BIRN: Vučićev izraelski savetnik i prijatelj pomogao Rio Tintu da popravi imidž u Srbiji

alekandar vucicbirnizraelrio tinto
Drugi Pišu
oktobar 21, 2025

0 komentara

9 min čitanja
22

Asaf Eisin, izraelski politički propagandista koji sa Aleksandrom Vučićem sarađuje više od dve decenije i kog Vučić naziva „prijateljem“, radio je na strateškoj medijskoj kampanji za Rio Tinto u jeku najvećih protesta protiv projekta Jadar 2021. godine, uprkos tome što je interni izveštaj kompanije kao potencijalni problem za angažovanje Izraelca naveo upravo njegovu bliskost sa Vučićem, otkriva BIRN.

Uleto 2021. kada je nezadovoljstvo građana zbog projekta Jadar počelo da se preliva i na ulice, rudarska kompanija Rio Tinto odlučila je da angažuje čoveka koji je godinama oblikovao političke poruke Aleksandra Vučića, piše BIRN.

Njegovo ime je Asaf Eisin – izraelski propagandni stručnjak i dugogodišnji Vučićev savetnik, koga predsednik javno naziva „prijateljem“.

Eisin je u političkom životu Srbije prisutan više od dve decenije. „Eisin je moj prijatelj skoro deceniju“, rekao je Vučić još 2012. godine, tada kao zamenik predsednika SNS-a. „Pomagao mi je tada (izbori u Beogradu 2004. godine), pomaže nam sada i uvek će nam pomagati“, izjavio je Vučić, tada zamenik predsednika SNS-a Tomislava Nikolića.

Eisinov rad pokazao se plodotvornim za SNS jer je te 2012. stranka osvojila najviše glasova na parlamentarnim izborima i preuzela vlast koju drži već 13 godina.

Kada su se u avgustu 2021. godine planovi Rio Tinta za kopanje litijuma ubrzali, a javno nezadovoljstvo počelo da raste, Rio Sava, srpska podružnica Rio Tinta, se obratila Eisinovoj firmi „ESBR Consulting“ iz Izraela, saznaje BIRN. Ugovor, potpisan na šest meseci – od 17. avgusta 2021. do 17. januara 2022. – predviđao je fiksni honorar od 310.000 evra, dok bi troškovi promotivnih materijala za kampanju bili plaćani posebno, sve u maksimalnoj vrednosti do pola miliona evra.

Zadatak Eisina i njegovog tima bio je jasan: da osmisli i organizuje kampanju koja bi poboljšala imidž kompanije i samog projekta Jadar. Prema dokumentaciji do koje je došao BIRN, Eisinova agencija trebalo je da osmisli i vodi stratešku kampanju za Rio Tinto, koja je uključivala istraživanje javnog mnjenja, izradu TV spotova i drugih komunikacijskih materijala.

BIRN otkriva da je Rio Tinto bio svestan Eisinove bliskosti sa predsednikom Srbije. U izveštaju o usklađenosti sa internim procedurama zapošljavanja, koji je kompanija zatražila pre potpisivanja ugovora, navodi se da je upravo ta veza označena kao rizik.

„Asaf Eisin je identifikovan kao potencijalno službeno lice u vladi u skladu sa Procedurom poslovnog integriteta, s obzirom na to da je navodno blizak saradnik Aleksandra Vučića, aktuelnog predsednika Srbije“, stoji u dokumentu kompanije u koji je BIRN imao uvid.

Ipak, to nije odvratilo kompaniju da angažuje Eisina, uprkos tome što je sam predsednik Vučić, najmoćnija figura u državi, poznat po zvaničnoj podršci projektu Jadar.

U mesecima pre Eisinovog angažmana, Rio Tinto je pokušavao da shvati zašto je otpor javnosti rastao. BIRN otkriva da je kompanija naručila anketu i analizu agencije Ipsos Strategic Marketing koja je završena u aprilu 2021. i u koju je BIRN imao uvid. U analizi se navodi da su građani Srbije, pre svega Loznice i Krupnja, više informisani o projektu, ali i više skeptični nego 2018. kada je rađena prethodna analiza.

Autori izveštaja preporučili su da bi imidžu projekta moglo pomoći „aktivnije i češće uključivanje“ tadašnje ministarke rudarstva i energetike Zorane Mihajlović, ministarke zaštite životne sredine Irene Vujović, kao i samog predsednika Vučića – čije bi „pojavljivanje u `zapaljenom području` pomoglo da se ukloni deo nepoverenja i skepticizma među lokalnim stanovništvom“.

Rio Tinto je za BIRN potvrdio da je angažovao Eisina, navodeći da su „pozvali različite ponuđače da učestvuju u konkursu za izradu brend kampanje“ kao odgovor na „kampanju dezinformacija protiv projekta u Srbiji“.

„Kao rezultat ovog konkurentnog procesa, kompanija je odlučila da angažuje ESBR Consulting za izradu brend kampanje koja je uključivala istraživanje javnog mnjenja, izradu TV spota i komunikacijskih materijala“, naveli su u pisanom odgovoru, ističući da ovi konkursi nemaju zakonsku obavezu da budu javni.

Na pitanje o problemu bliskosti Eisina i Vučić, kompanija je samo dodala da su svi dobavljači „podvrgnuti jasno definisanim pravilima i procesima“, u skladu sa Kodeksom ponašanja za dobavljače, standardima poslovnog integriteta i načelima poslovanja „The Way We Work“.

Kao podizvođač Eisinove agencije pojavljuje se i beogradska marketinška firma Executive Group koja je već pre toga godina radila za Rio Tinto, a i nakon završetka Eisinovog angažmana.

Na pitanja zašto je podizvođač firma koja već radi za Rio Tinto, u kompaniji kratko navode da je “odluka o angažovanju podizvođača isključivo u nadležnosti angažovane kompanije”, tj. ESBR Consulting.

Programski direktor Transparentnost Srbija Nemanja Nenadić kaže za BIRN da angažman izraelske firme nije sporan, pod uslovom da su se isplate novca odnosile upravo na te usluge, ali navodi da postoje razlozi da se u to sumnja.

„Iako je mnogo puta objavljeno da je Asaf Eisin radio na izbornim kampanjama vladajuće stranke, naziv njegove kompanije se ne navodi među pružaocima usluga za kampanju. U medijima su objavljene informacije da je bio angažovan tokom izbora iz 2020. i 2022. koji su vremenski bliski ovom angažmanu od strane Rio Tinta“, ističe Nenadić za BIRN.

„U odsustvu informacije o tome da li je Agencija za sprečavanje korupcije uopšte ispitivala moguće angažovanje izraelske kompanije u kampanjama SNS i izvor iz kog su konsultanti plaćeni, otvara se prostor za sumnju da bi ovaj ugovor mogao da bude u nekoj vezi sa obavljanjem poslova za stranku“, naglašava on.

foto: Milan Maričić/ATAImages

Birn/Danas

Poslednje