БИРН: Вучићев израелски саветник и пријатељ помогао Рио Тинту да поправи имиџ у Србији

alekandar vucicbirnizraelrio tinto
Други Пишу
октобар 21, 2025

0 коментара

9 мин читања
21

Асаф Еисин, израелски политички пропагандиста који са Александром Вучићем сарађује више од две деценије и ког Вучић назива „пријатељем“, радио је на стратешкој медијској кампањи за Рио Тинто у јеку највећих протеста против пројекта Јадар 2021. године, упркос томе што је интерни извештај компаније као потенцијални проблем за ангажовање Израелца навео управо његову блискост са Вучићем, открива БИРН.

Улето 2021. када је незадовољство грађана због пројекта Јадар почело да се прелива и на улице, рударска компанија Рио Тинто одлучила је да ангажује човека који је годинама обликовао политичке поруке Александра Вучића, пише БИРН.

Његово име је Асаф Еисин – израелски пропагандни стручњак и дугогодишњи Вучићев саветник, кога председник јавно назива „пријатељем“.

Еисин је у политичком животу Србије присутан више од две деценије. „Еисин је мој пријатељ скоро деценију“, рекао је Вучић још 2012. године, тада као заменик председника СНС-а. „Помагао ми је тада (избори у Београду 2004. године), помаже нам сада и увек ће нам помагати“, изјавио је Вучић, тада заменик председника СНС-а Томислава Николића.

Еисинов рад показао се плодотворним за СНС јер је те 2012. странка освојила највише гласова на парламентарним изборима и преузела власт коју држи већ 13 година.

Када су се у августу 2021. године планови Рио Тинта за копање литијума убрзали, а јавно незадовољство почело да расте, Рио Сава, српска подружница Рио Тинта, се обратила Еисиновој фирми „ЕСБР Цонсултинг“ из Израела, сазнаје БИРН. Уговор, потписан на шест месеци – од 17. августа 2021. до 17. јануара 2022. – предвиђао је фиксни хонорар од 310.000 евра, док би трошкови промотивних материјала за кампању били плаћани посебно, све у максималној вредности до пола милиона евра.

Задатак Еисина и његовог тима био је јасан: да осмисли и организује кампању која би побољшала имиџ компаније и самог пројекта Јадар. Према документацији до које је дошао БИРН, Еисинова агенција требало је да осмисли и води стратешку кампању за Рио Тинто, која је укључивала истраживање јавног мњења, израду ТВ спотова и других комуникацијских материјала.

БИРН открива да је Рио Тинто био свестан Еисинове блискости са председником Србије. У извештају о усклађености са интерним процедурама запошљавања, који је компанија затражила пре потписивања уговора, наводи се да је управо та веза означена као ризик.

„Асаф Еисин је идентификован као потенцијално службено лице у влади у складу са Процедуром пословног интегритета, с обзиром на то да је наводно близак сарадник Александра Вучића, актуелног председника Србије“, стоји у документу компаније у који је БИРН имао увид.

Ипак, то није одвратило компанију да ангажује Еисина, упркос томе што је сам председник Вучић, најмоћнија фигура у држави, познат по званичној подршци пројекту Јадар.

У месецима пре Еисиновог ангажмана, Рио Тинто је покушавао да схвати зашто је отпор јавности растао. БИРН открива да је компанија наручила анкету и анализу агенције Ипсос Стратегиц Маркетинг која је завршена у априлу 2021. и у коју је БИРН имао увид. У анализи се наводи да су грађани Србије, пре свега Лознице и Крупња, више информисани о пројекту, али и више скептични него 2018. када је рађена претходна анализа.

Аутори извештаја препоручили су да би имиџу пројекта могло помоћи „активније и чешће укључивање“ тадашње министарке рударства и енергетике Зоране Михајловић, министарке заштите животне средине Ирене Вујовић, као и самог председника Вучића – чије би „појављивање у `запаљеном подручју` помогло да се уклони део неповерења и скептицизма међу локалним становништвом“.

Рио Тинто је за БИРН потврдио да је ангажовао Еисина, наводећи да су „позвали различите понуђаче да учествују у конкурсу за израду бренд кампање“ као одговор на „кампању дезинформација против пројекта у Србији“.

„Као резултат овог конкурентног процеса, компанија је одлучила да ангажује ЕСБР Цонсултинг за израду бренд кампање која је укључивала истраживање јавног мњења, израду ТВ спота и комуникацијских материјала“, навели су у писаном одговору, истичући да ови конкурси немају законску обавезу да буду јавни.

На питање о проблему блискости Еисина и Вучић, компанија је само додала да су сви добављачи „подвргнути јасно дефинисаним правилима и процесима“, у складу са Кодексом понашања за добављаче, стандардима пословног интегритета и начелима пословања „Тхе Wаy Wе Wорк“.

Као подизвођач Еисинове агенције појављује се и београдска маркетиншка фирма Еxецутиве Гроуп која је већ пре тога година радила за Рио Тинто, а и након завршетка Еисиновог ангажмана.

На питања зашто је подизвођач фирма која већ ради за Рио Тинто, у компанији кратко наводе да је “одлука о ангажовању подизвођача искључиво у надлежности ангажоване компаније”, тј. ЕСБР Цонсултинг.

Програмски директор Транспарентност Србија Немања Ненадић каже за БИРН да ангажман израелске фирме није споран, под условом да су се исплате новца односиле управо на те услуге, али наводи да постоје разлози да се у то сумња.

„Иако је много пута објављено да је Асаф Еисин радио на изборним кампањама владајуће странке, назив његове компаније се не наводи међу пружаоцима услуга за кампању. У медијима су објављене информације да је био ангажован током избора из 2020. и 2022. који су временски блиски овом ангажману од стране Рио Тинта“, истиче Ненадић за БИРН.

„У одсуству информације о томе да ли је Агенција за спречавање корупције уопште испитивала могуће ангажовање израелске компаније у кампањама СНС и извор из ког су консултанти плаћени, отвара се простор за сумњу да би овај уговор могао да буде у некој вези са обављањем послова за странку“, наглашава он.

foto: Milan Maričić/ATAImages

Бирн/Данас

Последње