Početak radova na izgradnji grandioznog projekta Beograd na vodi ponovo je odložen, bez nekog objašnjenja javnosti, tvrdi organizacija Transparentnost Srbija. Najave novih rokova nisu praćene nikakvim obrazloženjem zbog čega prethodna obećanja nisu ispunjena, na primer, zbog čega nije ispunjeno obećanje premijera Aleksandra Vučića i zbog čega još nije potpisan najavljeni ugovor sa investitorom iz Ujedinjenih Arapskih Emirata o javno-privatnom partnerstvu.
– I pored mnogobrojnih informacija koje su o ovom projektu objavljene, nema nijedne koja bi ukazivala na to da je bilo kakav ugovor potpisan. Izuzetak je jedino, prema tvrdnji gradskih čelnika, ugovor o donaciji za uređenje zgrade bivšeg Geozavoda, koji se nalazi na prostoru Beograda na vodi, navodi TS.
Građanima Srbije niko nije našao za shodno da objasni zašto projekat kasni, ali, što je još važnije, ne zna se pod kakvim uslovima će gradnja biti izvedena i koje rizike preuzima država koja je jedan od partnera u ovom megalomanskom poslu.
S obzirom na brojne promocije i ‘pomeranje rokova’ kroz najave, javnost ima pravo da zna i u čemu je problem sa Beogradom na vodi – da li su to isključivo nerešeni imovinsko-pravni odnosi i obavljanje pripremnih radova na raščišćavanju terena ili takođe postoje sporna pitanja u pregovaranju sa najavljenim investitorom – piše u saopštenju.
Tajnost u ovom poslu ne bi trebalo nikoga u Srbiji da čudi. Baš kao i „prilagođavanje“ propisa zahtevima investitora. Naime, međudržavnim sporazumom Srbije i UAE predviđeno je praktično suspendovanje nacionalnog zakonodavstva u svim poslovima vlade s Emiratima. Beograd na vodi nije izuzetak.
– Rizike da ekonomska računica bude zapostavljena samo pojačava veliki politički značaj koji je dat ovom projektu – navodi Nemanja Nenadić, programski direktor TS.
Niko ne zna da li su urađene, a kamoli i da li će biti objavljene studije o izvodljivosti za ovaj posao. Zato se ne zna ni koliko je posao vredan, pa se političari vladajućih stranaka gađaju brojkama od dve do osam milijardi evra ili dolara. Ne znamo ni koliko će država platiti svoje učešće, ko posao finansira i slično.
Da stvar bude nepovoljnija po vlasti grada i republike, ni struka nije raspamećena projektom. Štaviše, ima ozbiljne zamerke i sugestije da se projekat makar promeni prema standardima grada. Članovi odbora SANU za arhitekturu i urbanizam ocenili su da je nacrt prostornog plana „Beograd na vodi“ potrebno izmeniti, jer će u protivnom to biti izolovano ostrvo, teško pristupačno i jedva prohodno.
Stambeni i poslovni prostor visoke klase biće prenaseljen, sa ozbiljnim ekološkim i socijalnim posledicama. Manje i srednje trgovine biće ugrožene izgradnjom džinovskog tržnog centra.
Jedna od primedaba je i da u kompleksu nema dovoljno parkova i trgova, a nije najsrećnije rešen ni prilaz reci za šetače.
Uz to, konstatuje se da će Beograd na vodi, zbog kule od 220 metara i solitera do 100 metara visine, biti ogroman zid stereotipne arhitekture koji će zakloniti istorijska znamenja grada, od Spomenika pobedniku preko Terazija do Hrama Svetog Save.
Vučić: Radovi počinju na leto
Premijer Srbije Aleksandar Vučić izjavio jer da će radovi na projektu Beograd na vodi početi na leto. Kritičarima je poručio da ne brinu i da će biti sve onako kako jei rečeno.
Vučić je ponovio da se već priprema teren i da je uklonjeno 158 od 211 objekata na prostoru predviđenom za Beograd na vodi i da će to koštati oko 200 miliona evra, a ceo projekat između tri i četiri milijarde evra. Za dve i po godine, najavljeno je, biće završena prva faza, sa Kulom Beograd, četiri zgrade i velikim šoping molom. Odgovorio je i na pitanje kritičara zašto nije raspisan konkurs za Beograd na vodi:
– Pronađe tri milijarde dolara pa da raspiše neki konkurs.
Džinovska kutija za cipele
Kroz analizu najavljene urbane strukture svoj stručni sud dao je i arhitekta Bojan Kovačević u tekstu „Ostrvo na obali hrome reke“ objavljenom u „Politici“ 3. maja 2014.
On se pre svega kritički osvrće na „investitorski urbanizam“ gde se ne ulažu pare u skladu s onim što je gradska zajednica, nego prema onome što investitor želi.
„Zdrav razum postavlja pitanje kome treba sva ta dvomilionska kvadratura konfekcijske arhitekture kutija za cipele.“
Skupa bajka
Bivši gradonačelnik Beograda Dragan Đilas ocenio je prošle godine da je projekat Beograd na vodi nerealna bajka, od koje će biti više finansijske štete nego koristi.
– Da bi se pripremila lokacija za Beograd na vodi potrebno je milijardu evra. Potrebno je da se naprave nove železničke stanice na teritoriji Beograda, da se završi stanica Prokop, da se raseli 1.600 objekata, da se reguliše transport opasnih materija kroz centar grada – kazao je Đilas.