Učenici iz Srbije su u proteklih šest meseci na različitim međunarodnim takmičenjima osvojili više od 20 medalja.
Po povratku u zemlju ih dočekuju aplauzi i reči hvale, ali šta je to što stvarno motiviše ove učenike za postizanje neverovatnih rezultata, šta im je neophodno za dalji razvoj i šta se na nivou države može učiniti za njih?
Na takmičenju u Bukureštu iz matematike i fizike učenici iz Srbije su osvojili 11 medalja, na Međunarodnoj Žautikovoj olimpijadi u Kazahstanu šest, sa međunarodnog takmičenja iz hemije u Srbiju su stigla četiri odličja, dok je na Međunarodnom hemijskom turniru koji se održava u Rusiji tim iz Srbije osvojio zlatnu medalju i tri individualne nagrade. Usamljena, ali ne i manje vredna je zlatna svetska medalja iz jezika koju je sa takmičenja u kineskom u Srbiju donela mlada Beograđanka Katarina Stojanović (17).
Sa rukovodstvom Foruma srednjih stručnih škola u Beogradu (FSSŠB) popričali smo o tome šta je motivacija ovim mladim naučnicima i kakve izglede za napredak i razvoj imaju u zemlji kojoj donose ovako veliki broj medalja.
– Đacima je jedan od motivacionih faktora takmičenje kao takvo, kao i dodatno sticanje znanja iz oblasti koje ih interesuju, ali u Srbiji ne postoji organizovan sistem koji bi ove đake i svo njihovo znanje zadržao u zemlji. Iz tog razloga oni prihvataju stipendije i usmeravaju se na studije u inostranstvu – kaže član predsedništva FSSŠB Boban Marić.
Sa njim deli mišljenje i Milorad Antić, predsednik FSSŠB.
– Ovi genijalci od države dobijaju minimalnu materijalnu pomoć, tapšanje po ramenu i aplauz, a ponekad čak ni to. Ono što njima treba je infrastruktura koja može da podrži njihov dalji razvoj, laboratorije, istraživački centri itd. U nedostatku tako organizovanog sistema učenici se usmeravaju na studije u Englesku, Ameriku i Italiju – zabrinut je Antić.

On je u razgovoru za „24 sata“ izrazio nezadovoljstvo jer se na nivou države izdvajaju velike količine sredstava za neke efemerne oblasti kuture i sporta, koje bi mogle da se usmere na usavršavanje ovih genijalaca i apeluje:
– Znanje postaviti kao glavni faktor za razvoj države!
Osvojila zlato, ali i stipendiju za studije u Kini
Primer Katarine Stojanović koja je osvojila prvo mesto na svetskom takmičenju iz kineskog jezika je svakako onaj koji potvrđuje pravilo, da mladim talentovanim ljudima nije omogućen napredak i razvoj u našoj zemlji. Ova učenica Filološke gimnazije u Beogradu je, pored zlatnog odličja, kao nagradu za prvo mesto dobila i stipendiju za studije u Kini.
– Želja mi je da studiram kinesku tradicionalnu medicinu, a sada je izvesno da će moja želja postati realnost – izjavila je filološkinja.