Вучић најављује, Дробњак гарантује: Да ли ће 6. јула у рад бити пуштена недовршена деоница ауто-пута до Пожеге?

alekandar vucicbezbednostpreljina - pozegazoran drobnjak
Други Пишу
јул 5, 2025

0 коментара

11 мин читања
157

Деонице ауто-пута од Паковраће до Пожеге добила је нови датум отварања, упркос томе што радови нису завршени. Ово буди бојазан код гађана по питању безбедности, али и отвара питање да ли је ову одлуку донела струка или је она политичка.

Деоница ауто-пута Милош Велики Паковраће-Пожега у центру је пажње ових дана, јер се њено отварање месецима уназад помпезно најављивало.

Међутим, један од рокова био је 28. јун, односно Видовдан, када је требало да буде свечано отворена ова деоница, али се то ипак није десило.

Председник Србије Александар Вучић, изашао је у петак, 4. јула са новим датумом и то два дана касније, у недељу, 6. јула.

Овај део ауто-пута броји 20 километара и садржи бројне мостове и два дуга тунела.

Вучић је и напоменуо да је ова деоница била једна од најтежих за изградњу и да су на њој два најдужа тунела и чини се да је управо у тунелу проблем.

Према писању Инсајдера, ако ова саобраћајница сада и буде отворена, комплетни радови на њој неће бити готови.

„Уместо уз употребну дозволу, свечано ће бити пуштена у пробни рад на најдуже годину дана“, објаснили су они.

Инсајдер је писао да на Тунелу Муњино брдо, дугом око 2,8км није готов централни систем надзора и управљања, па ће на њему до завршетка радова бити организована непрекидна дежурства.

Дежурне екипе ће, како се додаје, надзирати струју, противпожарну заштиту, телекомуникације, са роком да се све за три месеца заврши.

Отварање незавршеног дела ауто-пута иако он није завршен, према писању Инсајдера, омогућено је новом Уредбом коју је Влада Србије донела.

„Уредба је практично суспендовала правилнике о управљању и безбедности у тунелима јер има јачу правну снагу“, упозорили су они.

Тим поводом Инсајдер је урадио и интервју са директором „Путева Србије“ Зораном Дробњаком, који је поручио да је он тај који инсистира да се пут отвори, како би грађани путовали краће и безбедније, него до сада.

 

Он је додатно нагласио да стоји иза тога да је све безбедно.

„Урађено је како треба. И тунел је безбедан, и косина је безбедна и мостови су безбедни. Ништа неће да падне. И неће бити проблема”, поручио је Дробњак.

Додатно, дан пред најављено отварање на Видовдан, појавила се и вест да су инжењери задужени за стручни надзор на тој деоници ауто-пута, једногласно одбили да потпишу Записник о обиласку радова, али и сагласност на списак незавршених радова, документе без којих је немогуће да грађевински инспектори издају потврду да је деоница завршена.

Ипак, ситуација се у наредних неколико дана променила, бар према тврдњама Дробњака.

“Инжењери који су испред извођача, инжењери који су испред надзора, сви су потписали. И од њих ништа није страшно тражено. Да ли је безбедно, није безбедно – не. Само је тражено од њих да напишу шта је изведено и шта треба још да се изведе”, рекао је он.

Ванредни професор на Аалто универзитету у Хелсинкију, на одељењу за саобраћајно инжењерство и просторно планирање, Милош Младеновић за Данас наводи да је Уредба, која правно има предност изнад Правилника и тиме га ефективно поништава, по његовом мишљењу, непоштовање стручних норматива и процедура.

„На конкретном примеру деонице ауто-пута Паковраће-Пожега, као главни разлог за отварање пута упркос томе што услови по Правилнику нису испуњени се наводи да постоји саобраћајни захтев у овом летњем периоду када је сезона одмора. То је свакако битна ставка, али та иста ставка би могла и бити разлог зашто не треба ићи са тиме да се пут отвара пре него што је спроведена цела процедура и осигурано да је пут 100 одсто спреман“, сматра он.

Младеновић додаје да је све ствар процене ризика.

„Међутим, по изјавама се не види да је та процена ризика изведена на детаљном нивоу пре него што је донесена одлука да се пут отвори за саобраћај“, упозорава наш саговорник.

Да би се стручно проценило да ли има смисла отварати пут, према његовим речима, морате да упоредите вероватноћу и последице могућих незгода.

„Једно од устаљених инжењерских процена је да на двотрачним путевима имате већу вероватноћу незгоде, али су последице мање, док је на ауто-путу обрнуто – вероватноћа је мања, а последице веће, јер су обично веће брзине и протоци. Дакле, то што је летња сезона одмора, управо може утицати на то да је повећан ризик од саобраћајних незгода“, објашњава он.

Младеновић подсећа да се на овој деоници ауто-пута ради о тунелу, који као део инфраструктуре може да буде доста небезбедан ако није 100 одсто у оперативном стању.

„Зато се и у тунелима пројектују разни безбедносни елементи, попут система за вентилацију, за посебне излазе, сузбијање пожара, али и системи надзора. Тај последњи елемент, систем надзора, се може заменити 24-часовним надзором, али би свакако и у том случају требало проценити детаљније које су ризици различитих опција, па тек онда донети крајњу одлуку“, закључује он.

Грађевински инжењер Данијел Дашић за Данас каже да на Андрићевом венцу нема ништа ново.

„Власт у Србији наставља са форсирањем ‘уградње’ уместо изградње. Након ‘серије’ комерцијалних уговора, где се не примењују закони Републике Србије и доношења Лекс Специјалиса којим су укинули додатни сет закона и прописа који су гарантовали квалитет и стабилност инфраструктурних објеката, сада су ‘унапредили’ свој систем уградње и са укидањем правилника који обезбеђује сигурност путника у тунелима“, упозорава он.

Дашић наглашава да је приоритет за ову власт био и остао „брзина уградње“.

„Након што председник, да га цитирам: ‘не може да нађе мајчиног сина који би нешто да потпише’, неопходно је било наставити урушавање система који грађанима гарантује сигурност, стабилност и дуговечност изграђених инфраструктурних објеката“, наводи наш саговорник.

Дашић износи и један шаљив пример како цела ова ситуација изгледа.

„Ако гледамо кроз призму, рецимо, градског саобраћаја, комерцијални уговори су омогућили да редован технички преглед није више неопходан, Лекс Специјалис да ни возач не мора да има возачки испит, а ова најновија уредба уводи избацивање кочница из аутобуса, јер само успоравају непотребно саобраћај“, прича он.

Дашић је повукао паралелу и са падом надстрешнице у Новом Саду.

„Надстрешница је била тешка пар стотина тона, а маса коју држи тунел на ауто-путу Пожега-Паковраће је више десетина хиљада тона, тако да је сасвим у реду да вам председник, који никад није реновирао надстрешницу, и његов омиљени директор Дробњак гарантују безбедност и сигурност у тунелима. Пре него тамо неки Правилници који само непотребно успоравају процес уградње политичара са истеклим роком трајања у инфраструктуру Србије“, закључује он.

foto: M.M./ATAImages

Војислав Стојсављевић   Данас

 

 

Последње