Malo škola, malo raspust, tako u najkrećem izgleda školski kalendar, a roditelji s pravom brinu kako će ove česte pauze uticati na uspeh đaka. Pitanje na koje i roditelji, i đaci i nastavnici žele odgovor glasi: ko je smislio ovakav kalendar i da li uopšte mislio na decu?
Od početka godine nizali su se neradni dani u školama – oko novogodišnjih i božićnih praznika, pa proslava Svetog Save, pa raspust, sada i Dan državnosti. Osim toga, neka deca u školu nisu išla ili su im bili skraćeni časovi i zbog velikih hladnoća, gripa, kao i zbog slava kojih je tokom zime najviše.
Opuste se, pa ih sačeka kontrolni
– Ovo seckanje nastave ne donosi ništa dobro. Deca se taman opuste, a onda uslede dani kada imaju kontrolne i pismene vežbe: tako je bilo nakon praznika, kada sledi kraj polugodišta, a tako je i sada, jer posle ova dva dana praznika, oni u petak imaju provere znanja. A onda opet pauza, vikend – nezadovoljna je mama jednog osnovca.
Opšta pometnja
Od početka godine, đaci iz centralne Srbije su samo oko 15 dana proveli u klupama. Ovakvu sliku, već drugu godinu zaredom predviđa kalendar obrazovno-vaspitnog rada, koji je sastavljen sa ciljem da se izjednači dužina prvog i drugog polugodišta.
Tako je raspust, koji je ranije bio u januaru, premešten u febrar, ali su đaci slobodni i tokom novogodišnjih i božićnih praznika.
– Promene su izvršene jer su iz škola stalno stizali zahtevi da se ujednači dužina polugodišta i da se kraj prvog izmesti sa kraja decembra u januar. S jedne strane, to je relaksiralo pritisak na kraju polugođa, ostavilo dovoljno vremena za obavljanje svih poslova, a sa druge, raspust je prebačen u deo godine kada su meteorološki uslovi najnepovoljniji i u planinskim krajevima je tada najviše snega – istakla je pomoćnica ministra prosvete Snežana Marković.
Deca gube vreme na prilagođavanje
Ovim je izbegnuto da deca u decembru budu na izmaku snage, ali se gubi kontinuitet u učenju, smatra psiholog Marina Nadejin Simić.
– U jednom trenutku nam se zaista učinilo da je dobro da se napravi promena, ali ipak bih rekla da je ranije bilo bolje. Ove godine situaciju su dodatno otežali vremenski uslovi i grip, a deca se tokom velikih pauza opuste. Onda se taman malo okrenu nastavi, pa dođe novo seckanje – priča Nadejin Simić.
Marina Nadejin Simić
Sličnog stava je i Milorad Antić iz Foruma srednjih stručnih škola, koji smatra da se prema aktuelnom kalendaru mnogo vremena gubi na prilagođavanje.
Ovako ne ide
Kako kaže Nadejin Simić, osim deci, teško je i nastavnicima.
– Efikasnost učenika posle svake pauze je snižena, što utiče na kvalitet nastave. Teže je i nastavnicima, koji uglavnom imaju razumevanja za đake, ali i svoj plan rada koji moraju da ispoštuju, što učenici ponekad doživljavaju kao pritisak. Čini se da je to neki tempo rada koji njima ne odgovara, da bi Ministarstvo prosvete ipak trebalo više da konsultuje ljude koji rade u nastavi, jer ovako ne ide – priča ona.
Kako ona dodaje, roditelji ne bi trebalo da tokom ova dva dana dodatno pritiskaju decu, da ne bi izazvali kontraefekat, ali bi sat-dva dnevno za učenje bilo dovoljno da se održi kontinuitet.
M. Rašić blic