Gradska opština Grocka nabaviće sedam novih automobila putem operativnog lizinga, što je potez koji se zvanično pravda modernizacijom i uštedama. Međutim, detaljan pogled na tehničku specifikaciju i istorijat netransparentnih poslova u ovoj opštini otvaraju niz pitanja: da li je ovo zaista najbolje rešenje za građane ili unapred pripremljen posao koji će koristiti samo pojedincima?
Zvanična verzija: Efikasnost i ušteda
Priča počinje inicijativom Grada Beograda da se vozni parkovi lokalnih samouprava racionalizuju. Umesto kupovine skupih vozila i konstantnih troškova održavanja, predložen je model operativnog lizinga. Grocka je, sledeći tu preporuku, raspisala javnu nabavku (broj 17/25) za zakup sedam vozila na 36 meseci.
Ideja zvuči besprekorno: opština plaća fiksnu mesečnu ratu, a zauzvrat dobija nova vozila, dok su registracija, kasko osiguranje, svi servisi, zamena guma i pomoć na putu briga lizing kuće. Zvanično, ovo je primer domaćinskog poslovanja. Novac građana se ne „zarobljava“ u imovini koja gubi vrednost, već se plaća usluga, a ušteđena sredstva se mogu preusmeriti u projekte važne za građane.
Šta se krije iza specifikacije?
Međutim, kada se zagrebe ispod površine, pojavljuju se prve nedoumice. Opština nabavlja:
-
Šest standardnih vozila sa benzinskim motorima, manuelnim menjačem i solidnom, ali ne i luksuznom opremom.
-
Jedno vozilo visoke klase koje potpuno odudara od ostalih: benzinski motor od skoro 2.000 cm³ i snagom do čak 210 kW (285 konjskih snaga), pogon 4h4, automatski DSG menjač, aluminijumske felne od 18 inča, kožna sedišta sa grejačima, virtuelni kokpit i niz najsavremenijih sistema asistencije.
Odmah se postavlja pitanje: za koje potrebe je jednoj lokalnoj samoupravi neophodan ovako skup i luksuzan automobil? Da li će se njime rešavati komunalni problemi građana ili će služiti isključivo za protokolarne svrhe lokalnih funkcionera?
Da li je tender nacrtan za poznatog kupca?
Upravo ovako precizna i restriktivna specifikacija za najskuplje vozilo budi sumnju u transparentnost celog postupka. Upućeni u tržište automobila znaju da ovakva kombinacija (snaga motora, 4h4 pogon, DSG menjač, dimenzije i oprema) značajno sužava broj modela koji mogu da konkurišu, što može favorizovati tačno određenog proizvođača i, posledično, određenu lizing kuću.
S obzirom na to da su u Grockoj mnoge dosadašnje nabavke i poslovi bili predmet kritika zbog nedostatka transparentnosti, legitimno je pitanje da li je i ovo samo još jedan posao gde se formalno poštuje zakon (raspisan je tender), dok se suštinski posao dodeljuje unapred dogovorenom partneru.
Investicije za građane ili novi odliv novca?
Na kraju, ključno pitanje je šta građani Grocke dobijaju? Da li će se zaista, kako se tvrdi, ušteđeni novac preliti u nove parkove, igrališta i asfaltirane ulice? Ili je ovo samo još jedan siguran, trogodišnji trošak koji će se odlivati iz opštinske kase, dok će stvarni problemi građana ostati nerešeni?
Vreme će pokazati da li je nabavka novih vozila bila neophodna investicija u efikasnost ili samo još jedan primer luksuziranja o trošku onih koji pune budžet. Odgovornost je na nadležnima da dokažu da ovaj potez nije samo skup paravan, već istinski korak napred za celu zajednicu.
Za Žig info:
Željko Matorčević
Naslovna: Ilustracija:Žig info/ veštačka inteligencija