DOKLE ĆE DA PLJAČKAJU VOZAČE: Cena nafte nikad niža, Srbe i dalje deru za gorivo!

admin
januar 21, 2016

0 komentara

5 min čitanja
3

Cena sirove nafte na svetskom tržištu je na istorijskom minimumu i nastavlja da pada, ali se u Srbiji pojeftinjenje goriva očekuje tek u martu i to za najviše tri dinara.

Gotovo u svim zemljama u okruženju cene goriva padaju. Slovenci su juče korigovali cene, a apsolutni rekorder je BiH, gde se litar benzina odnedavno prodaje za 0,77 evrocenti.

U Srbiji, međutim, promena nema, iako je cena sirove nafte na svetskom tržištu u odnosu na početak godine sa 35,6 pala na 31,1 dolar po barelu. Osnovni razlog za to je, kako kaže Milan Rakić iz Udruženja naftaša Srbije, povećanje državnog zahvatanja.

Foto: Thinkstock

 

Nakon dodatnog pada cene nafte na svetskom tržištu, očekujemo da će narednih dana na to regaovati i naftne kompanije kod nas.

Potencijalni pad cena goriva neutralisan je povećanjem akcize. Problem je što državni nameti u maloprodajnoj ceni goriva učestvuju sa preko 50 odsto. Cena sirove nafte na svetskoj berzi čini tek jednu trećinu, a to znači da svako pojeftinjenje na svetskom tržištu može da se odrazi samo na taj manji deo. Zato se u Srbiji može očekivati pad cene za najviše tri dinara – objašnjava Rakić.

Nove cenovnike ne treba očekivati pre marta, jer se promene na svetskom tržištu kod nas osete sa odloženim dejstvom od 30 do 60 dana. U svetu se očekuje dalji pad cene nafte, posebno sa ulaskom nafte iz Irana, kojem su ukinute sankcije. Stručnjaci procenjuju da bi cena mogla da padne i na 20 dolara po barelu.

– U tom slučaju bi gorivo kod nas moglo da pojeftini i do deset dinara – kaže Rakić.

Drina, Foto: Beta

Stanovnici pograničnih mesta u Srbiji gorivo kupuju u BiH jer razlika u ceni nije mala. Za 10 evra u Srbiji može da se kupi 9,5 litara benzina, a u Bosni čak 13 litara.

– Celom dužinom Drine sa naše strane gotovo da nema benzinske stanice. Ceo promet se prebacio preko granice. Problem će nastati ako krene šverc – kaže za Borisav Tatić iz Udruženja benzinskih stanica. U tom slučaju na gubitku će biti i država, koja preko akcize puni budžet. Zbog manjih prihoda od očekivanih država je i povećala akcize od 1. januara 2016.

Nebojša Atanacković

– Smanjen je promet goriva i država je zbog toga prihodovala manje para. Način da nadomeste gubitak bio je povećanje akcize. Dodatni teret je i to što država na namet naplaćuje PDV. Zato nema prostora za veće pojeftinjenje – kaže za Nebojša Atanacković iz Unije poslodavaca.
Iz Ministarstva finansija, koje je nadležno za akcize, juče nije stigao odgovor na pitanje kada će i da li će se razmatrati smanjenje ovog državnog nameta.

(Blic, Kurir)

Poslednje