За пун резервоар горива у аутомобилу у Словенији треба да се ради четири сата а у Србији – четири дана, показала је анализа односа цене пуног резервоара у аутомобилу и времена потребног раднику са просечном платом да тај новац заради.
Анализу су спровеле црногорске Дневне новине, подстакнуте најновијим ценамa горива које су данас ступиле на снагу у готово свим земљама које су чиниле бившу Југославију.
За пун резервоар (50 литара) бензина БМБ 98 грађани Црне Горе треба да издвоје 69 евра, а 67 евра ако у возило точе БМБ 95, односно 59,5 евра за аутомобиле који користе еуродизел.
С обзиром на то да црногорски грађани са просечном платом од око 480 евра и осмочасовним радним временом за сат зараде 2,7 евра, да би напунили пун резервоар морају да раде пуна три дана, наведено је у тексту.
Преведено у сате, за резервоар бензина Црногорци раде 25 часова, а око 23 часа за 50 литара евродизела.У другим државама цене горива и просечна зарада су другачији, па и та пропорција. Упоредна анализа цене нафтних деривата са просечном зарадом по сату, показала је да се у најбољем положају од држава региона налази Словенија.
Грађани те државе по сату зарађују 15,6 евра, па за пун резервоар бензина морају да раде нешто више од четири часа, или скоро четири сата када је у питању еуродизел.
На другом месту је Хрватска чији грађани точе најскупље гориво од свих држава региона. Ипак, с обзиром на то да за радни сат Хрвати у просеку зараде 9,4 евра, за пун резервоар бензина морају да раде један радни дан, односно шест и по сати за 50 литара еуродизела.
У Босни и Херцеговини литар бензина кошта 1,15 евра, док је дизел 1,07 евра. Посматрајући ово кроз цене радног сата (2,4 евра), грађани БиХ скоро идентично као и Црногорци морају три дана да раде за резервоар бензина. Међутим, да би наточили пун резервоар еуродизела возачи у БиХ морају да раде 22 сата непрекидно.
Срби раде три и по дана за пун резервоар бензина, а скоро четири дана за 50 литара дизела.
Од држава бивше Југославије, најмања сатница је у Македонији чији грађани за осам сата зараде у просеку 16 евра. Цене горива, међутим, знатно су ниже од осталих држава СФРЈ. Литар БМБ 98 у Македонији је 1,17 еура, док је дизел убедљиво најјефтинији, 0,93 евра.
И поред јако ниских цена горива, Македонци за резервоар дизела раде три дана, док им је скоро 30 сати рада потребно за резервоар еуродизела.
Цене бензина у Црној Гори од данас су нешто више, тако да литар БМБ 98 кошта 1,38 евра, а литар БМБ 95 стаје 1,34 евра.
Цена еуродизела, као и цена лож уља остале су исте, што значи да литар еуродизела у велепродаји кошта 1,17 евра, а литар уља за ложење 0,89 евра.