Nije se desilo: Predizborna „vožnja“ građana – karte smo videli, ali ne i metro

2218
Drugi Pišu
decembar 9, 2023

0 komentara

11 min čitanja
2

Sećate li se predizborne kampanje SNS-a 2018. godine, kada je balerina Aja Jung delila karte za beogradski metro? Godina važenja bila je 2022. godina. A u istoj kampanji tadašnji gradonačelnik Siniša Mali najavio je početak izgradnje za 2020. godinu. Međutim, nije se desilo – važenje pomenute „karte“ je isteklo, a od kopanja nema ni – bagera.

U poslednje dve decenije nije prošla nijedna predizborna kampanja za beogradske izbore, a da metro nije bio obećan. U kampanji 2018. godine, SNS je otišao i dalje – prodavali su i karte za nepostojeći metro.

Ideja o metrou, doduše, postoji ni manje ni više nego 100 godina, kada je davne 1923. godine metro prvi put ucrtan u Generalni urbanistički plan glavnog grada.

Godina je 2023, a od metroa imamo sledeće: nasut je teren u Makišu za izgradnju depoa, a sporazum za projektovanje i izgradnju tog depoa, u vrednosti 200 miliona evra, potpisan je s kineskom kompanijom Pauer Čajna (Power China) u septembru ove godine.

Godine 2018. osnovano je i preduzeće „Beogradski metro i voz“.

Iste godine, tada zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić rekao je da je metro „najvažniji projekat naredne decenije“, kao i da je vrednost čitavog posla više od tri milijarde evra. „A samo prve faze, prve linije je 1,3 milijarde“, izjavio je.

Prva obećanja ove vlasti počela su 2014. godine, kada su u novembru te godine tadašnji premijeri Srbije i Francuske Aleksandar Vučić i Manuel Vals, kao i gradonačelnik Beograda Siniša Mali, potpisali Memorandum o razumevanju o gradnji metroa u Beogradu.

Vučić je tada najavio da će radovi na beogradskom metrou početi 2016. godine, a premijeru Valsu zahvalio na podršci Srbiji na njenom putu evrointegracija.

Gradonačelnik Mali je iste godine u Londonu, predstavljajući potencijale infrastrukturnog razvoja Beograda, takođe najavio početak izgradnje prve linije beogradskog metroa za 2016. godinu. „Gradnja prve linije metroa počeće 2016, dok će nova železnička i autobuska stanica u Beogradu biti gotove godinu dana kasnije“, rekao je.

A kada se videlo da metro „nije krenuo“ ni 2016. godine, taj rok je u obećanjima pomeren na – 2018. „Ako bude sve po planu, sledeće godine počećemo da se bavimo finansiranjem, izradom projekata kako bismo krajem 2018. godine, što je realno, počeli sa izgradnjom prve linije metroa“, izjavio je Mali 2016. godine.

To „realno“ ne beše u 2018, pa je „preskočilo“ u 2019, pa u 2020. godinu.

„U drugoj polovini 2020. godine mi ćemo krenuti da gradimo metro i ostvarićemo na taj način višedecenijski san građana Beograda da Beograd ne bude jedini grad u Evropi koji ima više od milion stanovnika, a da bude bez metroa… A mi kažemo sledeće, 2020, i ono što je predsednik Vučić rekao, možemo da zakasnimo mesec-dva dana, ali mi ćemo taj metro uraditi“, rekao je Mali u 2018. godini.

„Mesec-dva“ kašnjenja pretvorilo se „u godinu ili dve“, u predizbornoj kampanji za lokalne izbore u Beogradu 2018. Tada je Mali obećao da će Beograd „već do 2022. imati prvu liniju metroa“.

Pošto ništa od izgrađenog metroa nisu mogli da pokažu te godine, u kampanji su delili – karte za nepostojeći metro. I to nije sve – kandidati za odbornike na listi „Aleksandar Vučić – Zato što volimo Beograd“ vozili su se trasom prve linije metroa. Ali, to je bila vožnja – autobusom, koji je za tu priliku specijalno dizajniran da liči na voz.

Sinišu Malog je na mestu gradonačelnika Beograda nakon tih izbora zamenio Zoran Radojičić, a sa mesta zamenika gradonačelnika obećanja o metrou nastavio je da daje Goran Vesić, a onda i Aleksandar Šapić.

Šapić je obišao polovinom novembra ove godine radove na izgradnji depoa na Makiškom polju i tom prilikom poručio da izgradnja metroa „konačno postaje realnost“. On je najavio da će u drugoj polovini 2024. godine biti vidljive konkretne stvari na izgradnji beogradskog metroa.

Kao „zidanje Skadra“, prvom linijom beogradskog metroa vozićemo se 2028. godine. To su poslednja obećanja koja ćemo morati da sačekamo i uverimo se da li su realna i ispunjena ili su, kao i prethodna, data samo u propagande i predizborne svrhe.

Dve linije metroa
Prva linija metroa, kako je obećano, biće završena do 2028. godine. Vozovi na ovoj relaciji ići će trasom Makiš – Mirijevo.

Ta linija je utvrđena iako su se mnogo bunili zbog ugrožavanja vodoizvorišta na Makiškom polju.

Bivši gradski sekretar za zaštitu životne sredine Branislav Božović izjavio je ranije za N1 da se nigde u svetu gradnja na vodoizvorištu ne smatra stručnom. „Uništavati svoja vodoizvorišta je dokaz određenog neobrazovanja i necivilizovanosti tog naroda koji treba da bude srećan što ima vodoizvorište. Beograd je srećan grad jer ima izvanredno vodoizvorište podzemnih voda“, kazao je.

Bez javne diskusije, uz ignorisanje stručne komisije, smanjena je zona zaštite vodoizvorišta. Šira zona koja je nekada zahvatala celo Makiško polje, pretvorena je u građevinske parcele. Tu će se, kako su pisali mediji, graditi Tesla grad biznismena Bogoljuba Karića.

Drugom linijom metroa bi, prema najavama vlasti, trebalo da se vozimo od 2030. godine. Ta linija trebalo bi da poveže Mirijevo i Bežanijsku kosu. Međutim, kojim putem će ta linija prolaziti, nije tačno utvrđeno.

Umesto planirane rute od Savskog mosta do Slavije razmatra se u potpunosti drugačija trasa sa velikom devijacijom ispod istorijskog centra – tunelom koji bi presecao osu Kralja Milana, ulice u zoni Novog dvora, kao i pravac Kneza Miloša ispod Turske ambasade, pisao je krajem decembra 2022. godine sajt eKapija.

Iza Slavije, veza sa prigradskom železnicom (BG voz) više se ne planira u Makenzijevoj ulici, u kojoj neće biti ni novog železničkog podzemnog stajališta, već kod Karađorđevog parka. Međutim, ni ovo rešenje nije u potpunosti izvesno, pošto se razmišlja o još jednom alternativnom rešenju. Zona izmene ima dužinu od 4,6 kilometara.

Koliko će nas koštati
Projekat izgradnje beogradskog metroa građane je u 2021. godini koštao 4,4 milijarde dinara, dok je u 2023. godini planirano izdvajanje od 30 milijardi dinara (oko 255 miliona evra).

Tih 30 milijardi dinara za metro se nalazi u budžetu za 2023. i predstavljaju kapitalne transfere Gradu Beogradu od Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, piše Nova ekonomija.

„Iako će beogradski metro samo u 2023. godini koštati 260 miliona evra, a u dugom roku 10-15 puta više, za taj projekat nije objavljena sva dokumentacija koja bi potvrdila da se radi o projektu koji je ekonomski i društveno isplativ na dug rok“, navedeno je u oceni Fiskalnog saveta koja se ticala budžeta.

Ostaje nam da čekamo tu obećanu 2028. godinu… Ili 2038… 2040… Pa, ko dočeka, pričaće…

Foto Shutterstock/ Ilustracija

Miona Živić   N1

Poslednje