Srpska pravoslavna crkva i njeni vernici svakog 5. januara po julijanskom kalendaru, odnosno18. januara po gregorijanskom kalendaru proslavljaju praznik Krstovdan, kao uspomenu na prve hrišćane, koji primiše veru na samom početku hrišćanske propovedi. Krstovdan se slavi kao uspomena na prve hrišćane koji su primili veru na samom početku hrišćanske propovedu, a poznat je i kao zimski Krstovdan, jer je 14./27. septembra praznik Vozviždenje Časnog Krsta, poznat i kao Krstovdan, ali posvećen sećanju na pronalazak Časnog Krsta na kojem je Isus Hristos bio razapet i koji je pronašla Sveta carica Jelena, majka Svetog cara Konstantina Velikog. Zimski Krstovdan je posvećen i Sveštenomučenicima Teopemptu i Teoni, koji beše prvi postradali za Hrista za vreme progona cara Dioklecijana 298. godine.
Episkop nikomidijski beše Teopempt i prvi koji postrada za Hrista, koji, izveden pred cara i pred pretnjom smrtne kazne ukoliko se ne odrekne od Hrista, odgovori caru: „Stoji napisao: ne bojte se onih koji ubijaju telo, a dušu ne mogu ubiti. Ti, care, imaš vlast nad mojim telom, čini s njim što ti drago.“ Pretrpeo je mnoge muke, te car pozva i nekog mađioničara Teona da ga magijom nekako preumi. Teona rastvori svoj najjači otrov i da Teopemptu da popije, a Teopempt načini krsni znak iznad čaše i popi sav otrov i nenaškodi mu. Teona, kada vide da njegov najjači otrov nije mogao da naudi Teopemptu, okrete se ka caru i kaza: „I ja sam hrišćanin, i klanjam se Raspetome.“ Osudiše ih obojicu na smrt – Teopempta pogubiše mačem, a Teona živog zatrpaše u zemlju. Nepokretan je praznik i uvek se slavi uoči Bogojavljenja, a takođe i prvi je posni dan nakon Božića, ma kojeg dana u nedelji da se obeležava. Tropar Pretprazništvu, glas 4.: Vozvraščašesja inogda Jordan rjeka milotiju Jelisejevoju, voznesšusja Ilija, i razdjeljahusja vodi sjudu i sjudu, i bist jemu suh put, iže mokrij, vo obraz voistinu kreščenija, imže mi tekuščeje žitija prehodim šestvije: Hristos javisja vo Jordanje osvjatiti vodi. (Tropar Predprazništvu – Krstovdan, glas 4.: Povratio se nekad reka Jordan plaštom Jelisejevim, koji mu je ostao od uznetog Svetog Ilije, razdelivši vodu na obe strane, i bio mu je prelaz suv, kao praobraz istinskog krštenja, kojim mi put života menjamo: Hristos se javio u Jordanu da osveti vode.)
Kondak Pretprazništvu, glas 2.: Vsjeh Hriste blagoutrobnje otemljaj pregrješenij množestvo, milosti radi bezmjernija, Jordanskimi vodami krestitisja grjadeši jako čelovjek. Odeždeju mja odjevaja, slavi drevnija obnažena ljutje. (Kondak Predprazništvu – Krstovdan, glas 2.: Svima Gospode Hriste milostivo očisti mnoštvo grehova, po velikoj milosti Svojoj, jer ideš ka Jordanu da se krstiš kao čovek, i da nas obučeš u odeću drevne slave, koju zavišću đavola Adam izgubi.) Tropar mučenicima, glas 4.: Mučenici Tvoji Gospodi, vo stradanijih svojih vjenci prijaša netljenija ot Tebe Boga našego, imušče bo krjepost Tvoju mučiteljej nizložiša, sokrušiša i demonov nemoščnija derzosti: Tjeh molitvami spasi duši našja. (Tropar mučenicima, glas 4.: Mučenici Tvoji Gospode, u stradanju svome su primili nepropadljiv venac, od Tebe Boga našega, jer imajući pomoć Tvoju mučitelje pobediše, a razoriše i nemoćnu drskost demona: Njihovim molitvama spasi duše naše.) Kondak mučenicima, glas 1.: Teopempt javisja svjetal suščih dolje, s Teonoju kupno tverdim i so stradalcem, mučiteljem protivljenija ne trepjaščim, uranjajetsja, tja radujasja, vopija: Čtu Jedinago pogrebšago vo Jordanskih strujah, zemnih pregrješenija. (Kondak mučenicima, glas 1.: Teopempt zajedno sa Teonom, kao sastradalcem, se hrabro pokazao istinskim svetao nama dole. Ne želeći da se pokori mučitelju, ranjeni su, ali su se radovali, kličući: Slavimo Jedinog Hrista Koji je u Jordanske vode pogrebao ljudska sagrešenja.)
Snežana Nedić