Cena sirove nafte na svetskom tržištu je na istorijskom minimumu i nastavlja da pada, ali se u Srbiji pojeftinjenje goriva očekuje tek u martu i to za najviše tri dinara.
Gotovo u svim zemljama u okruženju cene goriva padaju. Slovenci su juče korigovali cene, a apsolutni rekorder je BiH, gde se litar benzina odnedavno prodaje za 0,77 evrocenti.
U Srbiji, međutim, promena nema, iako je cena sirove nafte na svetskom tržištu u odnosu na početak godine sa 35,6 pala na 31,1 dolar po barelu. Osnovni razlog za to je, kako kaže Milan Rakić iz Udruženja naftaša Srbije, povećanje državnog zahvatanja.

Nakon dodatnog pada cene nafte na svetskom tržištu, očekujemo da će narednih dana na to regaovati i naftne kompanije kod nas.
Potencijalni pad cena goriva neutralisan je povećanjem akcize. Problem je što državni nameti u maloprodajnoj ceni goriva učestvuju sa preko 50 odsto. Cena sirove nafte na svetskoj berzi čini tek jednu trećinu, a to znači da svako pojeftinjenje na svetskom tržištu može da se odrazi samo na taj manji deo. Zato se u Srbiji može očekivati pad cene za najviše tri dinara – objašnjava Rakić.
Nove cenovnike ne treba očekivati pre marta, jer se promene na svetskom tržištu kod nas osete sa odloženim dejstvom od 30 do 60 dana. U svetu se očekuje dalji pad cene nafte, posebno sa ulaskom nafte iz Irana, kojem su ukinute sankcije. Stručnjaci procenjuju da bi cena mogla da padne i na 20 dolara po barelu.
– U tom slučaju bi gorivo kod nas moglo da pojeftini i do deset dinara – kaže Rakić.

Stanovnici pograničnih mesta u Srbiji gorivo kupuju u BiH jer razlika u ceni nije mala. Za 10 evra u Srbiji može da se kupi 9,5 litara benzina, a u Bosni čak 13 litara.
– Celom dužinom Drine sa naše strane gotovo da nema benzinske stanice. Ceo promet se prebacio preko granice. Problem će nastati ako krene šverc – kaže za Borisav Tatić iz Udruženja benzinskih stanica. U tom slučaju na gubitku će biti i država, koja preko akcize puni budžet. Zbog manjih prihoda od očekivanih država je i povećala akcize od 1. januara 2016.

– Smanjen je promet goriva i država je zbog toga prihodovala manje para. Način da nadomeste gubitak bio je povećanje akcize. Dodatni teret je i to što država na namet naplaćuje PDV. Zato nema prostora za veće pojeftinjenje – kaže za Nebojša Atanacković iz Unije poslodavaca.
Iz Ministarstva finansija, koje je nadležno za akcize, juče nije stigao odgovor na pitanje kada će i da li će se razmatrati smanjenje ovog državnog nameta.
(Blic, Kurir)