Deonice auto-puta od Pakovraće do Požege dobila je novi datum otvaranja, uprkos tome što radovi nisu završeni. Ovo budi bojazan kod gađana po pitanju bezbednosti, ali i otvara pitanje da li je ovu odluku donela struka ili je ona politička.
Deonica auto-puta Miloš Veliki Pakovraće-Požega u centru je pažnje ovih dana, jer se njeno otvaranje mesecima unazad pompezno najavljivalo.
Međutim, jedan od rokova bio je 28. jun, odnosno Vidovdan, kada je trebalo da bude svečano otvorena ova deonica, ali se to ipak nije desilo.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić, izašao je u petak, 4. jula sa novim datumom i to dva dana kasnije, u nedelju, 6. jula.
Ovaj deo auto-puta broji 20 kilometara i sadrži brojne mostove i dva duga tunela.
Vučić je i napomenuo da je ova deonica bila jedna od najtežih za izgradnju i da su na njoj dva najduža tunela i čini se da je upravo u tunelu problem.
Prema pisanju Insajdera, ako ova saobraćajnica sada i bude otvorena, kompletni radovi na njoj neće biti gotovi.
„Umesto uz upotrebnu dozvolu, svečano će biti puštena u probni rad na najduže godinu dana“, objasnili su oni.
Insajder je pisao da na Tunelu Munjino brdo, dugom oko 2,8km nije gotov centralni sistem nadzora i upravljanja, pa će na njemu do završetka radova biti organizovana neprekidna dežurstva.
Dežurne ekipe će, kako se dodaje, nadzirati struju, protivpožarnu zaštitu, telekomunikacije, sa rokom da se sve za tri meseca završi.
Otvaranje nezavršenog dela auto-puta iako on nije završen, prema pisanju Insajdera, omogućeno je novom Uredbom koju je Vlada Srbije donela.
„Uredba je praktično suspendovala pravilnike o upravljanju i bezbednosti u tunelima jer ima jaču pravnu snagu“, upozorili su oni.
Tim povodom Insajder je uradio i intervju sa direktorom „Puteva Srbije“ Zoranom Drobnjakom, koji je poručio da je on taj koji insistira da se put otvori, kako bi građani putovali kraće i bezbednije, nego do sada.
On je dodatno naglasio da stoji iza toga da je sve bezbedno.
„Urađeno je kako treba. I tunel je bezbedan, i kosina je bezbedna i mostovi su bezbedni. Ništa neće da padne. I neće biti problema”, poručio je Drobnjak.
Dodatno, dan pred najavljeno otvaranje na Vidovdan, pojavila se i vest da su inženjeri zaduženi za stručni nadzor na toj deonici auto-puta, jednoglasno odbili da potpišu Zapisnik o obilasku radova, ali i saglasnost na spisak nezavršenih radova, dokumente bez kojih je nemoguće da građevinski inspektori izdaju potvrdu da je deonica završena.
Ipak, situacija se u narednih nekoliko dana promenila, bar prema tvrdnjama Drobnjaka.
“Inženjeri koji su ispred izvođača, inženjeri koji su ispred nadzora, svi su potpisali. I od njih ništa nije strašno traženo. Da li je bezbedno, nije bezbedno – ne. Samo je traženo od njih da napišu šta je izvedeno i šta treba još da se izvede”, rekao je on.
Vanredni profesor na Aalto univerzitetu u Helsinkiju, na odeljenju za saobraćajno inženjerstvo i prostorno planiranje, Miloš Mladenović za Danas navodi da je Uredba, koja pravno ima prednost iznad Pravilnika i time ga efektivno poništava, po njegovom mišljenju, nepoštovanje stručnih normativa i procedura.
„Na konkretnom primeru deonice auto-puta Pakovraće-Požega, kao glavni razlog za otvaranje puta uprkos tome što uslovi po Pravilniku nisu ispunjeni se navodi da postoji saobraćajni zahtev u ovom letnjem periodu kada je sezona odmora. To je svakako bitna stavka, ali ta ista stavka bi mogla i biti razlog zašto ne treba ići sa time da se put otvara pre nego što je sprovedena cela procedura i osigurano da je put 100 odsto spreman“, smatra on.
Mladenović dodaje da je sve stvar procene rizika.
„Međutim, po izjavama se ne vidi da je ta procena rizika izvedena na detaljnom nivou pre nego što je donesena odluka da se put otvori za saobraćaj“, upozorava naš sagovornik.
Da bi se stručno procenilo da li ima smisla otvarati put, prema njegovim rečima, morate da uporedite verovatnoću i posledice mogućih nezgoda.
„Jedno od ustaljenih inženjerskih procena je da na dvotračnim putevima imate veću verovatnoću nezgode, ali su posledice manje, dok je na auto-putu obrnuto – verovatnoća je manja, a posledice veće, jer su obično veće brzine i protoci. Dakle, to što je letnja sezona odmora, upravo može uticati na to da je povećan rizik od saobraćajnih nezgoda“, objašnjava on.
Mladenović podseća da se na ovoj deonici auto-puta radi o tunelu, koji kao deo infrastrukture može da bude dosta nebezbedan ako nije 100 odsto u operativnom stanju.
„Zato se i u tunelima projektuju razni bezbednosni elementi, poput sistema za ventilaciju, za posebne izlaze, suzbijanje požara, ali i sistemi nadzora. Taj poslednji element, sistem nadzora, se može zameniti 24-časovnim nadzorom, ali bi svakako i u tom slučaju trebalo proceniti detaljnije koje su rizici različitih opcija, pa tek onda doneti krajnju odluku“, zaključuje on.
Građevinski inženjer Danijel Dašić za Danas kaže da na Andrićevom vencu nema ništa novo.
„Vlast u Srbiji nastavlja sa forsiranjem ‘ugradnje’ umesto izgradnje. Nakon ‘serije’ komercijalnih ugovora, gde se ne primenjuju zakoni Republike Srbije i donošenja Leks Specijalisa kojim su ukinuli dodatni set zakona i propisa koji su garantovali kvalitet i stabilnost infrastrukturnih objekata, sada su ‘unapredili’ svoj sistem ugradnje i sa ukidanjem pravilnika koji obezbeđuje sigurnost putnika u tunelima“, upozorava on.
Dašić naglašava da je prioritet za ovu vlast bio i ostao „brzina ugradnje“.
„Nakon što predsednik, da ga citiram: ‘ne može da nađe majčinog sina koji bi nešto da potpiše’, neophodno je bilo nastaviti urušavanje sistema koji građanima garantuje sigurnost, stabilnost i dugovečnost izgrađenih infrastrukturnih objekata“, navodi naš sagovornik.
Dašić iznosi i jedan šaljiv primer kako cela ova situacija izgleda.
„Ako gledamo kroz prizmu, recimo, gradskog saobraćaja, komercijalni ugovori su omogućili da redovan tehnički pregled nije više neophodan, Leks Specijalis da ni vozač ne mora da ima vozački ispit, a ova najnovija uredba uvodi izbacivanje kočnica iz autobusa, jer samo usporavaju nepotrebno saobraćaj“, priča on.
Dašić je povukao paralelu i sa padom nadstrešnice u Novom Sadu.
„Nadstrešnica je bila teška par stotina tona, a masa koju drži tunel na auto-putu Požega-Pakovraće je više desetina hiljada tona, tako da je sasvim u redu da vam predsednik, koji nikad nije renovirao nadstrešnicu, i njegov omiljeni direktor Drobnjak garantuju bezbednost i sigurnost u tunelima. Pre nego tamo neki Pravilnici koji samo nepotrebno usporavaju proces ugradnje političara sa isteklim rokom trajanja u infrastrukturu Srbije“, zaključuje on.
foto: M.M./ATAImages
Vojislav Stojsavljević Danas