Мало школа, мало распуст, тако у најкрећем изгледа школски календар, а родитељи с правом брину како ће ове честе паузе утицати на успех ђака. Питање на које и родитељи, и ђаци и наставници желе одговор гласи: ко је смислио овакав календар и да ли уопште мислио на децу?
Од почетка године низали су се нерадни дани у школама – око новогодишњих и божићних празника, па прослава Светог Саве, па распуст, сада и Дан државности. Осим тога, нека деца у школу нису ишла или су им били скраћени часови и због великих хладноћа, грипа, као и због слава којих је током зиме највише.
Опусте се, па их сачека контролни
– Ово сецкање наставе не доноси ништа добро. Деца се таман опусте, а онда уследе дани када имају контролне и писмене вежбе: тако је било након празника, када следи крај полугодишта, а тако је и сада, јер после ова два дана празника, они у петак имају провере знања. А онда опет пауза, викенд – незадовољна је мама једног основца.
Општа пометња
Од почетка године, ђаци из централне Србије су само око 15 дана провели у клупама. Овакву слику, већ другу годину заредом предвиђа календар образовно-васпитног рада, који је састављен са циљем да се изједначи дужина првог и другог полугодишта.
Тако је распуст, који је раније био у јануару, премештен у фебрар, али су ђаци слободни и током новогодишњих и божићних празника.
– Промене су извршене јер су из школа стално стизали захтеви да се уједначи дужина полугодишта и да се крај првог измести са краја децембра у јануар. С једне стране, то је релаксирало притисак на крају полугођа, оставило довољно времена за обављање свих послова, а са друге, распуст је пребачен у део године када су метеоролошки услови најнеповољнији и у планинским крајевима је тада највише снега – истакла је помоћница министра просвете Снежана Марковић.
Деца губе време на прилагођавање
Овим је избегнуто да деца у децембру буду на измаку снаге, али се губи континуитет у учењу, сматра психолог Марина Надејин Симић.
– У једном тренутку нам се заиста учинило да је добро да се направи промена, али ипак бих рекла да је раније било боље. Ове године ситуацију су додатно отежали временски услови и грип, а деца се током великих пауза опусте. Онда се таман мало окрену настави, па дође ново сецкање – прича Надејин Симић.
Марина Надејин Симић
Сличног става је и Милорад Антић из Форума средњих стручних школа, који сматра да се према актуелном календару много времена губи на прилагођавање.
Овако не иде
Како каже Надејин Симић, осим деци, тешко је и наставницима.
– Ефикасност ученика после сваке паузе је снижена, што утиче на квалитет наставе. Теже је и наставницима, који углавном имају разумевања за ђаке, али и свој план рада који морају да испоштују, што ученици понекад доживљавају као притисак. Чини се да је то неки темпо рада који њима не одговара, да би Министарство просвете ипак требало више да консултује људе који раде у настави, јер овако не иде – прича она.
Како она додаје, родитељи не би требало да током ова два дана додатно притискају децу, да не би изазвали контраефекат, али би сат-два дневно за учење било довољно да се одржи континуитет.
М. Рашић блиц