Građani koji zapadnu u finansijske teškoće tokom otplate kredita od danas imaju pravo da zatraže olakšice, a banke su dužne da razmotre te zahteve i ponude konkretna rešenja, predviđa odluka Narodne banke Srbije (NBS) koja je stupila na snagu.
Narodna banka Srbije počinje primenu nove Odluke o olakšicama u otplati kredita 15. oktobra ove godine, koja obavezuje banke da preduzmu „razumne mere“ kada korisnik zbog životnih okolnosti više nije u mogućnosti da uredno izmiruje svoje obaveze.
Kao razlozi za odobravanje olakšica prepoznaju se gubitak posla, značajno smanjenje prihoda, teška bolest, povreda, smrt supružnika ili deteta, razvod, kao i druge lične i porodične okolnosti koje utiču na imovinsko stanje korisnika.
Banke mogu ponuditi različite vrste pomoći: produženje roka otplate, odlaganje plaćanja, smanjenje kamatne stope, privremeni zastoj u otplati, delimičan oprost duga, pa čak i promenu valute kredita ili vrstu ugovora.
Zahtev za olakšicu korisnik podnosi banci sa potrebnom dokumentacijom – lično, mejlom ili putem sajta.
Banka mora da odgovori u roku od 30 dana, a ako odbije zahtev, klijent ima pravo da podnese prigovor komisiji u okviru banke u roku od 10 dana. Komisija odlučuje najkasnije u roku od 30 dana, a do tada banka ne sme jednostrano raskinuti ugovor ili proglasiti ceo kredit dospelim.
Banke su dužne da na svojim sajtovima i u poslovnicama objave sve uslove, vrste olakšica, rokove i prava klijenata. Takođe, obavezne su da kvartalno izveštavaju NBS o svim podnetim, odobrenim i odbijenim zahtevima.
Prvi izveštaj banke dostavljaju do 15. aprila 2026. godine, za prvi kvartal te godine.
Foto:Shutterstock