Džonatan Robinson je iz ljubavi došao u Ritopek, sada će ga i posao vezivati za ovo mesto.
Centar proizvodnje trešnje je upravo u ovom gročanskom mestu. Zbog toga gospodin Robinson u Ritopeku gradi hladnjaču i klasirku koja će biti jedinstvena u zemlji. Namera mu je da okupljuje trešnje za britansko tržište, evropsko ali i rusko tržište bez posrednika.
-Ritopek ima odličan geografski položaj i to mu je prednost. To mi je potvrdio i profesor sa Poljoprivrednog fakulteta u Kaliforniji. Ritopek se nalazi na Dunavu i ima ružu vetrova koja mu daje dobre uslove za gajenje trešnje. To se odražava tako da su odavde plodovi slatki i izvanrednog ukusa, izjavio je za B92 Robinson.
Svi zainteresovani voćari potpisaće ugovor sa otkupljivačem. Tu će biti navedeno da se mora proizvoditi onako kako „Global Gap“ standard nalaže. Od upotrebe hemije do odlaganja u potrebne ambalaže, mokrih čvorova na njivama i branju u rukavicama. Sve to će morati biti ispoštovano.
Šta je „Global Gap“
GlobalGap je ustanovljen od privatnih lica koja su napravila dobrovoljne standarde za sertifikaciju za sve poljoprivredne proizvde širom sveta. Cilj je bio da se napravi i ustanovi jedinstven standard za dobru poljoprivrednu praksu širom sveta, sa naglaskom da različiti poljoprivredni proizvodi mogu biti GlobalGap sertifikovani.
GlobalGap je standard koji se koristi pre proizvodnje, odnosno sertifikat pokriva procese koji ulaze u proizvodnju na farmi (npr. stočnu hranu ili sadnice), kao i sve radne aktivnosti na proizvodnji proizvoda sve dok finalni proizvod ne napusti farmu.
GlobalGap sertifikaciju vrši više od 100 nezavisnih i akreditovanih sertifikacionih tela u više od 80 država širom sveta, a sertifikat je dostupan za sve poljoprivredne proizvođače koji iskažu volju da uvedu GlobalGap sertifikat.
GlobalGap uključuje kako godišnju inspekciju pri proizvodnji, tako i dodatne nenajavljene inspekcije.
GlobalGap se sastoji od seta dokumenata koje je neophodno primeniti u proizvodnji: generalne odredbe, kontrolne tačke, usklađenost kriterijuma i kontrolnu listu.
Dakle, prvi korak je „Global Gap“, tako će se stvarati brend. Za uzvrat, voćari će imati zagarantovan otkup i cenu koju bude određivalo tržište. Ali otkup će biti bez posrednika pa voćari očekuju veće cene nego do sada. Kažu od Ritopeka do ruske pijace trešnja bi, do sada, prošla tri ili četiri nakupca.
Već ove godine počinje otkup. Centar će biti Ritopek, ali gospodin Robinson namerava da otkupljuje trešnju i iz drugih krajeva Srbije, ako bude po standardu i ako bude slatka i ukusna kao ova ritopečanska.
A. Matejić