Нису проблем датуми за заказивање, него огроман недостатак особља, простора, капацитета, што нас онемогућава да ослободимо више термина за пацијенте, а кадрови нам свакодневно одлазе, кажу за Нова.рс директори и начелници клиника у Универзитетском клиничком центру Србије (УКЦС), који коментаришу нови систем заказивања специјалистичких прегледа, који ће ускоро моћи да се закажу свакога дана у месецу. Министарка здравља Даница Грујичић нагласила је да ће директори установа бити одговорни ако не буде било довољно термина за оболеле и ако се не смање листе чекања.
Министарка је наиме најавила да ће од 20. децембра бити укинуто заказивање термина код лекара само од 1. до 5. у месецу, преко система ИЗИС, и да ће пацијенти имати могућност да прегледе закажу током целог месеца.
Лекари који су на руководећим местима у клиникама кажу да је ситуација са чекањем на прегледе много комплекснија, и не могу да гарантују да ће промена система заказивања решити проблеме.
“Код нас рецимо нема чекања на преглед, али има на операцију. То се неће променити док год не будемо имали довољно кадрова и простора да без чекања, одмах примамо све пацијенте. Ми смо терцијарна установа, а наши капацитети су деценијама уназад зацементирани. Трудимо се максимално да повећамо број операција, али то није лако. Много је срчаних болесника у Србији, код нас долази велики део њих, а ми немамо простора за све. Ускоро ћемо добити нову салу, али ни то није довољно. Треба нам још операционих сала, али и болница које би радиле кардиохирургију. Имамо ‘Дедиње’, Каменицу’, ‘Клинички центар’, КЦ Ниш, и у оквиру ових установа покушавамо да повећамо број процедура. Наравно, неопходни су нам кадрови, лекари и медицинске сестре. Идеја министарке је разумљива, она покушава да реши проблем, али мора да га сагледа са свих страна. Можда ће овај начин заказивања мало помоћи, али нисам сигуран да ће то бити у довољној мери. Србији треба више кадрова у свим гранама медицине, како би се решио проблем чекања”, објашњава за Нова.рс проф. др Светозар Путник, директор клинике за кардиохирургију УКЦ Србије.
Нису проблем само дефицитарни кадрови, већ и недовољно простора за рад.
“Сигуран сам да министарка Грујичић има неки план и да би нови систем равномернијег заказивања термина требало да допринесе већем броју прегледа. Због конфузног заказивања, јављале су се до сада гужве на свим клиникама. Тачно је да нема довољно лекара и да је то један од симптома проблема са листама чекања на прегледе. Код нас на клиници се чека, али не предуго, трудимо се да ослобађамо термине кад год можемо. Ми имамо, међутим, другу врсту проблема, већ неко време смо у ‘транзитном’ периоду, у којем се наша поликлиника руши и радимо у скученом простору, који је смањен на петину онога у којем смо до недавно радили. Такође, у тај мали простор, морали смо да примимо и колеге са кардиологије, чија се поликлиника такође ради. Гужве су сада велике, али морамо да издржимо. Постоје назнаке да ћемо се преселити у другу кулу УКЦС, али кажу да она неће бити готова још две године, па морамо бити стрпљиви, и ми и пацијенти”, прича проф. др Небојша Лалић, директор Клинике за ендокринологију УКЦС.
Директори истичу да су свесни своје одговорности, али да раде најбоље што могу.
“Увек се повлачи одговорност директора, а ми смо свакако свесни свог положаја. Нова мера заказивања међутим неће много утицати на рад на ортопедији, јер смо ми и до сада примали пацијенте на специјалистички преглед са упутом, а без заказаног термина. Највећи број мојих пацијената долази само са упутом, не чекају термин, а из Клиничког центра, познато је, никога никада не враћамо кући. Уколико не будемо имали довољно термина и ако се покаже да су гужве велике, онда ћемо се прилагодити. Организоваћемо се да радимо амбуланту у две смене, што ће оптеретити кадрове, али и такав начин рада нам је већ познат”, каже за Нова.рс проф. др Марко Кадија, директор Клинике за ортопедску хирургију И трауматологију УКЦС.