Nezadovoljni vozači preduzeća bpi preko suda traže neisplaćene zarade. Direktor Zec: Šoferi nisu hteli zakonsku pauzu
KOLEKTIVNI godišnji odmor počeo je u ponedeljak za više od trideset vozača Beogradske pekarske industrije (BPI). Ništa čudno da nije reč o radnicima koji su nedavno definisali kolektivnu tužbu protiv kompanije u kojoj su zaposleni, zbog isplate zarada iz radnog odnosa. Vrednost zarada procenjena je na oko osam miliona dinara!
Vozači kamiona za prevoz hleba tvrde da nisu koristili godišnje odmore čak tri godine, kao i da su bili primorani da rade i onim danima kad je trebalo da se odmaraju. Sa druge strane, direktor Branislav Zec kaže da nije bio upoznat sa ovim problemom, kao i da od 2014. godine, od kada je na čelu ove kompanije, niko od vozača nije došao da mu se požali na ovakve uslove rada.
– Zbog manjka zaposlenih i obima posla, vozači su bili primorani da rade prekovremeno, pod različitim pretnjama, najčešće pretnjom otkazom – navodi Nemanja Mandić, pravni zastupnik nezadovoljnih vozača. – Veliki broj radnika nije iskoristio godišnje odmore u poslednje tri godine, takođe krivicom poslodavca. Takođe, poslodavac je nepravilno obračunavao ostvarenu zaradu, nezakonito umanjujući mesečnu platu za čak 10.000 dinara.
Prema tvrdnji advokata Mandića, nakon saznanja direktora BPI da su vozači podneli tužbe, mnogi od njih, pod različitim pretnjama, odustali su od tužbenog zahteva. Ipak, prema njegovim rečima, njih 17 tražiće svoja prava i neisplaćeni novac preko suda!
– Neke naše kolege više od dve godine nisu dobili slobodan dan, osim za Novu godinu i Božić – priča jedan od vozača, koji nije odustao od tužbe. – Dešavalo se da neki od nas za volan sednu oko pola dva noću i vožnju završe nakon petnaest sati. To nije po zakonu, a uz to ne računa nam se u prekovremeni rad.
Navodno, poslodavac je prekovremene radne sate pretvarao u slobodne dane, koje su vozači kasnije mogli da iskoriste kada im to bude potrebno, a da im se ti dani obračunavaju kao radni.
– Tako je jedan od tužioca koje zastupam izračunao da je od 2013. godine ostvario više od 300 slobodnih, ali plaćenih dana – tvrdi advokat Mandić.
Sa druge strane, direktor Zec tvrdi da je bio iznenađen kada je dobio obaveštenje da su vozači podneli kolektivnu tužbu. Kako kaže, nije bio upoznat ni sa praksom navodnog pretvaranja prekovremenih sati u slobodne dane, ni nemogućnošću dobijanja godišnjih odmora.
– Niko od vozača nikad nije pokucao na moja vrata i rekao da ima problem – tvrdi Zec. – Kada sam došao na čelo ove kompanije zatekao sam milionske dugove i bazirao se na opstanak i oporavak pekare. Zarade su nekad bile na minimalcu, a danas su značajno više i redovne, što je retkost kod konkurencije.
Iako direktor, kako tvrdi, nije bio upoznat sa nezadovoljstvom vozača i njihovim prekovremenim radom, doskorašnji šef transporta svakako jeste.
– Smenili smo šefa logistike i počeli internu kontrolu papirologije, kako bismo ustanovili da li je bilo propusta u obračunavanju zarada. Svako rešenje o godišnjem odmoru moram ja da potpišem, ali radnici ga nisu tražili niti su koristili slobodne dane, već su zahtevali da im se oni nadoknade – kaže prvi čovek ove kompanije od septembra 2014. godine.
Vozačima, tvrdi, nikad nije pretio, naročito ne otkazom jer to nije u interesu BPI. Ipak, skorašnjim internim kontrolama ustanovljene su brojne nepravilnosti i kod vozača: pronađeni su skriveni hlebovi u kabinama, prosečna potrošnja goriva je trostuko smanjena na istim linijama, GPS uređaji ugrađeni su u vozila…
– Zbog krađa i nezakonitih radnji prethodne godine otpušteno je čak deset vozača, pa smatram da je tužba došla kao odgovor na kontrole koje trideset godina unazad nisu sprovođene, a podrazumevaju se u ovom poslu. Pokušao sam da se dogovorim sa nezadovoljnim radnicima i da im isplatimo dugovanja, kako za sudske i advokatske troškove ne bismo rasipali stotine hiljada dinara – objašnjava Branislav Zec.
LEGITIMACIJE
PRVI dan odmora, prema tvrdnjama radnika, protekao je u razduživanju identifikacionih kartica, korpi za hleb i službenih mobilnih telefona.
– Samo radnici koji nisu odustali od tužbe morali su da razduže sve ove stvari, što ranije nije bio običaj. Sumnjaju da će ih po povratku sa odmora dočekati rešenja za otkaz – tvrdi pravni zastupnik vozača Nemanja Mandić.
ANGAŽOVALI PRIVATNU FIRMU ZA RAZVOZ
KOLEKTIVNI godišnji odmor od 22 radna dana, zaostao iz prethodne 2015. godine, od ponedeljka koristi više od trideset vozača što predstavlja više od polovine ukupnog broja ljudi zaposlenih na ovom radnom mestu. Shodno tome, BPI je morao da angažuje privatnu firmu, kako bi sugrađani mogli redovo da se snabdevaju hlebom.
Pravni zastupnik nezadovoljnih vozača tvrdi da će BPI za te usluge drugom pravnom licu platiti duplo skuplje nego što bi ga koštali sopstveni radnici.
IŠČUPALI RADIO-UREĐAJE? OZLOJEĐENI vozači tvrde da je direktor nakon saznanja za tužbu, kao jednu od represivnih mera naredio i vađenje radio-aparata iz kamiona. Direktor Branislav Zec demantuje ovakve navode tvrdeći da je u kompaniji sa 280 stalno zaposlenih nedovoljno vremena kako bi se razmišljalo o radio-uređajima. Ekipa „Novosti“ na parkingu kompanije BPI zatekla je nekoliko parkiranih pekarskih kamiona bez radio-uređaja. – Da li imam radio u kamionu? Nikad ga nisam ni imao, niti je postojao, niti je vađen – prokomentarisao je jedan od vozača ulazeći u vozilo, vidno iznenađen našim pitanjem.
K. MALEŠEVIĆ Novosti