Аутобус градског превоза у Београду на линији 511 који се недавно запалио током вожње отворио је опет у јавности питање колико су безбедна возила којима се грађани главног града превозе. Додатну забуну међу грађанима уноси чињеница да на бројним возилима које срећемо по граду можемо видети налепницу да су у „процесу сертификације“, јер није јасно да ли су ти аутобуси прошли све потребне тестове безбедности или је њихова провера још у току.
Возила ГСП-а на којима пише да су у процесу сертификације и даље се налазе на улицама Београда, иако је према ранијим најавама председника Привременог органа Града Београда Александра Шапића тај процес требало да буде окончан најкасније до краја новембра прошле године. Иако је речено да ће до тада бити исправљени сви недостаци, изгледа да се то још увек није десило.
Никола Јовановић из Центра за локалну самоуправу за Нова.рс оцењује да су поменуте налепнице чиста глупост и да не значе ништа.
„Свако возило које изађе у систему јавног превозана улице мора бити технички исправно, у противном не сме превозити путнике. Надзор морају да врше континуирано Управа саобраћајне полиције, Секретаријат за јавни превоз и градска инспекција“, каже Јовановић.
Саговорник Нове додаје да је проблем то што систем не функционише, а пре свега инспекција, па се све то покрива налепницом о сертификацији.
„Као да град није одговоран ако се нешто деси, јер је аутобус у неком процесу. То је епска глупост и безобразлук. Путници морају знати да је возило које је тог дана пуштено у јавни превоз – безбедно, чисто и конфроно, у противном, шта онда плаћамо и носимо ли главу у торби“, пита се Јовановић.
Кад „процес сертификације“ траје бесконачно
Налепница „возило у процесу сертификације“ значи да је оно у фази контроле да ли поседује све параметре који су зацртани, односно да ли испуњава све услове да саобраћа у систему градског превоза.
Шапић је још средином октобра прошле године најавио да ће овај процес пити завршен у року од 30 до 45 дана, што значи најкасније до краја новембра, до чега није дошло.
Нешто фали, али…
Према речима Шапића, процес сертификације требало је да обухвати проверу да ли возило поседује клима-уређај и грејање, исправан ГПС уређај, односно возачку конзолу без које није могуће детектовати и лоцирати возило, тачније није „видљиво” на апликацији. Такође се контролисало да ли возила имају звучнике, дисплеј-уређаје, довољан број сигурносних камера и да ли поседује уређај за плаћање карата.
„Када на возилу грађани виде налепницу на којој пише да је возило у процесу сертификације, то значи да је нешто од наведеног фалило и да је дат рок за исправак. Када се недостаци исправе, возило добија свој јединствени број и бива заведено у нашој бази. Тако ћемо после више десетина година сазнати тачан број возила у систему јавног превоза. Требало би да процес сертификације буде завршен у року од 30 до 45 дана“, нагласио је тада Шапић.
Он је тада рекао и да контролори рано ујутру врше контроле на стајалиштима. Осврнуо се и на степен чистоће у возилима, као да нам је то једини проблем.
„Само у току лета написано је казни у износу већем од 150 милиона динара. Примера ради, у претходних десетак година написано је свега неколико милиона динара казни. Поред свега тога, и даље имамо проблеме – још увек сви аутобуси нису чисти онако како бисмо желели да буду и не ради у свима клима-уређај. Ипак, у следећем нашем кораку потрудићемо се да такве појаве сведемо на минимум. Тај корак је сертификација возила“, нагласио је Шапић.
Нова.рс је питала представнике Града Београда када ће бити завршен процес сертификације возила градског превоза, али до објављивлања овог текста нисмо добили одговор.
Foto: Beoinfo, Goran Srdanov, Vesna Lalić/Nova.rs
Андрија Лазаревић Нова