Posle uklanjanja reklamnih poruka do izražaja će ponovo doći šarenilo, odnosno neujednačena boja autobusa, tramvaja i trolejbusa, iako je pre šest, sedam godina uloženo dosta novca u sporni projekat prefarbavanja vozila
Otkako je minule sedmice izglasana odluka o uklanjanju reklama sa vozila javnog prevoza pojavila se nedoumica da li će marketinške poruke morati da se skinu samo sa vozila GSP-a ili sa svih koja učestvuju u gradskom prevozu. Odgovor je – sa svih, i sa GSP-ovih, ali i sa vozila privatnih prevoznika.
Izuzetak će biti unutrašnjost vozila u kojoj će reklame moći da se postave, ali samo na tačno određenim mestima. Pošto je izdavanje prostora za reklamiranje na javnim vozilima bilo pravo i izvor zarade koje su prevoznici stekli ugovorom sa gradom, nema sumnje da su aktuelna gradska vlast i prevoznici postigli dogovor da se postavljanje reklama ukine. Jer, bez te saglasnosti grad ne bi mogao da ukine pravo na izdavanje prostora za reklamiranje.
Govoreći na ovu temu, gradonačelnik Aleksandar Šapić u više navrata, pa i na poslednjoj sednici Skupštine grada, ukazao je da se to čini kako vozila javnog prevoza „ne bi izgledala kao ’Mikijev zabavnik’” i dodao da se u rešavanju nagomilanih problema u vezi sa javnim prevozom „kreće prvo od estetike, a da će se onda ići dubinski”, odnosno u rešavanje krupnijih problema u vezi sa gradskim prevozom i GSP-om.
Posle skidanja reklama sa javnih vozila ona možda više neće biti šarena kao „Mikijev zabavnik”, ali estetika tih vozila će i dalje biti i te kako upitna. Jer, kada se budu uklonile sve reklamne poruke sa njih, izroniće šarenilo boja, odnosno sporni, neuspeli i pre svega skup projekat grada od pre šest, sedam godina – prefarbavanje autobusa.
Taj projekat pokrenut je u doba gradonačelnikovanja Siniše Malog. Kao zvaničan razlog isticana je želja grada da se unificira boja i starih i novih vozila. Nezvaničan razlog, kako se tada moglo čuti u prestoničkim političkim krugovima, bio je proterivanje žuto-plave kombinacije u kojoj su do tada bili mnogi gradski autobusi.
Formalno je pre početka prefarbavanja vozila sprovedena i anketa u čiju verodostojnost su mnogi građani sumnjali, kojom je odlučeno da će boja biti crvena. Da sva javna gradska vozila moraju biti crvena, odnosno tačno utvrđene nijanse te boje, privatni prevoznici kao obavezu su dobili ugovorom sa gradom koji je na snagu stupio januara 2016. I otkako je ugovor sklopljen privatnici to poštuju. Ali, šarolikost vozila, koja će se ponovo videti kada reklame budu otišle u istoriju, jeste u voznom parku GSP-a. U vreme kada je ta odluka doneta, 2015. godine, cena prefarbavanja bila je od 2.000 do 3.000 evra po vozilu pa naviše. Taj trošak bio je neopravdan i s razlogom je naišao na oštre kritike građana. Ubrzo se ispostavilo da je prefarbavanje, em što je bilo skupo, bilo i prilično nesvrsishodno. Jer i dan-danas, iako prevoznici imaju obavezu da kupuju crvene autobuse, zbog šarenila GSP-ovog voznog parka nisu sva gradska javna vozila te boje. Tramvaji su zeleni, crveni, crveno-plavo-beli, žuti… Trola ima i crvenih, ali i onih koje vuku na narandžasto.
Koliko je zaista taj projekat promašen ponovo će se videti kada sve reklame budu skinute sa tramvaja, autobusa i trolejbusa.
Dejan Aleksić Politika