Na železničkoj stanici Novi Beograd izvode se radovi zbog problema s nosivošću konstrukcije, ali bez dozvole

rekonstrukcijazeleznicka stanica novi beogrda
Drugi Pišu
oktobar 13, 2025

0 komentara

7 min čitanja
16

Radovi na sanaciji stubova koji drže most na kojem je železnička stanica Novi Beograd izvode se bez odobrenja. Razlog je potreba da se rekonstrukcijom obezbedi veća nosivost ovog mosta kojim saobraćaju voz Soko, Inter Regio i Beo voz, a koji je izgrađen pre 55 godina, piše Forbes Srbija.

Kako se vidi iz sistema za izdavanje građevinskih dozvola, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture pribavilo je lokacijske uslove za izvođenje radova u junu ove godine.

Potom je Ministarstvo podnelo zahtev za dobijanje rešenja o odobrenju za izvođenje radova na rekonstrukciji mosta na železničkoj stanici. Međutim, odbijeni su 15. avgusta.

Usledio je novi zahtev koji je u sistemu zaveden 22. septembra. Njegovo rešavanje je u toku.

Ipak, kako smo se uverili na terenu, radovi na stubovima uveliko traju što sugeriše da se izvode bez dobijenog odobrenja. Na gradilištu smo u petak zatekli mešalicu koja je sipala beton u temelje stubova najbliže stepenicama kojima se putnici penju na perone.

Kako se može videti iz dostupne dokumentacije, postoji niz konstatacija koje ukazuju na stanje konstrukcije stanice.

U idejnom rešenju najpre se konstatuje da konstrukcija mosta „nije izvedena u celosti prema prvobitno urađenoj projektnoj dokumentaciji“. S tim u vezi, navodi se da je promenjen broj i prečnik šipova na pojedinim temeljima dok su pojedini nosači koloseka sanirani dodavanjem kablova za prednaprezanje zbog kvaliteta betona koji nije odgovarao onom iz projekta.

Dodaje se i da se na ovoj stanici radilo u okviru projekta modernizacije pruge od Beograda do Subotice. I da se u dokumentaciji iz 2015. vidi da su tada izvedeni određeni radovi – dodavanje novih slojeva preko peronskih koruba, dizanje kote perona, ugradnja novog koloseka, premazivanje konstrukcije zaštitnim premazima. Konkretno, stavljeni su dodatni slojevi betona, stirodura i asfalta preko postojećih perona. Ali, nije rađena statička provera same mostovske konstrukcije.

„Međutim, ni tada nije urađena procena postojećeg stanja konstrukcije niti je izvršena sanacija nekog od glavnih konstrukcijskih elemenata“, stoji u idejnom rešenju.

Dalje se može videti da su ove godine urađeni elaborati o proceni stanja noseće konstrukcije mosta, kao i o terenskim i laboratorijskim ispitivanjima i merenjima na nosećoj konstrukciji mosta.

Šta je pokazao elaborat o stanju?
Radovi na izgradnji mosta železničke stanice započeti su u septembru 1968. i završeni u junu 1970.

Elaborat o proceni stanja konstrukcije pokazao je da je konstrukcija u eksploataciji više od 50 godina, a da „nije bilo ozbiljnijih sanacionih zahvata, posebno onih koji bi bili praćeni i odgovarajućim proračunima, osim sanacije pojedinih nosača koloseka (neposredno nakon izgradnje) u kojima nije postignuta projektovana marka betona“.

Konstatuje se i da su se u međuvremenu desile višekratne izmene propisa zbog čega se i koncept proračuna razlikuje danas u odnosu na to vreme. Promenjene su i šeme železničkog opterećenja pri čemu je opterećenje „dodatno uvećano koeficijentom čija je vrednost 1,21“.

Stoji i da u originalnom projektu osim gubitaka usled trenja kablova nisu razmatrani drugi trenutni gubici sile prednaprezanja. Nisu razmatrani ni vremenski gubici usled skupljanja i tečenja betona, „a nisu zanemarljivi, posebno jer se radi o statički neodređenoj konstrukciji sa više nepokretnih oslonaca“. „Uticaji usled temperaturne promene i temperaturne razlike, takođe nisu uzimani u obzir (osim za stubove)“, stoji u dokumentaciji.

Terenska i laboratorijska ispitivanja i merenja utvrdila su da je u većini konstrukcijskih elemenata ostvarena niža klasa čvrstoće betona pri pritisku od one koja je predviđena originalnim projektom.

S druge strane, dimenzije karakterističnih elemenata konstrukcije, kao i dimenzije temeljnih stopa i dubina odgovaraju projektovanim dimenzijama.

Takođe, broj i raspored kablova za prednaprezanje, kao i raspored i količina ugrađene armature na delovima gde su sprovedena ispitivanja ne razlikuju se u odnosu na originalni projekat. Ipak, dodaje se još jedna konstatacija.

„Makroskopskim i detaljnim vizuelnim pregledom registrovani su brojni defekti i oštećenja, od kojih većina ne ugrožava nosivost konstrukcijskih elemenata izuzev kod prefabrikovanih koruba i prefabrikovanih ploča niša, dok je trajnost svih elemenata konstrukcije mosta smanjena“.

Forbes Srbija uputio je Ministarstvu građevinarstva pitanja u vezi sa ovim radovima na stanici Novi Beograd.

Želeli smo da dobijemo potvrdu da li su izvođeni radovi ili se trenutno sprovode, a od momenta izdavanja lokacijskih uslova.

Takođe, pitali smo i da li bilo šta od problema izlistanih u lokacijskim uslovima utiče na bezbednost saobraćaja i putnika.

Odgovor, međutim, nismo dobili.

Ceo tekst pročitajte na portalu Forbes Srbija.

Poslednje