GROCKA – Gradska opština Grocka, na čijem je čelu Srpska napredna stranka, krajem 2024. godine sprovela je nabavku polovnog teretnog vozila marke „Fiat Doblo“ u vrednosti od 726.810 dinara sa PDV-om. Iako nabavka sama po sebi možda ne bi privukla pažnju, dokumentacija do koje je došao portal „Žig Info“ otkriva niz zabrinjavajućih činjenica koje bacaju senku na ceo postupak. Vozilo je kupljeno od firme čiji je direktor, prema pisanju medija i podacima iz APR-a, bio uhapšen 2013. godine zbog sumnje u zloupotrebe, dok svrha nabavke za potrebe opštine, koja se suočava sa finansijskim problemima, ostaje potpuno nejasna.
Teretno vozilo sa budžetske linije za putnička vozila?
Prema zvaničnom odgovoru koji je GO Grocka dostavila našem portalu po Zahtevu za pristup informacijama od javnog značaja, opština je 17. decembra 2024. godine zaključila ugovor sa firmom „AMSS-CENTAR ZA MOTORNA VOZILA DOO BEOGRAD“. Predmet ugovora bila je nabavka polovnog teretnog vozila proizvedenog 2017. godine.
Međutim, u Odluci o sprovođenju postupka nabavke, navodi se da su sredstva obezbeđena u budžetu GO Grocka za 2024. godinu na poziciji 40, sa ekonomske klasifikacije
512111. Uvidom u Pravilnik o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem, ova klasifikacija se odnosi na
„Putnička vozila“, a ne na teretna, kako je kupljeno vozilo definisano u ugovoru. Ova nepodudarnost otvara pitanje da li je došlo do nenamenskog trošenja budžetskih sredstava.
U dokumentaciji se nigde ne navodi konkretna potreba ili razlog zbog kojeg je opština, koja prema nezvaničnim informacijama jedva sastavlja kraj s krajem za redovne obaveze, morala da nabavi ovo vozilo. Jedina svrha navedena u dokumentima jeste uopštena formulacija „za potrebe gradske opštine Grocka“.
Postoji osnovana sumnja, potkrepljena tvrdnjama očevidaca, da se ovo vozilo sa registarskim oznakama
BG 1215-UK zapravo koristi za stranačke aktivnosti vladajuće SNS, poput prevoza paketa i drugog materijala. Neki izvori tvrde da je isto vozilo viđeno i tokom nedavnih izbora u Zaječaru, što dodatno podgreva sumnje u zloupotrebu javne imovine u političke svrhe.
Prodavac – firma čiji je direktor hapšen zbog zloupotreba
Posebno zabrinjava činjenica ko je prodavac vozila. Ugovor sa opštinom Grocka i fakturu je u ime firme „AMSS-CENTAR ZA MOTORNA VOZILA“ potpisao direktor
Nenad Kačarević. Uvidom u podatke iz priloženog izvoda iz Agencije za privredne registre, Kačarevićev JMBG ukazuje da je rođen 1976. godine.
Mediji su u aprilu 2013. godine izvestili o hapšenju 13 osoba osumnjičenih da su zloupotrebama u osiguranju oštetili firmu „Triglav osiguranje“. Među uhapšenima je, kako je tada preneo RTS, bio i Nenad Kačarević, tada star 37 godina, koji je bio direktor Sektora za procenu štete u pomenutoj kompaniji. Godine starosti se u potpunosti poklapaju sa podacima iz APR-a, što potvrđuje da se radi o istoj osobi. Ovo otkriće postavlja legitimno pitanje zašto opština Grocka sklapa poslove sa licima koja imaju spornu poslovnu prošlost.
Namešten postupak nabavke?
Postupak nabavke sproveden je kao nabavka na koju se Zakon o javnim nabavkama ne primenjuje, jer je procenjena vrednost bila ispod zakonskog limita, tačnije 700.000 dinara bez PDV-a. Na poziv su pristigle tri ponude:
-
„AMCC“ sa ponudom od 605.675,00 dinara bez PDV-a (prihvaćena).
-
„CAR CARE MOBILE TYRES DOO“ sa ponudom od 900.000,00 dinara bez PDV-a (neprihvatljiva jer prelazi procenjenu vrednost).
-
„365 AUTO DOO“ sa ponudom od 1.520.350,00 dinara bez PDV-a (neprihvatljiva jer prelazi procenjenu vrednost).
Upadljivo je da su druge dve ponude drastično veće ne samo od pobedničke, već i od same procenjene vrednosti nabavke, što ih je automatski učinilo neprihvatljivim. Ovakva praksa često ukazuje na mogućnost da su druge dve ponude bile samo formalne, kako bi se zadovoljila forma i stvorio privid konkurencije, dok je posao unapred bio dogovoren.
Stručnjaci za borbu protiv korupcije, poput onih iz organizacije „Transparentnost Srbija“, godinama upozoravaju da je zloupotreba javnih resursa, uključujući službena vozila, za stranačke potrebe jedan od najvećih problema u Srbiji, koji briše granicu između države i partije.
S obzirom na sve navedeno – netransparentnu svrhu nabavke, kupovinu teretnog vozila novcem namenjenim za putnička, sklapanje posla sa licem sporne prošlosti i indikativan tok samog postupka – neminovno se postavlja pitanje odgovornosti opštinskih čelnika prema građanima. Ovakvo postupanje sa javnim resursima s pravom izaziva razočaranje i gubitak poverenja meštana Grocke, koji očekuju da se njihov novac troši domaćinski i transparentno. Pitanja o tome zašto je ovaj automobil zaista bio neophodan i da li se, kako tvrde brojni izvori, koristi za stranačke, a ne javne potrebe, ostaju da lebde u vazduhu, čekajući odgovore koje su čelnici GO Grocka dužni da pruže svojim sugrađanima.
Za Žig info:
Željko Matorčević
Naslovna: Ilustracija- auto diler