Udruženje „Naša mesna zajednica“ je pokrenulo Peticiju „Povežimo Prokop“ za bolju povezanost glavne železničke stanice „Beograd Centar“ poznatije kao „Prokop“ sa drugim delovima Beograda.
Otvaranje glavne železničke stanice „Beograd Centar“ (Prokop) je najavljeno za 20. oktobar ove godine, a pored toga će biti izgrađeno i 8 poslovnih zgrada neposredno pored železničke stanice. Zbog toga se očekuje novo povećanje broja putnika koje kao što je i do sada bio slučaj neće biti ispraćeno javnim prevozom ukoliko se ne uvedu neophodne promene.
Zahtevi peticije su preusmeravanje trolejbusa 40 i 41 tako da direktno opslužuju ulaz u železničku stanicu, nabavka novih trolejbusa, produženo vreme saobraćanja postojećih linija 34, 38L i 40 tako da bude omogućen dolazak putnika na ranojutarnje i kasnovečernje polaske vozova što sada nije slučaj, preusmeravanje linije 51 tako da nakon Mostarske petlje saobraća do železničke stanice, pojačavanje linija 36 i 34 sa novim autobusima i izmena plana izgradnje Beogradskog metroa tako da linija 1 opslužuje železničku stanicu “Beograd Centar” (Prokop).
Poslednji tender GSP-a Beograd za nabavku novih 80 trolejbusa sa autonomijom je obustavljen u aprilu 2022. godine. Ovi trolejbusi bi omogućili bolju uslugu na linijama 40 i 41 koje opslužuju železničku stanicu “Beograd Centar” (Prokop), ali i na svim drugim trolejbuskim linijama. Trolejbuske linije 19,21 i 22 su skraćene i saobraćaju do Slavije umesto da saobraćaju do centra Beograda to jest Studentskog trga. Na liniji 21 više od dve godine umesto trolejbusa saobraćaju zamenski autobusi, a to se sve češće dešava i na liniji 40 jer nema dovoljno trolejbusa.
Tender za trolejbuse vredan oko 53 miliona evra je obustavljen, dok je na osnovu rebalansa budžeta JKP GSP Beograd za 2023. godinu Skupština grada Beograda usvojila odluku 13. septembra ove godine da se Grad Beograd zaduži za 325 miliona evra zbog nabavke 200 novih autobusa. Za jedan trolejbus je prema poslednjem tenderu bilo potrebno da se izdvoji oko 660 hiljada evra, dok prema najnovijoj računici iz rebalansa budžeta GSP-a cena jednog autobusa iznosi 1,6 miliona evra što je skoro 3 puta više od cene jednog trolejbusa. Cena BMC autobusa na gas na poslednjem tenderu u junu 2021. je bila oko 340 hiljada evra, a sada je predviđeno izdvajanje 5 puta više novca za jedan autobus. Pošto očigledno ima para za nabavku novih vozila, a novi autobusi ne mogu da koštaju 5 puta više nego što su koštali na poslednjem tenderu zahtevamo hitnu nabavku novih trolejbusa i neophodno ulaganje u trolejbuski podsistem u Beogradu koji se godinama zapostavlja i sistematski uništava.
Pošto su mnoge linije GSP-a date privatnicima na osnovu javno-privatnog partnerstva to znači da je oslobođen određeni broj autobusa i da ne postoji nikakva prepreka da se neki od tih autobusa preusmere na linije 34 i 36 koje su već sada preopterećene i ne zadovoljavaju potrebe putnika železničke stanice “Beograd Centar” (Prokop).
Takođe smatramo da je neophodno da “Beograd Centar” (Prokop) kao glavna železnička stanica bude povezan sa drugim delovima Beograda prvom linijom metroa. Ovo je važno zato što je železnička stanica u Prokopu projektovana da je dnevno koristi 40.000 putnika iz cele Srbije, dok se izgradnja Beogradskog metroa finansira od poreza koji plaćaju svi građani Srbije. Osim toga, ako bi prva linija metroa saobraćala preko Prokopa time bi bila i izgrađena stanica kod Univerzitetskog kliničkog centra Srbije i ostvarena veza sa najvećim bolničkim kompleksom u Srbiji. Na ovaj način bi se zadovoljile potrebe putnika železnice čiji broj je u konstantnom porastu.
Svi koji žele da nas podrže u borbi za bolji gradski prevoz mogu da potpišu peticiju na sledećem linku: