Vojni analitičari, piloti, stručnjaci, složni u stavu da helikopter u kome je poginulo sedam osoba u pokušaju da spasu bolesno novorođenče, nije smeo da poleti.
Vojni analitičar Aleksandar Radić kaže, povodom pada vojnog MI-17 sa bebom, da nije mogao da veruje da je neko uputio helikopter pod takvim vremenskim uslovima.
Zbunjujuće je kako se desio taj sled događaja, kaže on za TV N1.
Otvoriće se pitanje odgovornosti – ko je doneo odluku, kad je vidljivost takva, kaže on. Postoji hendikep po pitanju opreme i po pitanju obuke u našem vazduhoplovstvu, kaže Radić.
On kaže da bi političari učinili apsolutno sve, kao i da im „ništa nije sveto kad se pojave na televiziji, i olako daju obećanja, a kada krene nešto naopako, oni prebacuju odgovornost“.
Helikopteri u ovoj jedinici u Batajnici, kako je objasnio, imaju opremu, „kad je reč o navigaciji, vezanu za daleku prošlost, 20-25 godina“.
Nakon istrage saznaćemo okolnosti, nikad nemate samo jedan uzrok koji dovodi do nesreće, kaže Radić.
Ovde je reč o zadatku u složenim meteorološkim uslovima, naglašava Radić i dodaje da misli da će ovo da preraste u jednu ozbiljnu aferu.
Potpukovnik u penziji Zlatomir Bogdanović, bivši komandant eskadrile koja je sinoć izgubila svoje kolege i helikopter Mi-17, izjavio je za portal TangoSix da posada helikoptera koji se srušio nikada nije imala priliku da iskusi ovakve uslove letenja.
– Pilot sam helikoptera Mi-8, Mi-17 i Mi-24. Bio sam komandant ove eskadrile četiri godine, a leteo sam na Mi-8 26 godina. Treba da znate da Mi-8 nema ništa od opreme za instrumentalno letenje, ima zabranjen ulazak u oblake i let u njima. Helikopteri Mi-17 koji su u RV i PVO došli iz MUP-a imaju ILS i VOR ali ga nikad nismo koristili. Treba da znate da to nema ko i da ih nauči jer niko u vojsci to nije radio. Kao bivši komandant i nosilac zlatnog letačkog znaka to odgovorno tvrdim – izjavio je ovaj iskusni pilot.
– Bio sam komandant 890. eskadrile od 2002. – 2006, na helikopterima Mi-17, leteo sam u JSO-u i tvrdim da oni nisu bili obučeni za ovakve zadatke, oprema sama po sebi ne znači ništa ako se ne zna koristiti. Uzmite samo pravilo letačke službe pa ćete videti koliki je meteo minimum za pilota noću a pogotovo što nema letenja u složenim meteo uslovima noću – izjavio je potpukovnik Zlatomir Boganović.
Za razliku od njega, neki drugi izvori ovog portala namenjenog ljubiteljima avijacije, tvrde da je pilot imao iskustva u letenju u ovakvim uslovima:
– Pilot Mehić ne samo da je bio dobro obučen za letenje u ovakvim meteo uslovima, nego je njegov poslednji let noću, uz korišćenje ILS-a (Sistema za sletanje pomoću instrumenata) bio 11. marta – navodi ovaj izvor.
Još neka pitanja se postavljaju u javnosti, a na koja tek treba da dobijemo odgovore:
– Zašto je helikopter leteo kada su vremenski uslovi bili ispod meteoroloških minimuma. Vertikalna vidljivost bila je 70 metara, horizontalna takođe ispod minimuma za sletanje. Tri aviona preusmerena su na alternativni aerodrom u Temišvaru, ali ne i ova letelica.
– Zašto helikopter nije preusmeren na vreme na alternativni helidrom koji je imao uslove za sletanje (Niš, Novi Sad, Sremska Mitrovica, Požarevac… Vinkovci, Temišvar ili Bjeljina).
– Ko je vojsci izdao naređenje da helikopter i pored loših meteo uslova poleti i ko je insistirao da mora da sleti baš na Aerodrom Nikola Tesla.
(alo)