Rasipništvo ili nužda? GO Grocka troši milione na mobilne telefone i usluge – da li je tender skrojen za MTS?

brojevigo grockagrockanabavkatelefonitender
Željko Matorčević
maj 14, 2025

0 komentara

6 min čitanja
205

Gradska opština Grocka, suočena sa pitanjima o racionalnosti trošenja javnih sredstava, našla se pod lupom zbog nabavke usluga mobilne telefonije i novih telefonskih uređaja.

Ugovor potpisan sa Telekom Srbija (MTS) izaziva brojne nedoumice, od navodne prevelike količine telefonskih brojeva za opštinu skromnijih finansijskih mogućnosti, preko sporne cifre od preko milion dinara namenjene novim uređajima, do sumnji da je sama javna nabavka bila gotovo pa „skrojena“ za državnog operatera.

Prekobrojni telefoni za „siromašnu“ opštinu?

Prema tehničkoj specifikaciji javne nabavke, GO Grocka je tražila usluge mobilne telefonije za 169 pretplatničkih brojeva, uz mogućnost povećanja ili smanjenja tog broja. Međutim, portal Žig info je ranije izvestio da opština već poseduje 194 službena broja u MTS mreži.

Postavlja se opravdano pitanje da li je ovako veliki broj mobilnih linija zaista neophodan za efikasno funkcionisanje jedne gradske opštine, naročito ako se uzmu u obzir njene realne finansijske mogućnosti i prioriteti. Kritičari ukazuju da bi ova sredstva mogla biti značajnije upotrebljena za druge potrebe građana.

Milionski trošak za telefone od 1 dinar?

Posebnu pažnju javnosti privlači stavka u tehničkoj specifikaciji koja se odnosi na nabavku novih telefonskih uređaja. Navedeno je da „Naručilac nabavlja po ceni od 1,00 dinar sa PDV-om po uređaju“, ali istovremeno stoji i da je „Minimalni iznos budžeta: 1.600.000,00 sa PDV-om“ za ove uređaje. Ovo navodi na zaključak da, iako se pojedinačni uređaji fakturišu po simboličnoj ceni, ukupna suma koja će biti potrošena na ime novih telefona prelazi milion i po dinara. Postavlja se pitanje čemu služi ovaj „minimalni budžet“ ako su telefoni praktično besplatni, i da li je ovo samo način da se provajderu obezbedi dodatna zarada na teret građana.

Tender „skrojen“ za MTS?

Izražava se sumnja i da je tenderska dokumentacija pripremljena tako da favorizuje Telekom Srbija. Tražene tarife i paketi usluga  su „slične ili bukvalno iste“ onima koje nudi MTS u svojoj poslovnoj ponudi. Prema tehničkoj specifikaciji, zahtevano je formiranje četiri različita pretplatnička paketa, gde „Paket 1“ uključuje neograničene minute ka svim mrežama, neograničene SMS poruke i neograničen internet, uz dodatnu količinu gigabajta po maksimalnoj brzini. Ako se ove tvrdnje pokažu tačnim, to bi predstavljalo ozbiljno kršenje principa konkurentnosti u postupcima javnih nabavki.

Roming bez brige – sve će to narod platiti?

Dodatnu zabrinutost izaziva i uslov iz specifikacije da „Usluge mobilne telefonije moraju biti pružene i pokrivene na svim teritorijama i izvan Republike Srbije, 24 časa dnevno za sve vreme trajanja ugovora.“ Ovo praktično znači da opštinski funkcioneri i zaposleni mogu bez ikakvih dodatnih troškova ili briga o romingu koristiti službene telefone i u inostranstvu. Dok je pokrivenost unutar zemlje neophodna, ovako široko definisana usluga za inostranstvo otvara prostor za potencijalne zloupotrebe i nepotrebno trošenje budžetskih sredstava, naročito ako se uzme u obzir da „sve će to narod platiti.“

Poređenje sa ranijim troškovima

Uvid u ranije nabavke pokazuje da je GO Grocka i 2019. godine zaključila ugovor za usluge mobilne telefonije sa Telekomom Srbija, tada na dve godine, u vrednosti od 7.300.000 dinara bez PDV-a (odnosno 8.760.000 dinara sa PDV-om).

Očigledno je da javna nabavka mobilnih telefona i usluga u GO Grocka pokreće niz ozbiljnih pitanja koja zahtevaju transparentne odgovore i detaljnu reviziju. Građani zaslužuju da znaju da li se njihov novac troši domaćinski i u skladu sa stvarnim potrebama, ili se pak favorizuju određeni ponuđači na uštrb javnog interesa.

 

Za Žig info:
Željko Matorčević

Naslovna: Ilustracija/ Žig info- veštačka inteligencija

Poslednje