Насилници који су Средњој техничкој школи малтретирали наставницу енглеског враћају се у учионице. Жртва њиховог малтретирања, наставница М.С још увек није у стању да поново стане за катедеру, има пострауматски синдром. Такав епилог разбеснео је наставнике, који чак најављују и побуну због катастрофалног односа према њима и тортуре коју трпе, док починиоци остају некажњени.
„Увређен сам што уопште радим у образовању. Директор и секретар школе у Трстенику под хитно да напусте школу. Ако имају иоле морала, части и поштења, они ће то и урадити“,“Није ме одлука о враћању ђака насилника изненадила јер, гле чуда, како би могло бити другачије. Било би чудно да су они заиста одговарали због свог понашања“, „Стиче се утисак да ће завршити школу без казне. Ово је срамота за просвету, непоштовање колегинице која је све то претрпела, у крајњем случају и њеног сина, који иде у исту школу“, овако углас поручују просветни радници који су, благо речено, згрожени због „процедуралне грешке“ коју је направио директор Техничке школе у Трстенику, а због које су ђаци који су малтретирали наставницу енглеског језика, враћени у ову установу. С друге стране, директор школе Милан Глиџић ћути, не одговара на наше позиве, а последњи је, заправо, одбио. Докле ће тако, нисмо сигурни, али ћемо сигурно наставити да тражимо одговор на питање како је могло да дође до таквог пропуста, па да се деца насилници врате у клупе.
Двојица од тројице ученика Техничке школе у Трстенику који су 9. новембра прошле године на часу измакли столицу професорки енглеског језика Марији Стевановић, снимали је док је падала и смејали се, по свему судећи, проћи ће некажњено.
Поменута двојица, од којих је један снимао, а други измакао столицу, одлуком наставничког већа били су искључени из образовне установе, али је школски одбор усвојио њихове жалбе због процедуралних грешака које је директор Милан Глиџић направио.
Због информације да се ђаци враћају у школу, читава просвета дигла се на ноге. Председник Форума средњих стручних школа Милорад Антић за Нова.рс каже да је због ове „процедуралне грешке“ изненађен, али пре свега увређен што уопше ради у образовању.
„Директор и секретар школе у Трстенику под хитно треба да напусте школу. Ако имају иоле морала, части и поштења, они не треба више да раде у школи. Какви процедурални разлози? Па он не зна основну ствар да уради, не зна да искључи ђака из школе или да га казни. Ако не напусти школу, то је срамота за ту установу и за министре и за све професоре“, оштро поручује Антић.
Он истиче да је директоров пропуст огроман с обзиром да наставница енглеског језика која је била мета наислних ђака, још увек није почела да ради.
„Јадна жена тек сада неће радити. Ккао да с еврати у ту школу у којој је била узнемиравана и понижавана? И не само она, него сви наставници. Искључење из школе за директор аи секретара, ту нема дискусије. Школски одбор под хитно мора да поднесе дисциплински поступак против њих, како би се утврдила одговорност, а након тога да се донесе праведна и правична одлука. А таква одлука по мени је само њихов отказ, односно напуштање школе. Не можеш ти да будеш на том радном месту док неко малтретира ђаке, наставнике. Очигледно је да не зна да води школу како треба. То је огромна срамота“, јасан је Антић.
Додаје да су просветни радници из целе Србије штрајковали како би иоле заштитили своју професију, те да се то не може заборавити.
„Верујем да ће врло брзо да избије нека побуна. Једнодневни протест треба да се организује. Настваница је психички уништена жена и не само она, него и велики број наставника такође. Толико сам изненађен, од муке и жалости су ми умало пошле сузе. Да ли је могуће да се ово дешава?“, пита се Антић.
С друге стране, Александар Марков, председник Форума београдских гимназија, коментаришући ову изненадну одлуку о ђацима наислницима из Трстеника да се враћају у школу, истиче за Нова.рс да би било чудно да је другачије, односно да сносе последице за своје понашање.
„Заиста би било чудно да сносе последице за своје понашање, а да није наставник у питању, пошто је очигледно да наставник може, али буквално и да цркне и то није никакав проблем јер је он заменљив. То је показао и пример нашег колеге професора Кнежевића и интересантно је сада упоредити те две ситуације – овде где је апсолутно доказано да ученици крше све могуће законе, а онда настављају да похађају наставу због процедурланих проблема и овде где је група родитеља незадовољна оценом, па пише неко писмо или петицију и одмах се наставник склања из учионице и одмах се све диже на тај неки ниво, одмах се остаје без посла и на крају видите шта се десило“, каже Марков.
Према његовим речима, очигледно је да све иде на руку ученицима.
„Они изгледа могу да се у школи понашају како они желе. Данас су измакли столицу, сутра зашто и да не пребију неког наставника јер ето, ако неко погреши у процедури, ако неко, за име бога, није одмах упућен код психолога, па то је онда заиста велика грешка. И вероватно ће сад тај директор бити разрешен дужности осим ако нема неку политичку залеђену, а ако има, онда просто десила се грешка јер се грешке дешавају. Тако?“, пита се Марков.
На крају, ипак, истиче да све заправо зависи и од саме школе.
„Ако они буду знали да се организују, да пошаљу поруку какву треба, верујем да постоји неко решење“, уверава наш саговорник.
Професор из Техничке школе Трстеник који је желео да буде анониман, каже за наш портал да су сви наставници шокирани јер иду у школу као да се ништа није десило.
„Стиче се утисак да ће они завршити школу без казне. Скандал и срамота! То је једно велико непоштовање и неуважавање колегинице која је све то претрпела, у крајњем случају и њеног сина, који иде у исту школу“, каже наш саговорник.
Јасна Јанковић: То је срамота према свим професорима
Јасна Јанковић, председница Уније синдиката просветних радника Србије, сматра да је велика срамота према свим професорима и наставницима то што ће ученици који су вршили насиље над професорком нормално завршити разред.
„Срамота и страхота! То је илустрација наше стварности, десило се оно чега смо се сви прибојавали, а то је да школски систем апсолутно нема никаве полуге да се бори против насиља. Потреба да се промене и закон и подзаконска акта сада је више него јасна. А шта ћемо применом добити, видећемо од 1. септембра“, каже Јанковић.
Мере за превенцију и спречавање насиља у систему образовања и васпитања
Радна група за превенцију и спречавање насиља у систему образовања и васпитања дефинисала је листу законских и подзаконских аката које је потребно променити како би се примениле мере усвојене на седници одржаној 20. децембра
Бројчано ће се оцењивати владање од петог до осмог разреда у току и на крају првог и другог полугодишта, а оцена из владања ће улазити у просек, усвојено је на састанку Радне групе, као и да се одлаже исписивање ученика из средње школе уколико је против њега покренут васпитно-дисциплински поступак до његовог окончања.
Предложене су и измене Правилника о обављању друштвено корисног, односно хуманитарног рада у школама – уместо да се активности реализују два до три пута недељно, реализоваће се три до четири пута недељно, те уместо од 15 до 45 минута, трајаће од 30 до 60 минута.
Сања Радовановић Нова
Насловна фото: Foto:N1; Nova.rs; Press centar