Javna nabavka Gradske opštine Grocka za zakup sedam putničkih vozila, koja je od samog početka izazvala sumnje zbog neobično strogih uslova, konačno je dobila svoj epilog. Ugovor vredan 13.986.000 dinara (bez PDV-a) dodeljen je 17. oktobra 2025. firmi „TDV FLEET D.O.O.“ iz Beograda.
Ono što ceo slučaj čini posebno zanimljivim jeste činjenica da je drugopristigla ponuda, koja je bila jeftinija, odbijena kao neprihvatljiva zbog, ispostaviće se, upravo onih tehničkih stavki koje su ranije ocenjene kao potencijalno „nacrtane“ za tačno određenog ponuđača.
Kako je jeftinija ponuda postala „neprihvatljiva“?
Na otvaranju ponuda 8. oktobra 2025. godine, utvrđeno je da su pristigle dve ponude. Jednu je poslao „TDV FLEET D.O.O.“, a drugu „DELTA RENT-A-CAR DOO“.
Nakon preračunavanja, ponuda kompanije „Delta“ iznosila je 13.893.963,92 dinara, dok je ponuda „TDV Fleet“ bila skuplja i iznosila 13.986.000,00 dinara.
Ipak, komisija za javnu nabavku odbija jeftiniju ponudu kao neprihvatljivu. Razlog? „Delta rent-a-car“ nije uspela da ispuni sve zahteve iz konkursne dokumentacije. Kako se u obrazloženju odluke navodi, ponuđač nije dostavio adekvatne dokaze o ispunjenosti kriterijuma, poput potvrde ovlašćenog zastupnika, niti izjavu da će biti vlasnik vozila.
Ali, ključna tačka diskvalifikacije, koja potvrđuje ranije sumnje, jeste snaga motora za luksuzno vozilo (TIP 2). Iz dostavljene ponude „Delte“ utvrđeno je da ponuđeno vozilo ima snagu od 142 kW. Ovo nije bilo dovoljno, jer je tenderom bilo propisano da motor mora imati snagu u opsegu od tačno 200 kW do 210 kW. Upravo je ovaj neobično uzak i specifičan zahtev za snagom motora bio razlog zašto je jedina konkurentska ponuda eliminisana, a skuplja prihvaćena.
Ko je dobitnik tendera?
Pobednik tendera, „TDV FLEET D.O.O.“, kompanija je osnovana relativno skoro, 14. marta 2022. godine. Uprkos tome, firma beleži impresivne poslovne rezultate. Kako pokazuju javno dostupni podaci, kompanija je u 2024. godini ostvarila prihod od oko 925 miliona dinara i neto dobit od preko 80 miliona dinara, uz bonitetnu ocenu A+.
Međutim, ono što je ključno jeste vlasnička struktura. Kako je istraživanje potvrdilo, „TDV Fleet“ je deo moćne „Auto Čačak grupe“, jednog od najvećih uvoznika automobila u Srbiji, najpoznatijeg kao generalnog zastupnika za „Škodu“.
Vlasnik „Auto Čačka“, biznismen Milenko Kostić, kao i sama kompanija, u više navrata su u medijima dovođeni u vezu sa vladajućom Srpskom naprednom strankom, a pojedini mediji su ga označavali i kao jednog od finansijera stranke.
Slučajnost ili dobro režiran posao?
Hronologija je jasna:
- Opština Grocka raspisuje tender sa specifikacijom koja za jedno vozilo traži izuzetno specifičnu snagu motora (200-210 kW), što drastično smanjuje broj modela koji mogu konkurisati.
- Na tender se javljaju dva ponuđača.
- Jeftiniji ponuđač biva odbijen jer njegov model ima „samo“ 142 kW, što nije u traženom opsegu.
- Pobeđuje skuplji ponuđač, firma osnovana 2022. godine, koja je deo grupacije čiji se vlasnik u javnosti povezuje sa vladajućom partijom.
Dok iz Opštine Grocka poručuju da je sve urađeno po zakonu, ostaje otvoreno pitanje da li su uslovi tendera namerno postavljeni tako da eliminišu konkurenciju i posao vredan skoro 14 miliona dinara usmere ka unapred određenom ponuđaču. Građanima Grocke ostaje da se nadaju da će ova vozila zaista doprineti efikasnijem radu opštinskih službi, a ne samo efikasnijem odlivu novca iz budžeta.
Za Žig info:
Željko Matorčević
Naslovna: Ilustracija/Žig info/veštačka inteligenicja