ГСП у огромном минусу, а Шапић препушта стотине линија и даје нових милијарду евра приватним превозницима

gsp
Други Пишу
мај 5, 2025

0 коментара

7 мин читања
68

Градско саобраћајно предузеће Београд (ГСП) претходну годину завршило је са губитком од чак 17,4 милиона евра, а градска власт на челу са Александром Шапићем одлучила је да више од 300 линија препусти приватним превозницима у наредних 10 година. За овај посао из буџета града Београда биће издвојено близу милијарду евра.

Секретаријат за јавни превоз града Београда расписао је тендер за „поверавање обављања комуналне делатности јавног аутобуског превоза путника… на територији градске општине Сурчин – потез 600 и комуналне делатности јавног приградског и локалног превоза путника на територији града Београда у поступку јавно-приватног партнерства“. Како пише у конкурсној документацији, предложена мрежа подсистема градских, приградских и локалних линија подељена је на укупно 316 линија. Реч је о линијама на територији Лазаревца, Обреновца, Младеновца, Сопота…

Приватни партнер је у обавези да пружа услугу јавног аутобуског превоза путника, финансира набавку нових возила, обезбеди видео надзор, бежични интернет…. Понуђач такође треба да располаже са 339 аутобуса, од којих 32 морају да буду минибусеви. Најмање 170 возила мора да буде произведено 2023. или 2024, док 68 треба да буду нова хрибридна или електро возила.

Са друге стране, обавеза Града је да редовно плаћа уговорену накнаду, а она је и више него издашна. Како се наводи на Порталу јавних набавки, процењена вредност овог посла износи 114.445.895.726 динара или око 978,2 милијарде евра, а рок за подношења понуда истиче 13 маја.

Николић фаворит на тендеру?
Никола Јовановић, директор Центра за локалну самоуправу, наводи за Нова.рс да се у Београду највеће паре извлаче кроз „партнерства“ приватника са Градом у вршењу комуналних делатности, што је друго име за приватизацију јавних услуга.

“Највише пара има у јавном превозу, око 300 милиона евра годишње, што чини четвртину буџета престонице, па није чудо што су тајкуни највише на то бацили око. Тренутно је у току тендер за уступање линија јавног превоза за потез 600 (Сурчин), свих линија приградског и локланог превоза, плус линије које ће опслуживати ЕXПО. Јавна је тајна да ће тај тендер добити група превозника који имају једног власника, а то је Мирослав Николић из Обреновца”, каже Јовановић.

Он наводи да је Николић власник Стреле УБ, Стреле Обреновац, Ластре, а однедавно и државне компаније Ласта.

“На овај начин ће Николић постати највећи превозник у градском превозу у Београду, са више линија и аутобуса и од ГСП-а. Главна заслуга Мирослава Николића је то што је члан владајуће партије и близак пријатељ и сарадник министра за јавна улагања Дарка Глишића. Успон Николића то највећег тајкуна у јавном превозу у београду поклопио се са мандатом Александра Шапића, који је такође све ово омогућио. Прво је уништио систем наплате карата, затим је ГСП уназадио, а онда расисивао тендере за приватнике под сумњивим околностима”, истиче Јовановић.

Ово није први пут да град Београд део линија препусти приватним превозницима. Прошле године, посао на више од 100 линија додељен је конзорцијуму „Бг бус превоз“, у коме је била и фирма Ц&ЛЦ која важи за блиску Звонку Веселиновићу. Вредност овог уговора такође је премашила милијарду евра.

Минус ГСП порастао за 10 милиона евра
И док се градске власти „широко“ односе према приватницима, Градско саобраћајно предузеће Београд све више тоне. И не само што им се смањује број линија на којем возе аутобуси ГСП-а, него је и минус у каси на крају 2024. био драстично већи. Тако је и поред прихода који су слични онима из 2023, за 10 милиона евра већи нето губитак.

У тек објављеном финансијском извештају пише да је ГСП у 2024. забележио нето губитак у износу од 2.037.433.000 динара или око 17,4 милиона евра, док је годину дана раније он износио 819.699.000 динара, односно око седам милиона евра.

И синдикати овог предузећа су у више наврата упозорили да су ГСП-у одузете бројне линије, да многи возачи немају свакодневно ангажовање, док истовремено приватни превозници нису у стању да испуне елементарне обавеза из уговора.

„Отворена питања за Секретаријат за јавни превоз су – због чега је уговор додељен превознику са недовољним бројем возача, да ли ће им линије за које је реализација реда вожње мања од оне која је утврђена уговором бити трајно одузете, за шта је јасно предвиђена процедура и да ли ће носилац посла бити санкционисан због неизвршавања десетине полазака сваког дана“, пише у саопштењу четири синдиката ГСП-а из октобра прошле године.

Foto: FoNet/Beoinfo

Наташа Латковић  Нова

Последње