Удружење нафтних компанија Србије упозорава да земљи прети несташица деривата
Удружење је саопштило да уколико буду потрајале блокаде пловидбе Дунавом, Савом и Тисом и проблеми у железничком саобраћају у Србији може бити угрожено снабдевање горивом, док би алтернативни начини логистике довели до његовог поскупљења.
– Изузетно ниске температуре у Србији, али и читавом региону, створиле су ових дана озбиљне проблеме у логистици моторних горива. Снабдевање тржишта Србије није угрожено, али уколико прекид пловидбе Дунавом и Савом и проблеми у железничком саобраћају буду потрајали, може доћи до одређених поремећаја. Овоме треба додати и проблеме у раду појединих рафинерија као и проблеме у транспорту кроз друге земље – каже Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије и додаје:
– Пре пар година смо имали ситуацију када је због јаке зиме такође дошло до обуставе пловидбе на рекама, па су увозници били принуђени да користе друмски саобраћај уместо речног. Нафта и њени деривати су логистички другачије достављани – камионима из Румуније, Мађарске и Босне, а цене су као резултат овакве ситуације због транспортних трошкова биле знатно више. Када се вратило на речни транспорт, и цене су се вратиле у прихватљиве оквире.
Према подацима за првих девет месеци ове године око 12 одсто бензина, 33,5 одсто евродизела и чак 54 одсто ТНГ-а које се потроше на тршишту Србије потиче из увоза и при томе се за транспорт доминантно користе управо речни и железнички транспорт. С обзиром да већ неколико дана нема нових допрема деривата нафте у Србију речним путем, затим да постоје озбиљна ограничења када је железница у питању, увозници који српско тржиште снабдевају са око 1/3 горива, троше залихе које су формирали крајем прошле године, и све више се окрећу далеко скупљем друмском транспорту горива.
Ј.М. Ало