ГСП набавља 150 нових аутобуса на гас, а тендер у старту изазива сумњу: Да ли је посао од 140 милиона евра скројен за једну фирму

2064226439505030
Други Пишу
мај 16, 2024

0 коментара

5 мин читања
6

Тендер за набавку скупоцених трамваја је суспендован, а Градско саобраћајно предузеће “Београд” ГСП ушло је у набавку нових 150 аутобуса, вредну чак 140 милиона евра. Према речима саговорника Нова.рс, тендер од старта изазива сумњу – од тога да се траже аутобуси на гас, иако немамо инфраструктуру за њихово пуњење, преко чудних рокова набавке, до бојазни да је посао већ скројен за једну фирму.

Након низа жалби стопирана је набавка нових 25 трамваја за Београђане, чија је вредност процењена на око 140 милиона евра. Свега неколико дана након суспензије поступка, ГСП Београд покренуо је други – набавку нових 150 аутобуса, а случајно или не, цена је иста – дакле око 140 милиона евра. У динарима 16.189.600.000.

Како се наводи у доступној документацији, ГСП купује 100 нископодних зглобних аутобуса и 50 соло аутобуса. Све то путем финансијског лизинга на шест година.

У конкурсној документацији за зглобне аутобусе се наводи да морају бити исте марке и типа, да буду потпуно нови, са уграђеним агрегатима, скоповима, подсклоповима, те да 10 возила треба да буде испоручено већ за 120 дана од потписивања уговора, 30 након 180 дана, 40 после 110 дана…

Слични услови су и за соло аутобусе, за који је рок испоруке дужи и иде до максималних 280 дана од потписивања уговора.

Никола Јовановић, директор Центра за локалну самоуправу наводи за Нова.рс да тендер који је формално расписао ГСП Београд у старту изазива сумњу. Он каже да “доктор Шапић и његова екипа инсистирају на гасним аутобусима, иако је претходно изјављивао да не постоји инфраструктура за њихово пуњење и да то није добро решење”.

“Друго рок за доставу првих аутобуса је само четири месеца. То је невероватно мало и могло би да значи да је направљен дил са неким произвођачем или да се ради са возилима са лагера, што се не ради када се наручују нова возила“, наводи Јовановић.

Он каже да извор ЦЛС из Секретаријата за јавни превоз изражавају бојазан да се ради о турској фабрици БМЦ, чија се возила нису добро показала ни у Новом Саду ни у Београду, а не користе се у ЕУ.

“Право решење за Београд јесте набавка хибридних или електричних аутобуса неке реномиране европске фабрике, попут ‘Мерцедеса’ или неког сличне репутације. Имајући у виду величину Београда, па и оближњег Новог Сада, дугорочно решење треба бити довођење неког озбиљнијег инвеститора, који би оживео производњу аутобуса у Београду”, истиче Јовановић.
Иначе, Град Београд је од турске фирме БМЦ набављао аутобусе још пре три године, када је набавку 100 нових аутобуса платио 34,2 милиона евра или 342.000 евра по возилу. Како су раније упозорили из ЦЛС, исти зглобни аутобуси на гас плаћени су у Новом Саду две године раније 158.000 евра по комаду, односно 84.000 евра ниже него у Београду.

Foto: Beoinfo

Наташа Латковић   Нова

Последње