Ežis i Maja Gojković govorili kako je stanica bezbedna, sad će se brinuti o našem nuklearnom programu, a „verovatno će ih pozvati i predsednik da malo ubrzaju“, rekao je Vladimir Obradović na današnjem izlaganju Anketne komisije koja ispituje okolnosti pada nadstrešnice.
Stanična zgrada u Novom Sadu je zvanično otvorena 5. jula 2024. godine, podsetio je član Anketne komisije Vladimir Obradović.
„Ono što hoću da podelim sa vama jeste građevinski dnevnik, zvanični dokument koji je objavljen na sajtu Vlade. I ovo je građevinski dnevnik konkretno za 4. jul, dakle dan pred otvaranje stanice. On je uredno pečatiran i potpisan, a tu se kaže se da su se stekli uslovi za otvaranje krila B za korišćenje putnika. Dakle, ovim dokumentom nadzor, odnosno inženjer koji radi u nadzoru, a to je firma Ežis d.o.o, Ežis Grupe (EGIS), konstatovao je da je stanica bezbedna za putnike, odnosno spremna za korišćenje putnika“, kazao je Obradović.
Pitanjem ko je firma Ežis d.o.o, koja je sebi dala za pravo da potpiše i overi ovakav građevinski dnevnik, dolazi se do odgovora da je to poznata firma – ali ne uvek po dobrim praksama.
„Svetska banka je 2018. godine suspendovala, odnosno sklonila sa projekata Ežis internešnl (EGIS International) zbog, kako se navodi na njihovom sajtu, povezanosti sa koruptivnom, odnosno prevarnom praksom, jer su na nekim projektima pogrešno prikazali da imaju ključne eksperte, koje nemaju. Takođe, 2020. godine, u Francuskoj, firma Ežis Avia je postigla vansudsko poravnanje u iznosu od 2,6 miliona evra zbog koruptivnih radnji u vezi sa ugovorom o modernizaciji aerodroma. Dakle, već 2018. i 2020. imamo da je EGIS International, odnosno firme u okviru Ežis grupe, prepoznate i suspendovane od strane Svetske banke zbog koruptivnih i prevarnih radnji“, rekao je on.
Ta praksa se nastavlja i dalje, dodao je – 2024. godine Interamerička razvojna banka takođe suspenduje EGIS International zbog prevarnih i koruptivnih praksi vezanih za njihovo poslovanje u oblasti nadzora.
„One ne mogu da rade na projektima Svetske banke sve do oko 2027. godine. Ta firma u Srbiji ne samo da je radila na projektu Železničke stanice kao nadzor, nego radi na velikom broju najbitnijih, strateških i najkompleksnijih projekata u Republici Srbiji i prema podacima koji su javno dostupni na njihovom sajtu i drugim izveštajima, vidimo da rade projektovanje dve linije metroa. Radili su stanicu na pruzi Novi Sad-Subotica, međutim rade i sada na projektu železničke pruge Beograd-Niš. Pored toga, preko firme koju su kupili, učestvuju i u projektu EXPO 2027“, dodao je on.
Još više zabrinjava, istakao je Obradović, što je firma Ežis u konzorcijumu dobila da radi tehničku studiju za nuklearnu energiju u Srbiji.
„Dakle, firma koja je potpisala da je stanica bezbedna i spremna za putnike, dobila je 2024. godine da radi nuklearni program za Republiku Srbiju. Ako vas ovo ne brine dovoljno, dodaću da za bezbednost nuklearne energije u Srbiji je zadužen odgovarajući direktorat, na čijem čelu se nalazi Maja Gojković, koja je sa Ežisom otvorila tu stanicu i rekla da je to najmodernija stanica u Evropi, potpuno bezbedna. Tako da će se Ežis i Maja Gojković brinuti o našem nuklearnom programu u budućnosti, a verovatno će ih pozvati i predsednik da malo ubrzaju“, rekao je on.
Foto:BETAPHOTO/MILOS MISKOV