Технички преглед возила је вишеструка мука за возаче у Србији. Прва мука је цена која у зависности од тога у ком граду га обављате иде од 5.000 у Чачку, па до 7.000 у Београду.
Друга мука је то што ће вам мајстор највероватније више пута вратити возило са техничког прегледа и тражити замерку вашем четвороточкашу
„Ако вам ускоро истиче регистрација спремите се да ваш аутомобил „пошаљете на скенер“, јер ће вас вратити са техничког прегледа због најмање ситнице, каже за Нова.рс Зорица С. из Чачка.
Према њеним речима, старију опел корсу, је средила прошле године. Али су на техничком прегледу проценили да ипак није све у најбољем реду.
„Отишла сам у фирму где раде технички преглед. Будући да познајем људе и региструјем годинама ауто код њих, нису ми дали да одем на траку док га не погледају. Фалила ми је пластика на жмигавцу који ради, то је буквално пластични поклопац, пречника десет центиметара. Исто је било и са магленком. Претпостављам да је, приликом вожње, подлетео каменчић и мало је оштетио“, прича за Нова.рс Зорица. Такође, у том предузећу су ми рекли да су предње кочнице одличне, али задње на граници, објашњава наша саговорница.
Потом је уследило проналажење мајстора који је, како каже, одрадио све у рекордном року.
„По препоруци једног пријатеља сам одвезла ауто код једног познатог ауто-механичара који ми је казао да не идем по отпадима и позвао пријатеља који ради са опеловим деловима да набави то што фали. Међутим, ти пластични делови нису могли да се купе, већ комплетан жмигавац и магленка“, прича нам Зорица, напоменувши да су само та два дела коштала 1700 динара.
Потом је одвезла ауто код мајстора који јој је средио, поред тих ствари и кочиони систем и указао на неке ситнице које треба да промени. Све је то урадио за, како истиче, пристојну цену.
„Човек ми је много помогао. Подигао је ауто на дизалицу и рекао да треба да променим предњи леви лежај, који није у тако лошем стању. Али, у питању је управљачки систем, тако да ћу, чим будем могла финансијски да поднесем и то урадити“, каже наша саговорница.
Напомиње, да ће опет отићи код истог механичара, јер је све урадио како треба и коначно је прошла технички преглед.
„Делови су много поскупели, цена моторног и кочионог уља је много скочила. Тако да ме регистрација са тим поправкама коштала „ко Светог Петра кајгана“. Постаје неиздрживо живети са оваквим примањима. Пола плате ми је отишло само на те обавезе, а треба платити стан, прехранити се, да не причам о струји и осталим комуналним обавезама“, закључила је наша саговорница.
Са друге стране у земљама Западне Европе су мере још ригорозније. Мишо Петровић живи у Луцерну и вози добар и скоро нов ауто.
„Возим „БМW“ аутоматик. Возио сам ауто на дијагностику, јер је на њему све на дугме. У том предузећу су ми казали да је све у реду. Када сам отишао на технички преглед који је прескуп нисам прошао. Питао сам их за разлог, а они су ми казали да је појас био мало одшивен. Нисам знао да ли да плачем или да се смејем. Променио сам га и поново „бацио паре као кроз прозор“. Био сам у шоку“, закључује Петровић за Нова.рс.
Иначе у Србији, поред исправног аутомобила, морате да имате приликом техничког прегледа резервни точак, дизалицу, трокут, сајлу за вучу, сијалице (за резерву ако вам на путу нека престане да ради), зелени прслук и прву помоћ искључиво „Галеникину“ и то не старију од једне године. Када смо већ код тога – да ли су кварљиви завоји, газе, маказе и цео садржај исте – питање је свих питања.
Ригорозна контрола
Како су нам рекли у једној чачанској фирми која се бави техничким прегледима возила, мере су ригорозне јер их снимају четири камере из МУП-а.
„Прошле године се спекулисало о катализаторима који смањују издувне гасове, због загађења, али је постигнут компромис да до 2023. године власници то отклоне. Наравно, морају да се задовоље норме издувних гасова. Аутомобил бити чист, јер се може десити да будете враћени пошто прљавштина може да сакрива недостатке на лимарији“, објашњава наш саговорник.
Сва стакла, ретровизори и светлосне групе требају да буду како технички, тако и визуелно исправни. Неопходно је проверити и стање исправности метлица брисача, али и сипати течност за прање стакла, напомиње.
„Уколико имате куку за спајање прикључног возила, биће вам потребан и одговарајући атест, као и за друге преправке које утичу на управљивост возила попут спојлера који нису фабрички. Он је неопходан и за метан, али и за накнадно затамњена стакла“, закључио је наш саговорник.
Љубица Сокић Нова