Kao u filmu. Dva svečana otvaranja, a jedan Trg Republike, iako se kraj rekonstrukcije još čeka. Pošto je prva faza radova prošla sa felerom, kocke su morale na popravni. Zbog toga je saobraćaj na toj lokaciji bio blokiran 40 dana. Završena rekonstrukcija rekonstrukcije potom je donela novine za gradski prevoz – trolejbusi 19 i 28 su potpuno ukinuti, dok su linije 21 i 22 skraćene.
„Vrlo je neprijatno, pogotovu, ja sam penzioner“.
„Neverovatno stvarno, niko nas ne pita ništa“.
„Ja sam sa Novog Beograda, trolejbuske linije me ne interesuju toliko“.
„Ljudi koji žive u ovom delu grada su osiromašeni za taj prevoz, morali bi da idu peške ili da se spuštaju na Zeleni venac“, kažu građani.
Kako bi se građani prevezli od Studentskog trga do Trga Slavija uspostavljena je linija 22a. Staru trasu saobraćanja zadržao je autobus 31, kao i trolejbuske linije 29 i 41. Promene gradski čelnici ocenjuju kao uobičajenu praksu.
„Mi trase linija menjamo tokom godine više puta, ne samo kada je u pitanju Trg Republike, nego kada je u pitanju čitav Beograd, uglavnom ideja jeste da saobraćaj u Gradu Beogradu bude što funkcionalniji i što više po meri građana“, rekao je predsednik Skupštine Beograda Nikola Nikodijević.
Ukidanje linija nije rešenje, već bi gradske vlasti više trebalo da se pozabave rešavanjem lošeg prevoza u gradu, kažu iz Inicijative Ne davimo Beograd.
„Mi smo imali rekonstrukciju Trga koji suštinski nije ništa promenio što bi se ticalo onih stvari koje se tiču urgentnih problema u gradu, dakle problema transporta, zagađena, imali smo situaciju da Goran Vesić nedeljama prevrće kocke, pa ne zna da li ova strana ide gore ili dole i negde u moru ovih informacija mislim da je promakla ključna činjenica da su linije 19 i 28 trajno ukinute, što je direktni atak na građane“, kaže Vladimir Radojičić iz inicijative Ne davimo Beograd.
A koliki je ceh podnela gradska kasa zbog finasiranja radova na Trgu Republike? Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda objavila je ugovor u kome se navodi da je je ugovorena neto vrednost radova viša od 6,5 miliona evra.
„Apsolutno je to moglo biti po manjoj ceni i ne samo po pitanju cene, nego i vremena“.
„Proračuni inženjera, tehničara, arhitekata je obična jedna farsa, palniraju toliko i toliko, a na kraju ispadne deset puta skuplje“, rekli su građani.
Gradski čelnici uveravaju da je za sad objavljen samo osnovni ugovor, ali ne i konačan račun za izvođene radove.
„23. januara ćemo imati konačnu cifru, ono što ja mogu da pretpostavim u ovom trenutku iz razgovora sa Direkcijom i sa izvođačima radova je da bi ona trebalo da bude manja“, rekao je Nikodijević.
Da su radovi mogli da budu znatno bolji, mišljenja je arhitekta Bojan Kovačević. Kaže da je rekonstrukcija Trga dovela do njegovog umivanja, a ne do prave promene.
„Napravljen je jedan i po mišljenju jednog broja mojih kolega veoma ozbiljan propust, a to je što je ceo Trg nagnut na jednu stranu i to kontinualno, tako da se jedan broj ljudi pita da li dobro primećuje kada dođe prvi put ovde recimo iz Čika Ljubine na Trg da li dobro razume da sve pada prema Staklencu, mislim da to nikako nije smelo da se tako uradi“, smatra arhitekta Bojan Kovačević.
Novi rok za završetak glavnog beogradskog trga je 23. januar 2020. godine. Zbog toga će rekonstrukcija biti produžena za 90 dana, kao i ugovor sa izvođačem. Međutim, nejasno ostaje to što se nigde ne navodi šta će tačno u produženom roku biti rađeno.
Jelena Mirković N1