali su i da ukidanjem tržišne logike nestaje podsticaj za inovacije.
“Nema nacionalnog interesa tamo gde se urušava slobodno tržište, guši konkurencija i poništava višedecenijski trud hiljada stručnjaka. Umesto da ukida konkurenciju, država bi trebalo da ojača mehanizme za unapređivanje kvaliteta udžbenika, kroz jasne i stroge stručne kriterijume, uključivanj prosvetne zajednice u sve faze recenzije, i razvoj digitalnih i inkluzivnih materijala”, kažu iz Udruženja.
Podsetili su da Zakon o udžbenicima omogućava svakome ko ima bilo kakvu primedbu na sadržaj udžbenika da podnese prijavu Ministarstvu prosvete i pozvali sve koji smatraju da postoji razlog za tako nešto da to učine u skladu sa zakonom, a ne putem medijskih i političkih kampanja.
Foto: V. A.
V.A Danas